Filament från Clas Ohlson

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Filament från Clas Ohlson

Inlägg av hawkan »

*** urklippt från köp och sälj *** //MadModder


Det är inte mycket jag köper på Clas Ohlson längre, möjligen en stekpanna.
Och filament så ett kg vitt PLA inköptes.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Senaste köpet

Inlägg av tecno »

Deras PLA är anständig i pris och kvalitet.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Senaste köpet

Inlägg av Klas-Kenny »

Tycker deras PLA är kass. Efter någon vecka på skrivaren blir plasten spröd och börjar gå av.
Aldrig varit med om liknande med andra fabrikat.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Senaste köpet

Inlägg av limpan4all »

Men bara den delen som är i tuben på deras Flashforge Finder 2. Den PLA som ligger löst i rummet (avkapade bitar) beter sig inte alls likadant, eller det som sitter kvar på rullen.
Så frågan är vad det är som händer i tuben?
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Senaste köpet

Inlägg av MNorrgren »

Det är intressant med Clas PLA, jag har samma besvär med att den sista biten blir spröd. Men jag har ingen slang som den går i, utan den hänger bara i luften. Vilket också är märkligt! Det som är på rullen är helt ok, men den lilla biten som går från rullen och in i maskinen, till extrudern blir så skör att den går av. Har dock märkt detta på fler märken än bara Clas men framför allt på denna!
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Senaste köpet

Inlägg av tecno »

Filament tork !!! is da shit
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Senaste köpet

Inlägg av Henry »

Har också varit med om liknande för PLA men kör uteslutande PETG en bra tid tillbaka och upplever inte sådana problem längre oavsett hur de ligger.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6972
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Senaste köpet

Inlägg av Teknikern »

Och jag ser det inte som ett problem alls, när printningen är klar backas filamentet ur printern och rullen placeras i en plastpåse och vid nästa print klipps en liten bit filament av innan det matas in i extrudern. Jag kör ju inte dagligen då printern bara körs sporadiskt för småjobb så som navbrickor till slipskivor o.dyl. för allt annat maskinbearbetas från massivt gjutet material. Jag har upplevt för mycket delaminering och sett alldeles för mycket sånt för att lita på printat material då jag har höga krav på hållfasthet.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Senaste köpet

Inlägg av Henry »

Man kan ev få dra upp tempen lite och ha rätt undervärme, själv har jag aldrig varit med om delaminering förutom en gång då jag hade samma temp för PETG som PLA men då blev utskriften även blaj så märkte att något inte var rätt efteråt ändå. Jag lägger aldrig tillbaka rullarna utan låter dom hänga kvar på skrivaren och sätter upp den på ett skåp till nästa gång. Är faktiskt överraskad att det funkar så bra som det gör ändå, köper alltid också numera enbart från den där polska sidan som jag aldrig kommer ihåg vad den hette.

---

Blev lite kylpasta till när jag skall byta ut processorerna i min dell server T430 dator som jag inte använt än och som jag väl inte heller har någon direkt nytta av att höja några cpu frekvenser på men fick ett matchat 30% snabbare par för en bra summa förra året som man inte ser längre så tyckte det var dags nu och så jag vet var dom är med. För övrigt högst irriterande att man inte kan slänga in ett modern grafikkort i den, eller jo man kan men det spelar ingen roll visade sig. :doubt:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Senaste köpet

Inlägg av Klas-Kenny »

tecno skrev: 22 juli 2021, 10:03:34 Filament tork !!! is da shit
Fullt möjligt att det avhjälper problemen med CO's filament.
Men jag har inte haft några problem alls med andra fabrikat på filament.

Så om valet står mellan att införskaffa och förvara allt filament i en tork alltid och alltså behöva ta bort det ifrån skrivaren hela tiden, eller att helt enkelt välja andra fabrikat på filament, så är valet för mig väldigt enkelt. :wink:



För övrigt, även för mig har det blivit sprött även i luften, inte bara i slangen. Brukade (när jag hade CO's filament alltså) få rulla ut ett par varv ifrån rullen för att få fram fräscht, icke-sprött filament.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Filament från Clas Ohlson

Inlägg av hawkan »

Är det ett problem att filamentet blir/är sprött? Hade inte tänkt på det förrän det nämndes här i tråden.
Men visst, jag kunde bryta av filamentet och få en skarp brottyta, inget segt där.
Trots det så blir prylarna bra och sega så det räcker till.
Ska ladda upp med några fler rullar från Clas, svart och vitt är det som går åt.

Ps jag använder inte tork, skrivaren står i tvättstuga med kamera på sej, och
PLA-rullen sitter uppe från det att den tas upp ur påsen till den tar slut.
Jag la faktiskt in en rulle i plastpåse med en sån där torkpåse, men det var TPU
som är ökänt hygroskopiskt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Filament från Clas Ohlson

Inlägg av Henry »

Har själv varit med om att små utskrifter blivit spröda.
Senast redigerad av Henry 23 juli 2021, 22:23:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Filament från Clas Ohlson

Inlägg av hawkan »

Inte för mej.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Filament från Clas Ohlson

Inlägg av Henry »

Lade till "små" i ovan text.

Men som sagt det var då med PLA från classe, annan PLA från den där polska sidan hade inte samma problem och PETG inget alls.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Filament från Clas Ohlson

Inlägg av hawkan »

Jag har säkert 20 kg petg som jag inte använder och inte kommer att använda.
Gick in hårt för det men ser att utskrifterna trots allt slår sej allt för mycket
och ger inte tillförlitliga utskrifter.

Som med abs, det är också bättre på pappret men för svårt att få bra utskrifter.
petg är samma sak, mycket enklare att få bra än abs, men trots allt skiter det sej för ofta för att
det ska vara värt att hålla på med det.

Clas filament tog slut, ja det var därför jag köpte nytt, men innan det så testade jag en gammal
rulle med pla, det var ett märke som man höll på med för fem år sedan. Men där var det problem
med att det lossade från underlaget. Det ytterligare stärkte mej i valet av Clas filament.
Och ni behöver inte hålla med såklart men jag gör såhär och jag är nöjd med det, det är den
kompromissen som passa mej bäst.
Skriv svar