3D utskrift för metallgjutning...

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: 3D utskrift för metallgjutning...

Inlägg av Cano »

Nu diskuterar ni i och för sig "lost plastic casting", så lite OT.
Har ni sett när en del gjuter aluminium i "Kinetic sand", sådan sand som var populär bland barnen för några år sedan.
Helt okej resultat med ganska liten ansträngning.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: 3D utskrift för metallgjutning...

Inlägg av Mizzarrogh »

Var tvungen att söka på vad det var, det verkar vara fin kiselsand med ett par procent silikonkomponent.

Har sett folk göra saker av styrolit och liknande och gjuta av i vanlig grönsand utan bindemedel också, verkar funka hyfsat, jag vet inte hur det fungerar, men tippar på att det har att göra med densiteten på materialen är lägre än för aluminium.
Verkar bli ganska grov yta men det verkar tydligen fungera för råämnen och annat där kraven inte är så höga, har tex sett någon film där en person tillverkade en arm till en fin frigolitskärmaskin av gamla burkar och skit med liknande metod.

(Tänk på att använda andningsfilter om man gjuter aluminium då dammet nog inte är nyttigt att andas in tror jag, samt ögonskydd mot damm och eventuella stänk från vattenrester)
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: 3D utskrift för metallgjutning...

Inlägg av hawkan »

Jag har testat med oljebunden gjutsand. Fungerar alldeles utmärkt med aluminium.
Men man är ju begränsad av det vanliga, en form som ska tas ur och
det är inte alls speciellt enkelt med håligheter med kärnor och
man kan bara ha en viss sorts geometri.
Att använda "lost pla" så skulle man ju vinna att kunna ha vilken geometri
som helst egentligen, bara bränna ur formen och sedan gjuta.
Men det var visst inte riktigt så enkelt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: 3D utskrift för metallgjutning...

Inlägg av Mizzarrogh »

Hittade denna idag:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: 3D utskrift för metallgjutning...

Inlägg av säter »

hawkan skrev: 4 februari 2021, 17:08:15 bara bränna ur formen och sedan gjuta.
Hur bra fungerar det för gasevakuering och liknande?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: 3D utskrift för metallgjutning...

Inlägg av Mizzarrogh »

I filmen jag postade ovan talar han om just detta mot slutet.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: 3D utskrift för metallgjutning...

Inlägg av tecno »

Klart informativ video :tumupp:
Bobbox
Inlägg: 653
Blev medlem: 17 april 2004, 01:23:00
Ort: Orust

Re: 3D utskrift för metallgjutning...

Inlägg av Bobbox »

Den där videon gjorde så att jag beställde mig en elektrisk smältugn nu :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: 3D utskrift för metallgjutning...

Inlägg av Mizzarrogh »

Min erfarenhet av elektriska ugnar är att de är överlägset mycket bättre än gas om man har uttag som klarar effekten.
Bobbox
Inlägg: 653
Blev medlem: 17 april 2004, 01:23:00
Ort: Orust

Re: 3D utskrift för metallgjutning...

Inlägg av Bobbox »

jo jag har en gassmältugn (Devil forge) fast jag är inte så förtjust i gas plus att det blir så meckigt med temperaturen på smältan och vädret ute måste vara bra.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: 3D utskrift för metallgjutning...

Inlägg av Mizzarrogh »

Gas är ju betydligt lättare att kontrollera jämfört med tex stenkol och man klarar sig med betydligt enklare och billigare utrustning jämfört med högtrycks olja.
Nackdelen förutom att det är mer inexakt är ju att gas är riktigt dyrt här jämfört med tex England eller staterna.
Nackdelen med el är väl att vi har ganska dålig effekt i vanliga villauttag i vårt land så det är så den orsaken svårt att använda utrustning som klarar att få upp tillräckligt hög temperatur om man inte har tillgång till riktiga verkstadsuttag, tror jag.

Med riktig högtrycks oljebrännare är det ju inga problem att smälta stål, dock ligger det väldigt på gränsen för vad dessa deglar klarar.
Vi körde oljebrännare när jag jobbade på fabriken för länge sedan,innan de gick över till induktionsvärme, fördelen var väl mest att de var tillräckligt temperaturstabila så att man inte behövde tänka på hur länge stålet kunde ligga kvar i ugnen.
(jag köpte ut en del av den gamla elektriska utrustningen där när man lade om, men den var då för stor för mina behov så jag sålde ugnen till en fabrik där de höll på med större saker på tiden det begav sig)
Vad jag minns så fungerade den bra, men man fick vara försiktig så att man inte kom åt de elektriska elementen med stålbitar när man höll på...
Tog dock lång tid att värma upp jämfört med oljebrännarna, men sedan höll den värme riktigt länge.

Vill man anlöpa stora mängder stål är dock en rotationsugn bättre.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: 3D utskrift för metallgjutning...

Inlägg av Teknikern »

Hittills när jag har gjutit råämnen i aluminium har jag använt gasol/spillolja i blandning och som ugn en skorstensinfodring av nåt vulkaniskt material, det funkar men är lite meckigt att få stabil låga men sen när den kör för fullt så funkar den bra. Som degel har jag en bottendel av en gammal gasflaska med 3 plattjärnsbitar som fötter. Redneck i parti och minut,,,,,men det funkar. Snart blir det en nybyggd ugn, elementen tas av gamla spishällar och ska köras med 3-fas så det blir snurr på värmen snabbt, den blir nog på 6 Kw och blir kombi om jag ska använda den till härdning också,,,,,eller som pizzaugn. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: 3D utskrift för metallgjutning...

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, aluminium klarar sig ju bra med runt 700 grader, man brukar faktiskt använda gjutjärnsdeglar till aluminium i laboratorie och industrisammanhang, förr fanns det till och med färdiga små gjutjärnsdeglar att köpa om man tex ville göra egna moped delar och liknande.

Måste säga att jag blev riktigt imponerad av hur mycket kräm det går att få ut ur elementen från en vanlig modern spishäll utan att slingorna går sönder.
Även de gamla kunde ju gå upp till över 700 grader om säkerhetsthermostaten inte fungerade, minns gamla spisen i stugan, måste ha varit från 50-60 talet, brukade smälta aluminiumkastruller för morsan ibland, plattan var då delvis vitglödande...
(Farsan slängde ut den senare, han var väl rädd att morfars kåk skulle brinna ned en dag... :mrgreen: )
Skriv svar