vilket nya moderkort till anet a8?

Allt som rör 3D-skrivare.
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: vilket nya moderkort till anet a8?

Inlägg av taimanov »

Aah, det är 4 drivare...ja, det behövs ju inte mycket kraft i z-led. :-)
Usch...man får ju inte Ramla in på en sådan sida
https://www.ebay.com/str/meltbro
Det blir så mycket bra att ha så köper på mig bara för att jag vill ha. :D
Kanske blir ett nytt styrkort i slutändan. :-)
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: vilket nya moderkort till anet a8?

Inlägg av taimanov »

cheezebreeze: En liten fråga...jag har letat lite men antagligen inte tillräckligt bra.
Jag har plockat bort moderkortet och installerat klipper på anet a8, lagt in fluidd på rpi och lagt till rpi som en andra mcu.
Men tänkte jag skulle prova den, men verkar vara problem med att klipper vill man ska göra en homing först...men ju svårt när man plockat bort allt. :D
Finns det något enkelt sätt att kunna köra stegmotorn utan att köra en homing?
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: vilket nya moderkort till anet a8?

Inlägg av taimanov »

Jag fick stegmotorn att röra på sig nu...:-)
Nu måste jag göra kväller...upp i ottan och jobba....:-(
Sånt har man ju inte tid med när man vill leka med stegmotorer. :D
cheezebreeze
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 maj 2021, 19:10:52

Re: vilket nya moderkort till anet a8?

Inlägg av cheezebreeze »

Såg inte din fråga förrän nu, men jag hade kanske svarat att du skulle homa' med ett finger.. :)

.. iofs, det kanske inte fungerar då den kör en såndär dubbeltryckning eller vad det kan tänkas kallas.

Hur känns Fluidd än så länge?
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: vilket nya moderkort till anet a8?

Inlägg av taimanov »

Ja, den kunde varit en idé att trigga pinnarna med en skruvmejsel. Jag hade bara en stegmotor inkopplad till rpi, ingenting till kontrollkortet.
Blandade känslor om fluidd än så länge...tycker inte om att den autoconnectar, men det går nog att välja bort.
Sedan kan den ha svårt att connecta till moderkortet, inte haft det problemet med octopi. Jag ska slänga in klipper på octopi igen och testa om det är mjukvara eller hårdvara.
Annars känns själva interfacet ganska okej, kändes som fluidd är lite snabbare. Laddade fortare tycker jag.
Jag har en Raspberry pi 2. Så det tar lite tid oavsett. :D
cheezebreeze
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 maj 2021, 19:10:52

Re: vilket nya moderkort till anet a8?

Inlägg av cheezebreeze »

Problem med att connecta till styrkortet?

Mer exakt vad är det som är problemet, att det tar lång tid eller?

Jag har kopplat om min RPI till styrkortet så att den går via UART istället för USB - detta mest för att jag har korten relativt nära varandra och ingen bra USB-kabel för det. Det var lättare att koppla UART då. Vet inte om det kan vara snabbare och/eller bättre.

Om du SSH'ar in i RPI:n och kör "htop" så får du upp cpu och minnesanvändning samt vilka processer som drar hur mycket et.c. Om du då kör t.ex. en omstart på klipper (via fluidd) så märker du om CPU-stapeln/staplarna skjuter upp - då kanske det är en begränsning i att det är en äldre paj. Annars kan det kanske vara SD-kortet som är långsamt. Jag har inget värstingkort men inte något långsamt heller och upplever inga prestandaproblem egentligen. Fluidd är mer avskalad (och jag upplever den som mer genomtänkt i att den har det den behöver) än Octoprint och optimerad att endast fungera med klipper - jag upplever den som rappare än octoprint.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: vilket nya moderkort till anet a8?

Inlägg av tecno »

Min korta erfarenhet av Klipper säger RPi4:a och snabbt modernt µSD kort.
cheezebreeze
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 maj 2021, 19:10:52

Re: vilket nya moderkort till anet a8?

Inlägg av cheezebreeze »

Ja, det skulle väl vara intressant att testa.

Verkar som att Pi-versionen gör mer än SD-kortet, att Pi4'an läser kortet snabbare än 3'an. Lite benchmarks kan man hitta här: http://pidramble.com/wiki/benchmarks/microsd-cards

Jag har en 3B och ett Transcend Class 10-kort i (minst 10Mb/sec skrivhastighet). Upplever det inte så farligt långtsamt faktiskt, dock är min pi igång hela tiden så uppstart och sånt behöver jag inte vänta på. Vill jag printa något så öppnar jag Fluidd i webbläsaren, drar igång förvärmen, slicar filen och dra-släpper den i Fluidd och kör igång den. Lite förenklat, men typ så.

Blir lite nyfiken såklart, om man skulle skaffa sig en RPi4'a och använda ett snabbt USB-minne som disk, istället för ett SD-kort. Får suga på karamellen lite.. :)

Dock, om du går på en RPi4 så se till att du har bra kylning till den.
Skriv svar