Frankenstein funkar nu och skriver ut (dock inte så snyggt) och har fått fnatt

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Frankenstein funkar nu och skriver ut (dock inte så snyggt) men det blir bättre

Inlägg av TomasL »

Har ritat en luftkylning nu, ligger i miniprojekt
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Frankenstein Har fått fnatt

Inlägg av TomasL »

Varför i hela friden hittar den på sådana här saker helt plötsligt?
Har också konastaterat att det är mycket ojämn temperatur på bädden, 45 grader i ytterkanterna och 80 grader i mitten, bäddtemperaturen är dock inställd på 100 grader.
Uppenbarligen så ligger inte värmaren plant mot glaset överallt.
Måste nog fixa till någon form styvt underlägg för värmaren, då den enbart består av ett tunnt PCB. Upphängt på tre ställen och glaset liggande på.
Termistorn sitter i ett hål mitt på kortet/värmaren
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Frankenstein funkar nu och skriver ut (dock inte så snyggt) och har fått fnatt

Inlägg av Henry »

Ser onekligen ut som det släppt. Är avståndet mot munstycket lika överallt och ligger max ett knappt pappersark tjocklek ifrån? Är glasskivan belagd med något? PLA, PETG?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Frankenstein funkar nu och skriver ut (dock inte så snyggt) och har fått fnatt

Inlägg av TomasL »

Ingen beläggning, PLA kört med bladmått på 9 ställen, så det är inställt efter bästa förmåga, typ.
Utskrifterna sitter ordentligt fast, måste använda rakblad för att lossa dem (utom på de ställen där det har blivit kaos).
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Frankenstein funkar nu och skriver ut (dock inte så snyggt) och har fått fnatt

Inlägg av Henry »

Ja då bör det ju vara bra avstånd, brukar själv ta 0.2 mm eller tom aningen under eller justera upp plattan tills det smetas ut bra överallt på första lagret. Testade själv glas en gång men det fastnade inte överallt ens efter grundlig rengöring.
Senast redigerad av Henry 5 april 2021, 22:44:50, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Frankenstein funkar nu och skriver ut (dock inte så snyggt) och har fått fnatt

Inlägg av TomasL »

Andra lämpliga material att lägga på värmaren?
Fördelen med glas är ju att det tenderar att vara plant även när det är varmt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Frankenstein funkar nu och skriver ut (dock inte så snyggt) och har fått fnatt

Inlägg av Henry »

Jo visst är det så, får dock helt ok utskrifter på undersidan på den böjbara magnetplattan på min dock förstås inte spegelblankt men behöver inte det. Inget jag själv testat men det finns en del lämpliga material att välja mellan. Allt från kaptontejp har jag för mig till ett visst typ av lim som verkar vara mest använt men om man använder lim så kan det i vissa fall sitta så extremt hårt att bitar kan gå loss från glaset när man tar bort det/om det går att få bort. Även hårspray som skall ha liknande egenskaper. Det binder till limmet då det är liknande kemisk eller hur det var. Lim funkar till PLA men PETG vet jag dock ej.

Hade för övrigt själv nog först testat och justerat in munstycket aningen närmre medan den skriver ut första lagret efter rengjord skiva, mer bara för att se. Hade då gjort höjdjusteringen medan den skrev ut för att se hur nära max den är på utskriften. Är det svagt genomskinligt så är det aningen för nära men är något jag tar ibland om jag vill att det skall sitta vilket jag iofs aldrig har några problem med på den plattan som medföljer skrivaren.
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Re: Frankenstein funkar nu och skriver ut (dock inte så snyggt) och har fått fnatt

Inlägg av cahlfors »

Min har en tunn MDF-skiva under värmebädden. Håller formen och isolerar.

Återigen vill jag slå ett slag för 3Dlac, om du har problem att få bort utskrivna delar. Sitter som berget när bädden är varm och efter avsvalning är det bara att lyfta bort dem.

Aldrig mer kaptontejp! :D
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Frankenstein funkar nu och skriver ut (dock inte så snyggt) och har fått fnatt

Inlägg av TomasL »

Min erfarenhet hitintills är, så länge bädden är varm, hyvla med rakblad, när bädden är kall, räcker det att blåsa med munnen.
Det gäller 90 % av utskriften, på vissa ställen fastnar den tydligen inte alls.
Gimbal
Inlägg: 7874
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Frankenstein funkar nu och skriver ut (dock inte så snyggt) och har fått fnatt

Inlägg av Gimbal »

Jag använder något limstift jag drar på som fungerar helt ok.
Första tiden var det dock ett jämrans skrapande för att få bort resterna av limmet innan nästa körning eftersom det annars byggdes upp lager på lager och blev ojämnt.
Tog väl ett halvår innan jag insåg att limmet var vattenlösligt och var hur enkelt som helst att tvätta bort med ett fuktigt papper. :doh:
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Frankenstein funkar nu och skriver ut (dock inte så snyggt) och har fått fnatt

Inlägg av SeniorLemuren »

Detta med limstift är en vetenskap i sig. Jag har provat flera olika fabrikat av limstift och inget funkade för än jag hittade ett på Coop som hette Pritt original (en röd hylsa). Det var dyrare än de flesta andra men kanonbra, ibland nästan för bra. Brukar få ta till ett rakblad för att lossa en del utskrifter. Jag applicerar ett mycket tunt lager och drar sedan ut det till ett väldigt tunt lager med hjälp av en stålspackel. Jag kör PLA på kallt glasbord bord utan problem.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Frankenstein funkar nu och skriver ut (dock inte så snyggt) och har fått fnatt

Inlägg av Klas-Kenny »

På min gamla skrivare med glasbädd hällde jag på en skvätt "plastcitron" och torkade av med torrt papper, innan varje utskrift. Det var enda sättet jag hittade att få det att fästa tillförlitligt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Frankenstein funkar nu och skriver ut (dock inte så snyggt) och har fått fnatt

Inlägg av Glenn »

Jag kör också plastcitron vid svåra fall, men tycker det fungerar bra normalt på en väl rengjord glasskiva.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Frankenstein funkar nu och skriver ut (dock inte så snyggt) och har fått fnatt

Inlägg av Henry »

Vanlig diskmedel borde väl räcka om inte annat?

Det skall sedan vara ett lim som är uppbyggt på ett visst sätt för innehållet är en variant av PLA kemin kan man säga och fäster således extremt hårt till det och då det är ett lim fäster det även på glas. Kommer dock inte ihåg just nu vad det hette som det skulle innehålla men det finns på nätet.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Frankenstein funkar nu och skriver ut (dock inte så snyggt) och har fått fnatt

Inlägg av säter »

Märkligt det här.
Vissa här verkar inte ha några problem alls med vidhäftningen, medans andra måste använda olika sorters "ormolja".
Skriv svar