Ny X/Z axel.

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Ny X/Z axel.

Inlägg av TomasL »

Eftersom delarna i X/Z-axeln inte riktigt passade ihop, har jag fått rita om axeln.
Tanken är att göra dem i Al, men eftersom jag inte har tillräckligt stora bitar i Al för att kunna fräsa ut det hela, så får jag göra det som ett ihopskruvningsjobb i stället.
Eftersom jag också skall sätta någon form av lagring i toppen för ledskruvarna behöver jag förslag på något lämpligt lager som kan funka med 8mm ledskruvar hels då med fläns/öron typ LMH8LUU linjärlager
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Khazrak
Inlägg: 26
Blev medlem: 5 juni 2020, 08:23:19

Re: Ny X/Z axel.

Inlägg av Khazrak »

Tänk på att ledskruvarna kan behöva lite svängrum då de inte alltid är 100 raka, och vars uppgift bara är rörelse och inte stabilitet

https://amp.reddit.com/r/3Dprinting/com ... e_top_and/
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Ny X/Z axel.

Inlägg av TomasL »

Jo jag vet, men det är nödvändigt om jag skall koppla ihop axlarna
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Ny X/Z axel.

Inlägg av TomasL »

Ett alternativ är ju att flytta Z-motorerna till ovansidan, och låta X-axeln hänga i skruvarna i stället.
Dock är det lite mer jobb att fixa nya motorfästen.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 300
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Ny X/Z axel.

Inlägg av Wirewrap »

En liten detalj.
När man snurrar på stegmotorn för hand så känner man ju ”steg”. Stegen känns lika, men ska man parallellköra två motorer så är vart fjärde steg det rätta, dvs. med samma polaritet på A och B spolarna.

Annorlunda sagt, om man bara monterar motorerna strömlöst kan dom gå isär några helsteg när drivkortet spänningssätts.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Ny X/Z axel.

Inlägg av TomasL »

ok, det var intressant.
Krånglar till det lite.
Så, man får släppa på kopplingarna, justera in gantryn rätt, spänningsätta motorerna och dra åt kopplingarna.
cheezebreeze
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 maj 2021, 19:10:52

Re: Ny X/Z axel.

Inlägg av cheezebreeze »

Om du tänkt ha en prob på skrivhuvudet så kan du levla Z1 och Z2 mot bädden så att X-axeln är paralell mot bädden. Det förutsätter dock ett styrkort som har tillräckligt många stegmotoroutputs. Jag funderar lite på det där till min Ender3:a men lite överkurs på den när jag har sug efter något mer seriöst.. :)
Skriv svar