Sammanfoga PETG delar

Allt som rör 3D-skrivare.
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Sammanfoga PETG delar

Inlägg av krille356 »

Håller på med en 3D printad konstruktion som ska vara under vatten ca 6 månader åt gången.
Utrustningen kommer att sitta ca 0,5m djupt så den blir utsatt för lite UV ljus, gissar dock på att vattnet tar bort merparten.

Tyvärr måste jag skriva ut vissa delar som flera individuella utskrifter och sen sammanfoga dem.

Vad jag har kommit fram till verkar PETG vara det lämpligaste filamentet att använda då det både tål vatten och UV ljus och ska vara ganska lätt att skriva ut.

Har experimenterat med lite olika utskrifter för att lära mig materialet, har efter lite tester fått rätt hyfsade utskrifter som dessutom verkar bli vattentäta :)

Problemet är att jag ännu inte har hittat något bra sätt att sammanfoga delarna :(

Det finns en del information på nätet om att man kan använda etylacetat på samma sätt som man kan limma ABS med aceton.

Etylacetat verkade vara en lämplig lösning då det ger en stor kontaktyta om man penslar båda ytorna som ska sammanfogas och sen sätter dem i tryck mot varandra.

Första problemet var att få tag i etylacetat vilket inte var det lättaste men nu har jag äntligen lyckats få tag i en flaska :D

Har än så länge bara testat med två PETG filament båda med ganska dåligt resultat, problemet är att etylacetat inte löser upp filamentet alls på samma sätt som aceton löser ABS :evil:

Jag har testat med Anycubic och med ECO-PETG från creativetools än så länge båda med ganska dåligt rseultat,

Anycubic PETG 2820823-1215702
Penslar båda ytorna 3-4 gånger och sätter sen dem i press i ca 12h innan jag försöker dra isär delarna.
Resutatet är att ytorna löses upp ytters lite när jag penslar dem och de sitter "svetsade" när jag tar bort klampen efter 12h men när jag tar i lite och drar isär dem så går det sönder i "svets" ytan så skarven är svagaste stället så att säga. Man kan dock se på ytan att filamentet har blivit lite smält då det blivit slätt och blankt men har uppenbarligen inte smält samman ordentligt.

Creativetools ECO-PETG 3304523
Filamentet reagerar inte alls på etylacetat, har provat att lägga några bitar i etylacetat i en burk över natten för att se om filamentet blir upplöst.


Så nu behöver jag tips på vad som är fel och kanske även alternativa sätt att lösa sammanfogningen på :)

Finns det någon annan kemikalie som går att få tag på som löser upp PETG?

Någon som har tips på PETG filament som fungerar att "svetsa" med etylacetat?

Någon som har tips på vattenfasta lim som limmar PETG?


Vissa delar ska det sitta ingjuten elektronik i så jag skulle helst vilja hitta en lösning som "svetsar" samman delarna så att jag slipper fler material i konstruktionen.
Anledningen är att desto fler olika material desto större risk att de inte är kompatibla med resinet som jag tänkt använda för att gjuta in elektroniken.

Nödlösningen är att "svetsa" samman delarna med en 3D penna eller liknande men det kommer att minska ner på ytan som är sammanfogad väsentligt vilket jag tror gör skarvarna svagare.

En intressant ledtråd kan kanske vara att jag gjorde ett test med polyurethane resin som jag tänkt använda för att gjuta in elektroniken för att se hur det fastnar på PETG, förvånande nog så verkar det fastna väldigt hårt, så pass hårt att jag inte lyckades dela på PETG och resinet i skarven.
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Sammanfoga PETG delar

Inlägg av Anders K »

Det är svårt att limma PETG. Dar en flukt på youtube, så inser du att det inte finns någon vedertagen metod.


Jag har limmat vissa bitar med tec7, dock inte särskilt vetenskapligt tillvägagångssätt. Det har funkat bra till det jag behövt det till.


Lite osäker på hur vattentätheten funkar över tid. De flesta FDM-processer blir aldrig 100% täta, så jag hade tätat insidan på detaljen. Tex med ett tunt lager tec7 eller liknande mjukfog.


återkoppla gärna hur det gick när du är klar med din utvärdering! :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Sammanfoga PETG delar

Inlägg av tecno »

Jag hade valt ABS. Lätt att foga samt att du kan 'släta/sluta' till ytan i aceton kammare eller att måla med lämplig färg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Sammanfoga PETG delar

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Skruva med O-ringar!
De givare som vi kör i trålen är ca 30 cm långa med en diameter på 10 cm.
Gängas ihop!

PS/ Bra analys och tester du har gjort ;-) /DS
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Sammanfoga PETG delar

Inlägg av GeekJoan »

Du behöver Permabond!
Kolla med tex galindberg.se vilken sort du ska ha för alla heter permabond och sen ett nummer, och det är numret som bestämmer vad limmet är till för.
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Re: Sammanfoga PETG delar

Inlägg av cahlfors »

Jag har helt ovetenskapligt kört med Biltemas CA-lim. Det skiljer sig från andra CA-lim. Blir tätt och bra i torra miljöer (går att kladda på i tjocka lager), men jag har ingen aning om vatten...
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Sammanfoga PETG delar

Inlägg av Henry »

PETG och superlim klarar vatten utan problem. Själv när jag hade något liknande en gång i tiden så gängade jag ihop det och använde silikon som gänglåsning och tätning, höll hur tätt som helst.
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Sammanfoga PETG delar

Inlägg av krille356 »

Har nog sett det mesta som rör etylacetat och PETG på tuben :) det är som ni säger att man inte hittar någon metod som alla verkar använda :(

Tyckte dock att de flesta på nätet och på tuben påstår att etylacetat är det som fungerar så det var därför som jag bestämde mig för att testa själv.

Själva utskriften behöver inte vara vattentät då jag kommer att gjuta in elektroniken i ett resin som gör allt vattentätt.

Har dock provat att skriva ut en lite låda i PETG fylla den med vatten med lite karamellfärg och sen ställt den på vitt hushållspapper och på en vecka så läckte det inte ut något vatten, nivån sjönk något i lådan men det var nog avdunstning för det fanns ingen röd färg på det vita pappret under :)

Skruv och O-ringar är en bra metod men fungerar inte alls i denna applikationen av olika anledningar.

Permabond låter som ett bra tips, ska kolla upp det om jag inte hittar ett filament som funkar med etylacetat :)

CA lim tror jag fungerar ganska OK på PETG vad jag läst på nätet, speciellt om man använder accelerator. Min erfarenhet av CA lim är dock att det inte håller för fukt över tid, vet dock inte om det skiljer mellan olika CA lim men jag tror att det är samma för alla.

Har mejlat lite olika ställen som säljer filament och ställt frågan om de har någon PETG variant som de vet fungerar att "smälta"/limma med etylacetat. Får se om jag får några svar :vissla:

Har även beställt en Mynt3d Professional Printing 3d Pen https://www.mynt3d.com/collections/3d-p ... inting-pen som alternative eller helst komplement till etylacetat.
Tänkte då göra V fogar i utskriften där de ska sammanfogas och sen "svetsa" samman dem med 3D pennan. Borde fungera ganska bra då min konstruktion bara har 3mm tjocka väggar.
Vet dock inte hur pass bra det fungerar då jag aldrig använt en 3D penna tidigare, skulle kunna tänka mig att det kommer lite för lite plast ur den för att smälta allt till en homogen fog men bestämde mig för att testa.

Ett alternativ till 3d pennan skulle kunna vara att använda en limpistol som denna från Steinel, GluePRO 400 LCD professionell limpistol https://www.elfa.se/sv/gluepro-400-lcd- ... track=true som verkar ha både mycket effekt och ligger rätt i temp för PETG. Tanken är då att printa egna smält lim stift.
Ingen aning om det fungerar men tycker att det borde fungera :humm:
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Sammanfoga PETG delar

Inlägg av krille356 »

Anycubic PETG 2820823-1215702 (svart) & Creativetools ECO-PETG 3304523 (vit) som legat och myst i ett etylacetat bad i 3-4 dagar helt utan att bli påverkade så jag kan åtminstone fastställa att etylacetat inte fungerar att limma någon av dessa två PETG filament.
s_155445.jpg
Konstigt nog så blir Anycubic PETG påverkat när det är utskrivet, lyckades få två bitar att fastna dålig mot varandra :humm:
Så nu har jag stoppat ner en bit utskrivet material i burken för att testa om det är någon skillnad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 300
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Sammanfoga PETG delar

Inlägg av Wirewrap »

Jag använder ett lim ACRIFIX 1S 0116 köpt på Ebay från Tyskland.
Det är för PMMA egentligen men fungerar tillfredsställande på PETG. Filamentet från Polen om det kan göra skillnad.
Khazrak
Inlägg: 26
Blev medlem: 5 juni 2020, 08:23:19

Re: Sammanfoga PETG delar

Inlägg av Khazrak »

Ett alternativ är att svetsa utan kemikalier/lim.

Antingen med en 3D-penna (https://www.webhallen.com/se/product/31 ... ed-LCD-Bla vilket ska klara 230 grader, har själv använt den)
eller med friktionssvets (stoppa kort filamentbit i borrmaskin). Väldigt bra om man gör en skåra och gärna lite "naggad" så att det får mer yta att komma "in i".

3D Printing Nerd och Punished Props testar olika metoder, varav friktionssvets och 3D penna ingår:
https://www.youtube.com/watch?v=BstHc6FD7vQ
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Sammanfoga PETG delar

Inlägg av krille356 »

Har fått svar några ställen som säljer filament nu :)

Tyvärr är det än så länge ingen som har haft någon PETG som går att "smälta" med etylacetat men tycker ändå att företagen ska ha en eloge för att de svarar på frågan via mejl :)

3DJake
Hade tyvärr ingen erfarenhet av etylacetat.

Creative Tools
Viste inte hur deras filament reagerar på etylacetat men erbjöd sig att sätta samman en order med sampels på de PETG material de säljer.

Add North
Viste inte hur deras filament reagerar på etylacetat men tyckte det lät spännande och skulle kolla med sina råvaruleverantörer och återkomma.
De tipsade även om att diklormetan, metyl-etyl-ketone (MEK), toluene och cyklohexan eventuellt kunde fungera men avrådde från att man använde de kemikalierna då de är otrevliga.
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Sammanfoga PETG delar

Inlägg av krille356 »

Har testat ytterligare två PETG filament med etylacetat utan framgång :(

Easyprint PETG Solid White
Samma resultat som med övriga filament, fick ligga och dra i etylacetat några timmar och när jag plockade upp bitarna ur burken så var de helt opåverkade.

Prima Select PETG Solid White
Samma resultat som med övriga filament, fick ligga och dra i etylacetat några timmar och när jag plockade upp bitarna ur burken så var de helt opåverkade.

Tror inte att jag testar med fler märke på filament nu, troligen har de flesta tillverkare ändrat något i sammansättningen av PETG som gör att det inte fungerar med etylacetat längre.
Det går att hitta en hel del på nätet där folk påstår att det fungerar att lösa PETG med etylacetat så det är möjligt att det fungerar med vissa filament eller att det har fungerat med äldre recept på PETG filament.

Kommer nog att avvakta nu tills Mynt3d Professional Printing 3d Pen kommer med posten och då testa att svetsa samman delarna med samma filament som de är printade med.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Sammanfoga PETG delar

Inlägg av Teknikern »

Metyl-etyl-ketone blir ganska spröd, det användes förr till att göra plastlim av tillsammans med plastskrot från formsprutan som oftast fanns på samma företag.
Cyklohexan luktar så myyysigt, :wacko: användes till färg för dekaltryck och smälter det mesta av plast men kvaddar inte mjukgöraren, det skulle jag satsa på.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Sammanfoga PETG delar

Inlägg av Henry »

Och för test och en snabb sök så finns det tex här:

https://www.amazon.se/200-metyletylketo ... B01CR8C82A

Finns nog säkert billigare och mindre mängd med om man söker mer.
Skriv svar