Nybörjare inom 3D-printer behöver hjälp

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Nybörjare inom 3D-printer behöver hjälp

Inlägg av GeekJoan »

En annan grej som jag måste göra mellan varje print för att försäkra mig om att saker fastnar som dom ska är att torka av bädden med ISO propanol. En del håller på med limstift och grejer, men det blir bara kladd.

Har du värme på i bädden?

Levla bädden:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Nybörjare inom 3D-printer behöver hjälp

Inlägg av Henry »

En ny variant intressant, är precis så jag gör. Ja antingen det, manuellt eller live vid utskrift funkar vilket som.

Själv har jag faktiskt aldrig torkat av ytan med något men det fäster utmärkt ändå, munstycket är iofs väldigt nära ytan så är kanske det vet inte.
Mr 56
Inlägg: 9
Blev medlem: 26 januari 2021, 14:57:06

Re: Nybörjare inom 3D-printer behöver hjälp

Inlägg av Mr 56 »

Jag köpte min ender3 Pro vid årskiftet.
Titta på ett antal monteringsfilmer på youtube, medan jag väntade på leveransen.
Skruvade ihop den och justerade in level, med ett vanligt a4 papper.
Körde PLA standardvärden i Cura, och skrev ut en perfekt Benchy
.
Sen började problemen vartefter, det visade sig att levelskruvarnas huvuden snurrade i plattan, så det gick inte att dra åt bara släppa på fjädern.
Så jag köpte m4 muttrar (biltema), och plockade isär plattan och drog på muttrarna, så nu går det jättebra att justera levelinställningar.
Finns beskrivning hur man gör på youtube

Jag har justerat level med CHEP filen som finns till youtube vidion ovan:
Dock verkar det som jag behöver köra med Raft på utskrifterna för att få bra fäste på magnetplattan nu efter några hundra timmars utskrift.
Det finns massor med Tips på Youtube.


Sen har jag märkt att skjuter man in plattan mot mitten, när man sätter i minneskortet, så startar den upp och kör plattan till ändläget och står och hackar.
Så nu drar jag tillbaka plattan till samma läge som där den slutade skriva, och då funkar allt OK.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Nybörjare inom 3D-printer behöver hjälp

Inlägg av Henry »

När du rör plattan så skapas en spänning och ström från stegmotorerna som om du fortsätter och gör det snabbt kan tom få hela skrivaren att starta upp även om kontakten inte ens är i, dock absolut inte rekommenderat. Menar dock som så att det kanske ev kan skapa störningar för jag har aldrig fått sådana problem på min och behöver inte heller skriva ut rafts och det är utskrivet bra mer än 100h på min.

Har läst om att vissa gamla skrivare hade problem med skruvarna till plattan men blev åtgärdade senare, min har inte det problemet men är ändå en 3 - 4 år gammal så lite udda. Z-ledskruven satt fast på min men har läst om vissa där den inte gjort det och gisnsingvis rasslat loss i transport. Min fick justeras aningen så ledskruven kunde röra sig utan motstånd hela vägen.

Så här ser sedan ytan ut på min, den är så sliten att den är blank som en barnrumpa så den tom reflekterar bakgrunden, syns tom bättre i verkligheten. Det är sedan ett litet hål som syns på en bild då det jag skrev för en tid sedan satt så hårt att jag rev upp en del av ytskiktet när jag tog i med skrapan så ytan är upprest ca en mm där och får planera för det när jag skriver ut något. Skall köpa en ny yta men de verkade vara slut överallt senast jag kollade, iofs en hyfsad tid sedan men den funkar bra ändå.
Platta.jpg
Platta2.jpg
Dom vita strecken som är där sitter så in i helvete så det inte gått att få bort dom.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mr 56
Inlägg: 9
Blev medlem: 26 januari 2021, 14:57:06

Re: Nybörjare inom 3D-printer behöver hjälp

Inlägg av Mr 56 »

Jo led displayen lyser upp om man rör plattan snabbt, så gör inte det så är det ok.
Det gör jag.
Hade det varit ett problem med för hög "backspänning" så hade nog kineserna satt några dioder så det slapp reklamationer.
En vacker dag ska jag sätta upp min Rasberry Pi, så jag slipper trixa med minneskortet

Jag kan bara relatera till ett provantal av ett, så det är vad jag pratar om.
Och min plattform försöker gå förbi ändläge om man flyttar in den mot mitten och slår på strömmen.
Köpte min på nyårsafton 2020, så den är relativt nyttillverkad.

Förutom skruvarna i plattan , så var inte låsskruven till matarhjulet åtdragen så den lossnade, efter ett tag.
Bild
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Nybörjare inom 3D-printer behöver hjälp

Inlägg av Henry »

Konstigt inte ändlägena funkade, se satt fast som de skulle och kontakterna likaså?
Skriv svar