Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel? Eller köpa nått annat?

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel?

Inlägg av grym »

täppt munstycke?

kör övervarmt och in med rensnål, eller lagom grov kopparkardel
ibland kommer det med skit i plasten som sätter sig
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel?

Inlägg av TomasL »

Inte ens med helt rent munstycke kommer det något.

Har surfat runt lite, verkar som att det är viktigt att teflon-röret tätar mot munstycket.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel?

Inlägg av tecno »

Finns det ingen instruktion hur man monterar ihop eländet?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel?

Inlägg av TomasL »

Nej, har inte hittat nånting faktiskt, den var dessutom färdigmonterad.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel? Köpa annan i stället?

Inlägg av TomasL »

Funderar på att ge upp med denna kina-extruder/Hotend.

Vad skall man köpa istället.
Är E3D Hermera en bra pryl?
https://e3d-online.com/collections/hote ... kit-1-75mm
Andra förslag mottages tacksamt.

Å andra sidan, kanske man skall ha en dubbel, så man kan köra med stödmaterial samtidigt.

Råd och förslag mottages tacksamt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel? Eller köpa nått annat?

Inlägg av Henry »

Det verkar som att det är några tiondelar glapp mellan teflonröret och munstycket.
Det hade varit det allra första jag fixat för det skapar (inte kan skapa) stora problem och se till att det även är en del tryck från röret mot munstycket så det blir helt tätt då det blir lite tryck när filamentet matas ned vilket gör att att röret då kan tryckas upp så det blir glapp igen och du får samma problem, det måste nästan vara helt vattentätt tätt där men beroedne på hur de tär byggt kan det vara lätt att fixa. Rensa sedan ut allt som inte skall vara där så det är helt rent.

Vet nu inte exakt hur den där hotenden är gjord men på min Ender tex så gick det tex bara att trycka ned teflonkabeln några tiondelar längre ned i sitt snabbfäste med munstycket bortskruvat så trycktes sedan munstycket upp mot änden med lite tyck när den skruvades in ingen. Gjordes samma dag jag köpte den då jag fick ett liknande problem men såg direkt problemet och fixade det på ovan nämnda sätt och har inte haft ett enda problem med det sedan dess.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel? Eller köpa nått annat?

Inlägg av bearing »

Det där har hänt mig flera gånger. Jag tror att det är damm som följt med tråden som täpper igen munstycket.

Du får rensa munstycket, klippa av tråden, trä ur den gamla, göra den nya lite spetsig, trä i den. På min är 215 grader bäst med kjells tråd.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel? Eller köpa nått annat?

Inlägg av Henry »

Min PETG rulle hänger på skrivaren dygnet runt helt öppen och det är garanterat en del damm på den nu, skriver ut fint ändå. Har som sagt aldrig haft problem efter att jag fixade det där. Fixa mellanrummet först, kolla sedan andra ev saker är mitt tips.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel? Eller köpa nått annat?

Inlägg av TomasL »

Men, det kan ju inte vara så alltid, har rensat munstycket ett tjog gånger nu, gjort rent allt osv, till ingen nytta. dock sätter det sig hela tiden plast i gängorna (1-2 st) vid skarven mellan munstycket och det gängade röret.

Ja, jag skall fixa mellanrummet.
TYvärr hadde jag inga brickor med 2mm hål och 4mm ytterdiameter, de jag har är 4,2 mm diametar, så jag får fundera på hur jag skall göra för att fila av det gängade röret på ett rakt sätt.
Gissar att sätta upp röret i pelarborren (Jula-fräsen) är det effektivaste sättet.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel? Eller köpa nått annat?

Inlägg av Henry »

Det finns ett typ teflonrör inne i det gängade röret som går ändå upp till matningsskruven? Det skall ända ned dikt an mot munstycket, då det inte verkar som det går att justera så nej då är det nog bara att till att kapa bort lite på röret. Alternativt köpa ett rör som du kan kapa istället till rätt längd. Kolla även så att filamentet löper helt fritt i matningsröret hela vägen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel? Eller köpa nått annat?

Inlägg av TomasL »

Det handlar om ett par 10-delar eller så, så lite filning i ändan på det gängade röret bör lösa längdproblemet.
Det ser ut så här:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av TomasL 4 mars 2021, 00:09:55, redigerad totalt 1 gång.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel? Eller köpa nått annat?

Inlägg av bearing »

För mig fastnar det ofta på första utskriften efter att den stått still några månader. Det är därför jag misstänker damm.

Men det har faktiskt inte hänt sedan jag ökade förspänningen på matarhjulet. Jag antar att nu är friktionen tillräcklig för att trycka både tråden och dammet genom munstycket utan att börja slira.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel? Eller köpa nått annat?

Inlägg av Henry »

Det ser ut så här:
Ok och det man ser är sedan direkt mot munstyckets övre del. Tycker det då borde gå att justera enbart med förskruvningen men visst är metallkanten där som ev håller fast teflonet så kan kanten hindra den från att täta så som sagt lite finslip på ytan så den blir helt plan dikt an mot teflonet kan behövas ja.

Lite smådålig konstruktion tycker jag för den gängade fria delen är sedan inte kyld ett dugg vad det verkar och kan mycket väl komma upp i en sådan temperatur närmast botten att filamentet blir lite halvsmält innan det kommit till munstycket och då fastnar. På min Ender så är där ett teflonrör som är kylt hela vägen tills det kommer precis till munstyckets övre del där det först då blir upphettat och smälter i själva munstycket.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hjälp, Funkar inte, vad gör jag för fel?

Inlägg av SeniorLemuren »

TomasL skrev: 3 mars 2021, 18:59:41 Nej, hotenden sitter direkt på extrudern.
den ser ut så här
Det här ser inte rätt ut. Här finns ju ingen kylning på det långa gängade röret. På mina två skrivare är mellanrummet mellan värmepaketet och det kylda aluminiumblocket endast någon knapp mm. Om röret är så långt så betyder det att tråden blir för het och smälter en lång sträcka innan den är framme vid munstycket. Henry har varit inne på det tidigare. Det är med säkerhet det som är fel.
Skriv svar