Lerdge X control board

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1932
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Lerdge X control board

Inlägg av wiklis »

Jag googlade "easy config 3d printer board"
Det kom fram ett kort som heter Lerdge X där man gör config på en websida.
Får ut en txt fil som man sen tankar in, smidigt tycker jag det verkar :)
Nån som har någon erfarenhet av kortet eller har nåt annat att rekommendera?

Kortet finns på Amazon och Bangood vad jag sett, är det Kina kloner som säljs där eller äkta?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Lerdge X control board

Inlägg av tecno »

Äkta kinesiskt ser det som ;)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Lerdge X control board

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Lerdge X verkar vara ett bra företag, försöker sig på riktiga grejor.
Jag trodde när jag läste ditt inlägg i natt wiklis att det var ett nytt sätt att skapa underlag i webb och sedan ta över filen på kort för självgående utskrift.
Men kortet kör ju Marlin, är väl ett av de bättre,
Så egentligen skulle alla kunna verifiera sina inställningar för valfri 3D skrivar med Lerdge Webb applikation och sedan putta in data i kärnfil.
Om det är Marlin , GRBL, EstLcam eller annat i kortet har väl ingen betydelse.
Jag känner inte till dessa drivare, verkar vara lite bättre än de vanliga.

Så testa mera . Jag vill veta.
hywelmartin
Inlägg: 53
Blev medlem: 7 juli 2019, 10:36:16

Re: Lerdge X control board

Inlägg av hywelmartin »

Om du hittat till detta forum så tror jag inte Lerge är något för dig...

Properitärt.. begränsat... kinesiskt.. men kanske enkelt att sätta upp.. men sen då.. fixar de buggar?? du kan inte lägga in annan fw ..


Som alltid så rekommenderar jag Klipper.. men vill du ha något med en onlinekonfigurator så är det rrfw som gäller..

Duet 3d har en del kort(det är de som utvecklar mjukvaran med) sen har det ploppat upp kloner samt andra kort som kan köra rrfw.. tex https://www.aliexpress.com/item/1005001 ... 80284152.0

vill du ha hjälp med Klipper så hör av dig..
cheezebreeze
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 maj 2021, 19:10:52

Re: Lerdge X control board

Inlägg av cheezebreeze »

Ursäkta för det eventuellt långa och sena inlägget... :)

Håller med föregående skribent om Klipper som firmware, det är opensource vilket ger sina uppenbara fördelar mot proprietär firmware (sluten källkod). Man kan hitta Klipper på Github och fritt titta i källkoden eller om man är kompetent och sugen, bidra i projektet. Klipper hittar man på www.klipperfw.org och så kan man naturligtvis hitta en hel del på Youtube om det.

Prestanda
Konceptet med Klipper är att man lyfter över all beräkning till en Raspberry PI som sedan skickar färdiga instruktioner till styrkortet som endast styr motorer, värmare etc. En Raspberry PI har mycket högre beräkningsprestanda än de äldre styrkorten med 8-bits processorer. Utan att gå in på djupet här så tillåter detta snabbare utskrifter utan mikrofrysningar.

Webgränssnitt
I Rasperry PI:n har man även ett webbgränssnitt där man kan göra allt som är relevant för att hantera sin skrivare. Ändra i firmwarekonfigurationen, skicka gkoden (filen) till skrivaren genom att dra/släppa filen direkt i webbläsaren, starta/stoppa utskrifter, övervaka temperaturer, flytta extrudern, babysteppa Z et.c. Du kan även ansluta en webcam till Raspberry PI:n och följa utskriften via webgränssnittet. Du kan göra allt detta från mobilen, en surfplatta eller vilken dator som helst som kommer åt webbgränssnittet. Du kan köra Klipper paralellt med Octoprint, på samma Raspberry PI men det finns ett par andra Klipper-specifika gränssnitt som åtminstone jag föredrar (Mainsail och Fluidd). Vad jag förstår så kommer man undan med att köra Mainsail eller Fluidd på en Raspberry PI Zero, om du inte har behov för en webcam. Skrivaren blir då också trådlös med Wifi.

Konfigurering av firmware (jämfört mot t.ex Marlin)
Med Marlin konfigurerar man sin firmware som man vill ha den genom att meka i text-filer och sedan måste man kompilera det och sedan flasha styrkortet. Vill man t.ex. lägga stöd för G2/G3 (arcs) så behöver firmwaren kompileras om och kortet flashas med den nya firmwaren. En fallgrop i detta är också att varje funktion i Marlin tar plats på det begränsade utrymmet man har i processorn på sitt styrkort - äldre styrkort är så begränsade att du måste hushålla med vilka funktioner du aktiverar.

Med Klipper flashar man sitt styrkort med en enklare firmware som helt enkelt bara tar emot instruktioner från Raspberry PI:n där Klipper. Vill man ändra i sin firmware så gör man det i en textfil, via webbgränssnittet. Att lägga till stöd för arcs som jag nämnde tidigare, så lägger man till en rad text i konfigfilen, sparar och så är det klart. Jag behöver inte tänka på hur mycket minne funktionen tar då det sköts på ett annat sätt. Inget kompilerande eller flashande alltså.

Resonanskompensering
En hyfsat ny feature med Klipper är att man kan koppla in en accelerometer till sin Raspberry PI och montera den på skrivaren och låta Klipper göra några tester för att skapa en resonansprofil på skrivaren. Denna används sen till för att kompensera för de resonansfrekvenser man har i skrivare, som ofta ger upphov (de vibrationer som ger) "ringing" eller "ghosting" i ens utskrifter. Det gör att man kan öka accelerationen/hastigheten på skrivaren utan att nämnda effekter blir påtagliga.


Styrkort
Det finns en hel del olika styrkort som fungerar riktigt bra med Klipper, ett nytt kort som intresserar mig är Fysetc Spider. Tillverkaren (Fysetc) tagit input till från de som konstruerar Voron-skrivarna (ett opensourceprojekt som konstruerar skrivare med färre kompromisser). Just dessa s.k. "kinakloner" kan vara allt mellan bra och besudlade med problem, det gäller helt enkelt att antingen kolla upp det i förväg eller köpa grisen i säcken. Jag har upptäckt en del konstruktionsrelaterad inkompetens på två kort jag köpt (MKS SBase och BTT E3 Mini 1.2) och det är ibland svårt att upptäcka i förväg med nyare kort. Dokumentation är ofta rätt dåliga med korten från fjärran öst, om man nu tycker sådant är viktigt.

En del av dessa korttillverkare opensourcar sina produkter och finns på Github (MKS, BigTreeTech, Fysetc et.c) där man kan se scheman, kortlayouter och ladda ner tillverkarens egna firmware (ofta Marlin). Man hittar ofta lösningar på problem man stöter på i Githubs Issues för aktuell produkt, där det ibland förekommer upptäckter av rena konstruktionsfel på styrkort. Med detta kan det vara en god idé att kika på det kortet man är sugen på för att se om det finns några uppenbara problem och vad det är för något innan man slår till.



Jaja, det blev mycket skrivande för ett förstainlägg så jag lägger av där. :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Lerdge X control board

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Men det där var väl ett bra inlägg! Världen förändras och det blir lätt att man sitter fast i gammalt tänk.
Så du är välkommen till forumet
och tack skall du ha!

Men nu måste jag kolla vidare om Rögle klarar sig i idag!
Skriv svar