3D utskrift för metallgjutning...

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 16557
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

3D utskrift för metallgjutning...

Inlägg av Mizzarrogh »

Såg denna idag:



Fungerar detdär med vanliga, billiga typer av filament?

Främst är det mässing och brons jag är intresserad av.

Jag har en billig kinatillverkad harts skrivare som ger mycket bättre utskrifter än detdär i filmen.
Skulle det gå att använda den förlorad form också?
WhyNotOnMars
Inlägg: 97
Blev medlem: 24 december 2015, 11:35:17

Re: 3D utskrift för metallgjutning...

Inlägg av WhyNotOnMars »

Det stod ju att det var PLA så det är nog ingen speciell typ av filament?
Screen Shot 2021-01-20 at 21.31.38.png
(Från 02:49 in i filmen)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 1880
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: 3D utskrift för metallgjutning...

Inlägg av hawkan »

Det funkar inget vidare med vanlig gips iaf, har försökt, den torkar och spricker.
De anger investment plaster och jag vet inte riktigt var man får tag i det.
Vanlig PLA går bra.

*Investment plaster är engelska för värmetåligt gips avsedd just för gjutning på detta sätt.
Senast redigerad av hawkan 20 januari 2021, 22:02:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1557
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 3D utskrift för metallgjutning...

Inlägg av Gizmo »

Ja.
Men jag gissar att vissa fillament funkar bättre än andra. PLA är ju billigast av allt, förmodligen finns det de som är bättre (eller rent utav avsedda för det). Ska testa någon gång, men har inte tillgång till nån bra ugn.
Mina reflektioner på förfarandet/filmen:

1. Man brukar ha en speciell variant på gips som tål högre temperatur än vanligt modellgips. Minns inte namnet. Men specialgips.
2. Han använder vacumpump för att få bort luftbubblorna, det är säkert det bästa, men det ska också fungera helt ok att sätta dom på ett vibrationsbord, om inte annat enkelt att bygga.
3. Han värmer ur PLA:t med 730 graders värme. Jag skulle förmoda att det även är för att få bort så mycket vatten som möjligt ur gjutformen. Jag skulle också förmoda att man får bäst resultat om man gjuter i en form som är varm!
4. Brukar man inte ha fler "kanaler" av vax/PLA ut från gjutformen för att vara helt säker på att metallen flödar och att det inte bildas luftfickor någonstans. Det skulle jag ha iaf.
5. Antar att olika blandingar av aluminium och nått mer är det bästa att gjuta i. Rent aluminium är ju ganska mjukt. Här har jag inga gissningar faktiskt, har dock säkert ett 20-tal gamla hårddisk-case som kan komma väl till pass :-)

Står som sagt på framtida projektlistan att testa.
Fast egentligen så vore det vettigaste för mig att lära mig att CAD:a bättre, det är ju då man har som störst nytta av det hela.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 16557
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: 3D utskrift för metallgjutning...

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar för tips!

Jo, det verkar faktiskt finnas vax för filamentskrivare också. :)

Intressant att vanlig PLA fungerade.

Jag har aldrig provat modellgips, jag vet inte vad som skiljer, men tror detta, som också används vid smyckestillverkning och liknande håller samman bättre efter att det värmts upp första gången.
Vid sandgjutning brukar jag använda en strumpsticka eller grov ståltråd att göra luftkanaler där det behövs, det är också viktigt att tänka på att man gör tillräckligt många och tillräcklig volym på interna kanaler så att metallen kan komma åt att flyta ut som den skall.

Mässing är litet svårare och kräver avsevärt högre temperatur än aluminium, men principen är densamma.

Aluminium klarar man sig ofta vid runt 7-750 grader för de vanligare legeringarna.
(680 grader för ren aluminium (933,47 K/660,32 °C för kemiskt ren aluminium om man skall vara petig... :) )

(Brons (och andra legeringar med mycket hög kopparhalt) ligger runt 1100 grader (ren koppar smälter vid strax under 1100 grader, vilket innebär att man behöver komma ett par hundra grader över detta, men ren koppar ligger litet på gränsen för hobbygjutning på grund av den i sammanhanget mycket höga temperaturen, men det går, jag har själv provat med rödsand, det är dock viktigt att degeln inte står direkt i luftströmmen om man använder grafitdeglar, annars bränns den sönder av syret i luften vid sådana temperaturer (det hände i allafall en polare då han skulle göra rekonstruktioner under något medeltids event för länge sedan, men låter man den stå och koka ovanpå glödbädden (nedbäddad i glödande kol, jag brukar använda några eldfasta tegelstenar för att minska mängden kol som går åt) fungerar det fint. Gas har jag aldrig använt, men det är då mycket lättare att kontrollera temperaturen.)), arbetstemperatur mässing ca 900 beroende på vad den innehåller, men billig mässing är trist att hålla på med då den lätt blir till skum trots att man gjort allt rätt enligt läroböckerna...)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 20957
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: 3D utskrift för metallgjutning...

Inlägg av danei »

Man bränner ur plasten. Så jag gissar att flesta plaster som inte innehåller metaller eller andra mineraler funkar.
hummel
Inlägg: 1770
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: 3D utskrift för metallgjutning...

Inlägg av hummel »

Hartsskrivare funkar bäst med harts som inte sotar vid uppvärmning om du vill göra "lost wax", dvs harts anpassat för gjutning.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 7781
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: 3D utskrift för metallgjutning...

Inlägg av X-IL »

Läste på Facebook(ja det finns en del bra information där) igår om ett speciellt filament för ändamålet. Hette nåt med "Mold"...
Läser och ser en del om gjutning och ibland använder de nåt som heter "plaster of Paris", och ibland blandar man gipset med nåt mer. Rejäl urbränning av plasten och torkning av gipset under kontrollerade former verkar vara väldigt viktigt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 20957
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: 3D utskrift för metallgjutning...

Inlägg av danei »

"plaster of Paris" är gips på svenska.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 26435
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: 3D utskrift för metallgjutning...

Inlägg av Glenn »

torka gipset vill man ju göra av andra skäl med, typ slippa ångbubblor.

Jag har sett filmer på youtube där man häller i metallen rätt på PLA'n utan att smälta ur den, otroligt att det funkar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 26435
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: 3D utskrift för metallgjutning...

Inlägg av Glenn »

danei skrev:
21 januari 2021, 12:25:06
"plaster of Paris" är gips på svenska.
Njä ? det heter väl bara "plaster" ?

Jag har iaf trott att "plaster of paris" är gips blandad med sand, men det är bara vad jag gissatmej till i diverse metallgjutningstrådar/filmer.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 20957
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: 3D utskrift för metallgjutning...

Inlägg av danei »

Nu är inte engelska min starkaste sida. Men ”plaster” översätts väl snarare med ”spackel”, ”plaster of paris” är väl från början gipspackel. Men använd som benämning på gips generellt.


Eidt: Här är ett exempel på någon som testar.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1557
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 3D utskrift för metallgjutning...

Inlägg av Gizmo »

Hittade vad jag nämnde ovan, gips gjort för metallgjutning, alltså ej "modell-gips":

https://www.kinn.com/product.html/gips-for-gjutning---varmetalig-upp-till-1400-grader-5kg

Möjligt att det går att hitta billigare på annat ställe. Men som sagt, vanligt gips funkar nog upp till ungefär 500 grader eller nått sånt, sedan krävs det gips som tål högre temperaturer.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 20957
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: 3D utskrift för metallgjutning...

Inlägg av danei »

Nja, snarare drygt 120grader. Och det gäller nog all gips.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 16557
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: 3D utskrift för metallgjutning...

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag har inte själv använt gips (vi körde ett slags keramisk massa, men det är inte samma), så ser det ju på bilder och filmer ut som att det håller samman tills det åter kommer i kontakt med vatten. :humm:
Skriv svar