Precis blivit med 3D skrivare. Creality CR-6

Allt som rör 3D-skrivare.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Precis blivit med 3D skrivare. Creality CR-6

Inlägg av Micke_71 »

Stod i tankarna o köpa en 3D skrivare och fastnade i valet mellan en Ender 3 Pro eller en CR-6. Tankarna snurrade kring en CR-10 också men så hade skiftkompisen också blivit taggad o sneglat på en CR-6.

Beslutet blev en CR-6 som jag utifrån perspektiv till kunna modda, rikta upp. Dvs trimma kräket till en förbannelse. Konstruktionen verkade komma ge vissa möjligheter. Dessutom så fick vi en slant ifrån jobbet pga inställt julbord (corona) och så hittade jag den på aliexpress från Tjeckien för 3050kr.

Det finns nya styrkort från Bigstretech för typ 240kr för att byta ut original som gjort sig kända för att sluta i rökmoln, började titta på closed loop steppers av modell Servoe 42B eller gå upp till Nema23 och servo57. Planerna har smitts för att trimma aset på att sätt.

Tog ca 10-15minuter o montera och starta första testutskriften. Mitt totalt första försök med en 3D skrivare.

Vilket jävla skit, verkar totalt bortkastade pengar o trimma skiten..... 😉

Första försöket var standard inställning i crealitys slicer på Curator.

Inga större tecken på ghosting eller ringing. Måttmässigt så skulle kuggen vara ytterdia 42, håldia 10.2 och tjocklek 10.2.

Den prickade toleranserna med medelvärde på ca 0.03 men en aning större fel på rundhet.

Började granska bygget efteråt. Tack o lov så upptäckte jag att ”stolparna” i gantryt lutade utåt 0.4mm och att något stolpskott ställt in de dubbla Z skruvarna så den hade kraftigt vinkelfel med 1.5mm på 220mm.

Tyvärr så var det bara 5 minuters jobb att åtgärda. Ska skriva ut ett fäste för att ställa in räta vinkeln i XY. Sedan blir det 2st diagonalstag med justering av YZ och 2st små för att kunna justera XZ.

Fan också!!! Jag hade sett fram emot att trimma o justera aset minst 3månader och slänga ut minst inköpspriset till på den.

Den skriver ju skitfint o tyst förutom en fläkt som väsnas. Max 2-3 timmars jobb o rikta upp skiten.... 😉
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Precis blivit med 3D skrivare. Creality CR-6

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Imponerande recension, ja så är livet ibland, fan inget att kverulera om, bara att leva ;-)
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Precis blivit med 3D skrivare. Creality CR-6

Inlägg av Micke_71 »

Äntligen, har mätt upp geometrin på skrivaren och hittat lite pyssel. Yes!!! 😁

Vinkelfel Z/X på 0.3/100mm och Z/Y ligger på 0.1/100mm

X/Y vinkel ligger på ca 0.02/100mm vilket man lätt shimsar ut X profilen typ 0.05 i ena änden.

Z/X var ju precis som jag trodde innan jag ens beställde största felet. 2040 profil och det är ju 20 bredden som styr det. Planen var redan gjord innan beställning. Justerbara stabiliseringstag typ CR-10 pro.

X/Y löser jag genom att släppa på synkroniseringen av Z skruvarna och justerar eller släpper på Y-profilen och lyfter på den. I bägge lägen så blir inte bädden rätt. Visst skrivaren har autolevel men en rak geometri är alltid bättre från start. Det får bli brickfjädrar och kontramutter för låsning med längre skruvar så jag kan trimma bädden 0 efter den justeringen. Värmebädden är hyffsat plan men kröker ner 0.1 yttersta 1/3 delen i Y- så någon justering kan behövas.

En 2020 profil till X-axel är usel när munstycket ligger 50mm under. Allt kast i hjulen ökar med faktor 2.5 vilket orsakar att X vobblar i Y led med 0.05mm medans övriga axlar går rakt inom 0.02/100mm. Ska kika på möjlighet att byta till 2040 profil och ha munstycket närmare profilen höjdmässigt.

Vändglapp såväl mekaniskt som magnetisk i stegmotorer är väldigt kritiskt på remspänning och hjulen anspänning. Med finjustering ligger X på 0.02 och Y på 0.03. Creality har Vändglappskompensering inaktiverat men var så snälla o ha källkoden öppen.

Stegprecision, kast i remhjulen alternativt oprecision i själva remmen verkar ge ett repeterbart fel om 40mm på +-0.03mm i längdmått. Kommer lägga en önskan i Marlin om att har linjära kompenseringar och troligtvis byta till 0.9 graders stegisar i X o Y och än så länge göra ett skript som modifierar G koden efter korrigeringstabell.

Behövs något av det här? Knappast, möjligtvis justering vinkeln X/Z men resten är bara jävligt nördigt för att man kan och vill pyssla med något... 😉

Jag har flera ggr mätt budget kullager från Kina och jämfört mot SKF. Skillnaden är enorm. Ett kina lager kan hålla kastet inom 0.02 medans nästa kastar 0.1mm. Samtliga SKF även slutkörda som vi dömt ut har samtliga kastet inom 0.005. Kommer troligtvis byta lagren i hjulen och svarva om hjulen efter lagren.
Skriv svar