Hur synka Z-axlarna

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Hur synka Z-axlarna

Inlägg av TomasL »

Jag har två Z-motorer med varsin kulskruv.
Har noterat att X-axeln i bland hamnar lite snett, framförallt om skrivaren är avstängd.
Har någon idéer på hur man skall kunna låsa ihop Z-axlarna så de inte ändrar sig.
Stegmotorerna är seriekopplade.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Hur synka Z-axlarna

Inlägg av Bonehead »

På den Tevo flash jag har så har man satt remhjul och en rem mellan stängerna så dom inte tappar relativ position.
På min I3 Mega så har man två hemswitchar så Z alltid nollställs vid början av en print.
Personligen så föredrar jag en motor som via rem driver båda skruvarna.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur synka Z-axlarna

Inlägg av TomasL »

Två separata switchar funkar inte, eftersom motorerna inte körs individuellt.
Tandrem mellan axlarna kan kanske vara en bra ide?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Hur synka Z-axlarna

Inlägg av AndLi »

Behöver inte det vara en väldigt rejäl rem när den ska klara av kraften från två motorer som verkar åt olika håll?
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Hur synka Z-axlarna

Inlägg av Bonehead »

6mm GT2 rem är väl generellt det som används på 3D skrivare, finns rätt billigt på ebay/amazon.
Motorerna kommer inte kämpa åt olika håll så att säga, speciellt om dom drivs av samma drivsteg, utan det är mer för att inte tappa position när man stängt av stegmotorerna eller dylikt så det behövs inga rejäla doningar.

Så här ser det ut på tevon, är väl enklaste lösningen i det här fallet.
large.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hur synka Z-axlarna

Inlägg av tecno »

Varsin driver och köra G32
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hur synka Z-axlarna

Inlägg av SeniorLemuren »

G32? Kan du förklara lite närmare. Jag har ju 2 motorer med varsina drivare på Y-axeln på min CNC fräs och råkar i bland ut för att axlarna inte går rätt i förhållande till varandra.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Hur synka Z-axlarna

Inlägg av hawkan »

Byt till closed-loop stegmotorer. Finns såna nu för tiden.
Bild
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hur synka Z-axlarna

Inlägg av SeniorLemuren »

Ursäkta intrånget i tråden, men problematiken är ju av samma art. Just mitt problem är inte att de tappar steg när jag kör, utan när jag av någon anledning kör emot något på plattan på ena eller andra sidan när jag joggar lite galet. Vad jag skulle vilja göra vore att montera ändlägesbrytare på båda axlarna och styra de båda drivrarna separat så man kan köra en nollställning separat på de båda axlarna. Problemet är att båda drivarna styrs av samma port via styrkortet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur synka Z-axlarna

Inlägg av TomasL »

AndLi skrev: 13 juli 2021, 08:36:46 Behöver inte det vara en väldigt rejäl rem när den ska klara av kraften från två motorer som verkar åt olika håll?
Nej, motorerna går inte åt varsitt håll.
Mitt kort har en utgång för bägge Z-motorer, och motorernas lindningar är seriekopplade, så jag kan alltså inte köra dem separat.
Closed loop motorer funkar inte heller, det jag funderat på är som sagt att ha en rem mellan dem, dock måste jag då lagra upp övre ändan, vilken är olagrad i dag.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hur synka Z-axlarna

Inlägg av tecno »

SeniorLemuren skrev: 13 juli 2021, 09:41:20 G32? Kan du förklara lite närmare. Jag har ju 2 motorer med varsina drivare på Y-axeln på min CNC fräs och råkar i bland ut för att axlarna inte går rätt i förhållande till varandra.
TS har en 3D skrivare med bara 1 drivare för 2 Z motorer = medicinen heter 1 till driver till och sedan köra G32 som utför en bedlevelling procedur för att ställa in X axeln parallellt mot skrivytan med Z motorerna. Fungerar kalas bra på min (pågående ombyggnation/uppgradering) Chiron. Duet3 Mini5+ styrkort och RepRap.
Khazrak
Inlägg: 26
Blev medlem: 5 juni 2020, 08:23:19

Re: Hur synka Z-axlarna

Inlägg av Khazrak »

Prusas lösning var att om en sådan krock händer så kör den z till toppen så att båda Z axlarna jämnar ut sig. Detta kräver dock att toppen har ett stopp och att den är parallell till plattan
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur synka Z-axlarna

Inlägg av TomasL »

Problemet är att ena tornet sackar efter lite grand, troligen att det kärvar. och tappar en av motorerna steg, så hjälper inte det med att köra G32 eller någon homing-procedur, eftersom elektroniken inte vet att det händer.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Hur synka Z-axlarna

Inlägg av svanted »

det kan ju bara en rem mellan motorerna bota.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Hur synka Z-axlarna

Inlägg av Bonehead »

Om problemet är att dom verkar tappa steg under utskrift/rörelse så kan en temporär "lösning" vara att skruva upp strömmen lite på drivaren.
Om motorerna inte redan är varma så bör det finnas lite mer utrymme för att höja strömmen, såvida man inte överskrider drivarens kapacitet.
Alltid en fördel att sätta dit en liten kylfläns på drivaren och ha en liten fläkt som ventilerar kontrollboxen om det inte redan finns.
Skriv svar