Om att komma igång med CAD

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5678
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Om att komma igång med CAD

Inlägg av pi314 »

Jag fyller på efter hand när jag "upptäckt" något som är nytt för mig i OpenSCAD.

Här är en kub med rundade sidor och rundade hörn, på två rader.
220106_rounded_cube.png
"Koden":

Kod: Markera allt

// Cube with rounded sides and corners

$fn = 80;

points=[ [0,0,0], [5,0,0], [0,5,0], [0,0,5], [0,5,5], [5,0,5], [5,5,0], [5,5,5]  ];

hull(){ for (p = points){ translate(p) sphere(2);}}

/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Om att komma igång med CAD

Inlägg av Gimbal »

Släpp det där och välj något mer lättarbetat är mitt lilla tips.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Om att komma igång med CAD

Inlägg av säter »

Även om jag är gammalmodig av mig, så kör jag inte textbaserad CAD/CAM.
Fast jag tycker det ser häftigt ut.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Om att komma igång med CAD

Inlägg av TomasL »

Men jösses, det funkar väl om man skall göra en kub, men försöka göra lite mer avancerade saker, knappast.
larky
Inlägg: 1095
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Om att komma igång med CAD

Inlägg av larky »

Jag skulle föreslå att du gör ett test med Onshape, https://www.onshape.com/en/products/free gratis för hobbybruk.

Fördelarna är att det fungerar direkt i webbläsaren, det fungerar bra att rita komplicerade geometrier.
Fungerar i princip på samma sätt som de riktiga cadsystem, Solidworks och liknande.
Enkel export att det du ritat för att skriva ut på 3D-skrivaren, eller gör en ritning och exportera till dxf för en fräs.

Jag har ritat i solidworks i 15 år men för hemmabruk använder jag onshape.
Assemblyläget har en stor fördel i att de flesta standardkomponenter finns, om det så är skruvar eller stegmotorer.
Nackdelen är att jag tycker att assemblyläget är svårjobbat och inte alls lika intuitivt som andra system.
Men för att rita enskilda delar är det ett bra val.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Om att komma igång med CAD

Inlägg av Henry »

En av många fördelar med DesignSpark Mechanical är att man kan exportera hela designen direkt till Cura och sedan är det bara att printa ut.
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Om att komma igång med CAD

Inlägg av tingo »

Prins Valiant skrev: 3 januari 2022, 16:38:45
Mitt första inlägg på forumet. Är lite förvånad över att Tinkercad-com inte omnämns hitintills.
Jeg har hjulpet noen venner med modeller i TinkerCAD. Programmet er som du skriver lett å modellere ting i. Ulempen slik jeg ser det er at det er vanskelig og måle dimensjoner / sette mål på objekter i programmet. Det gjør det svært uegnet for å lage modeller som skal 3D printes etter min mening.
ds77
Inlägg: 2206
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Om att komma igång med CAD

Inlägg av ds77 »

Mitt tips för att komma igång är att välja ett program(själv valde jag freecad) och ha några projekt som behöver göras.

För mig hjälper det att ha något som man faktiskt behöver få fram, det hjälper i alla fall mig med motivationen och man märker vad man behöver lära sig. De flesta program finns det ju mängder med resurser som forum, (video eller andra) tutorials och exempel. Det är bara att söka och fråga när man stöter på problem och acceptera att man kanske inte ritar allt på ett optimalt sätt från början.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Om att komma igång med CAD

Inlägg av Micke_71 »

Nu har jag ju via jobbet Solid Works vilket inte är tillgängligt för alla. Men bara man lärt sig o komma över tröskeln så går det snabbt.

Nu är min huvudsakliga uppgift att köra maskin men det kommer konstruktion och modeller också lite då och då.

En kund (mycket välkänd i Sverige) ville ha en 3D modell från en gammal ritning och pröjsade 10k för det. Under maskintiden och en kopp kaffe (30min) så var jobbet klart istället för att jag läste Aftonbladet på nätet.

En annan också väldigt stor kund köper 3D modeller (gamla ritningar) från ett land med mycket lägre timlön. De pröjsar ungefär 10k per modell. Denna kund har massa snarlika detaljer i olika storlekar. Där gjorde jag en modell baserat på en lista med variabler. Det tar 5minuter att mata in nya variabler i listan och sedan öppna i Edgecam och uppdatera så har vi nytt CNC program. Fast det är bara vissa moment, huvuddelen är manuellt knackad CNC kod med Q variabler för olika storlekar.
Användarvisningsbild
matteeee
Inlägg: 214
Blev medlem: 24 oktober 2013, 08:49:49
Ort: Saxtorp / Skåne
Kontakt:

Re: Om att komma igång med CAD

Inlägg av matteeee »

TomasL skrev: 6 januari 2022, 17:21:48 Men jösses, det funkar väl om man skall göra en kub, men försöka göra lite mer avancerade saker, knappast.
För en hel del grejer är det riktigt mycket bättre än traditionell CAD.

Testa rita denna i AutoCAD/SolidWorks/Inventor/Fusion360/Creo etc vs openSCAD och se vilket som går enklast =)
https://cdn.thisiswhyimbroke.com/images ... 40x533.jpg
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Om att komma igång med CAD

Inlägg av Glenn »

Det ser jäkligt lätt ut när man ser nån som kan det skriva cad i textformat.

Så att det fungerar bra när man kan tvivlar jag inte en sekund på, inte heller att det är bra för vissa typer av objekt,
däremot är nog inlärningströskeln ganska hög för de flesta.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5678
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Om att komma igång med CAD

Inlägg av pi314 »

Jag håller med om att "WYSIWYG" i nästan alla fall är en väg som är lättare att komma fram på.
Även om jag och något WYSIWYG-CAD-program inte funnit varandra. Ännu.

Sedan tror jag att det här med "att CADda med kod" är enklare om man:
1. Har minst lite programmeringserfarenhet.
2. Har viss vana att se sambanden mellan matematiska beskrivningar och geometrier.

Jag behövde nyligen justerbara "fötter" till en konstruktion. Jag utgick från M12 och hårdgummifötter som jag jag "gjuter" ihop med epoxy. För att få stöd och att det ska hamna rätt gjorde jag en enkel konstruktion som jag 3D-printade.

Så här blev det (den högra), med delarna på plats. Den vänstra ratade jag, dels för att den var för klen och dels för att den hade en gäng som jag inte hade gängverktyg till.
IMG_3004_www.JPG
Beståndsdelar.
IMG_3005_www.JPG
Kod till OpenSCAD. En cylinder minus en 6-kantig cylinder.

Kod: Markera allt

$fs=0.5;

footdia = 44.0;
footheight = 4.5;
m12nut1 = 18.7; // Flat
m12nut2 = 21.4; // Max
m12nut2m = 21.45; // Max with some margin

difference()
{
	cylinder(h=footheight, d=footdia, $fn=90);
	cylinder(h=footheight, d=m12nut2m, $fn=6); // 6 facets
}
Det gick ganska snabbt, både att koda och att printa. Jag körde med ca 40% filling. Den främsta uppgiften som det 3D-printade och epoxyn har är att hålla foten på plats. Utan att det 3D-printade och epoxyn direkt ska vara utsatta för stora belastningar. Belastningen (ca 150 kg fördelat på fyra fötter) ska tas av M12 och hårdgummifoten.

/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Om att komma igång med CAD

Inlägg av TomasL »

matteeee skrev: 4 april 2022, 13:29:40
TomasL skrev: 6 januari 2022, 17:21:48 Men jösses, det funkar väl om man skall göra en kub, men försöka göra lite mer avancerade saker, knappast.
För en hel del grejer är det riktigt mycket bättre än traditionell CAD.

Testa rita denna i AutoCAD/SolidWorks/Inventor/Fusion360/Creo etc vs openSCAD och se vilket som går enklast =)
https://cdn.thisiswhyimbroke.com/images ... 40x533.jpg
Naturligtvis inte, Cad-program är ju inte avsedda för att konstruera sådana saker.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Om att komma igång med CAD

Inlägg av jihe »

matteeee skrev: 4 april 2022, 13:29:40För en hel del grejer är det riktigt mycket bättre än traditionell CAD.
...
https://cdn.thisiswhyimbroke.com/images ... 40x533.jpg
Ja, den där är definitivt lättare att göra programmatiskt.

Har du exempel på verkliga konstruktioner för tillverkning där det är fallet? Jag har rätt svårt att komma på någon.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Om att komma igång med CAD

Inlägg av Krille Krokodil »

De flesta större CAD-paket har också programmeringsmöjligheter men det är inte så många som använder det eftersom
att detaljerna i regel är för olika för att man ska vinna något på det.

Standardprodukter med kundmodifieringar är ett passande område för kodknackning och där har jag sett att man har automatiserat
tillverkningsflöden rätt fint.
Skriv svar