Utskrift fastnar plötsligt stenhårt i raften.

Allt som rör 3D-skrivare.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Utskrift fastnar plötsligt stenhårt i raften.

Inlägg av EasyRider »

Helt plötsligt från en utskrift till en annan så började raften sitta såpass hårt att jag inte får loss den. Ja, utan att ha sönder den andra biten.

Vad jag vet så har jag inte gjort ngn ändring i slicern som kan påverka detta så jag undrar om ngn annan råkat ut för detta?? Kan det bero på att det hänt ngt med filamentet?

Efter att ha sökt på detta så så fann jag att det fanns inställning som heter "airgap" och denna var satt till 0. Tycker det låter konstigt att den skall vara noll då överallt på internet så rekommenderas 0.1-0.2 mm.
Kanske en glitch i programvaran där detta råkade nollas.

Vad brukar ni köra för airgap när ni klr raft? Finns även en inställning first layer airgap. Vaf är detta för ngt??

Kör creality slicer.

Mvh M.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Utskrift fastnar plötsligt stenhårt i raften.

Inlägg av GeekJoan »

Hade problem förut med samma sak. Fick ta ett "rakblad" och köra in mellan raft och objekt för att få bort det. Men sen jag bytte till Prusaslicer så har jag inte använt raft en enda gång. Behövs det något extra för tex support eller nått litet så har brim räckt.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Utskrift fastnar plötsligt stenhårt i raften.

Inlägg av EasyRider »

Ja jag borde byta slicer. Jag minns inte vilken crealitys slicer bygger på men det är en gammal version som de ibte valt att uppdatera.

Är osäker på vilka parametrar jag måste flytta över till ny slicer för att få den att funka bra, därav har det inte blivit av. :(
cheezebreeze
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 maj 2021, 19:10:52

Re: Utskrift fastnar plötsligt stenhårt i raften.

Inlägg av cheezebreeze »

EasyRider,

Du skriver att utskriften plötsligt sitter som berget på byggytan. Rimligtvis har det skett en förändring som gör att det är fallet, annars tänker jag att utskrifterna alltid suttit fast. Att byta slicer kan jag nog hålla med om, det blir ju dessutom lättare att kommunicera om inställningar som finns i en nyare version, som inte är skrivartillverkarens egna fork av programmet.

Det jag tänker är att orsaken nog bör hittas först. Vet du några skillnader som gjorts sen senast du skrev ut innan det fastnade?

Andra saker som kan vara bra att veta för att kunna komma med förslag;

- Vilken typ av filament skriver du ut med?
- Vilken temperatur på hotend och bädd?
- Vad har du för byggyta? (material på bädden där utskrifterna sitter)
- Printhastighet för första lagret?
- Har du någon part-kylare?

( inte superviktigt men vad är det för skrivare? )

En hyfsat konkret erfarenhet jag hade var när jag körde PLA lite för varmt mot en Buildtak utan bäddvärme - det fastnade och lämnade märken i Buildtaken som var helt ny. Nozzeln kanske kan vara för nära också byggytan så att den hjälper första lagret att binda sig med byggytan.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Utskrift fastnar plötsligt stenhårt i raften.

Inlägg av GeekJoan »

Visst måste det ha hänt något om det funkar på ett sätt och så slutar det att funka så som det gjorde.

Men om du har en gammal slicer så behöver du inte fundera på att byta, det är bara göra. Prusaslicern var pruttlätt att ställa in. När du installerat den så frågar den vilken skrivare du har, du säger Ender 3. Klart färdigt. Du behöver inte ställa in ett skit, det är redan gjort åt dig. Typ.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Utskrift fastnar plötsligt stenhårt i raften.

Inlägg av EasyRider »

Skrivaren är en creality ender5 plus.

Det är inte emot bädden som det sitter som berget (efter hjälp här att inse att jag körde för kallt tidigare, så sitter mina utskrifter perfekt fram tills bäddvärmen stängs av och då lossnar de av sig själv) utan det är mot raften.

Nu när jag tänker på det, så var det en något längre utskriftt än tidigare som detta problem uppstod. Var nog en 14-18-timmars utskrift till skillnad mot andra som kanske varit på upp till 8.. Kanske bäddvärmen sakta sakta sakta får raften & "detaljen" att fastna hårdare med tiden?!

Ja, annars så borde det ju vara att jag, eller en glitch i programmet råkat ställa om någon inställning..

Vilken slicer rekommenderar ni?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Utskrift fastnar plötsligt stenhårt i raften.

Inlägg av GeekJoan »

Skriv svar