Byte av extruder och omprogrammering av solidoodle 4

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Byte av extruder och omprogrammering av solidoodle 4

Inlägg av MNorrgren »

Ibland ångarens man sig mitt i ett projekt. Detta var ett sådant, ett praktexempel! Men med viss tjurskallighet och envishet gick det ju faktiskt att genomföra.

Jag har haft en solidoodle 4 som jag fick från Lasp för något år sedan! Fortfarande evigt tacksam för detta!

Den har fungerar fint, skriver ut bra och så. Men solidoodle har lagt in en spärr i programvaran till en maxtemperatur av extrudern till 220 grader. En teoretisk siffra som är något falskt hög efter mätningar. Jag har således varit begränsad till PLA och på gränsen till ABS. Aldrig kört ABS utan enbart PLA. Gått bra men skulle vilja göra saker i ex PETG , men har ej kunnat göra det för kommer ej upp i rätt temperatur.

Beställde en extruder av helt i metall, v6... någonting. Verkade i alla fall schysst och ska klara 300 grader.

Fick modifiera denna rejält för att passa solidoodlen, men det var ju det minsta problemet. Sitter nu bra och klara av att skriva ut med denna.

Nästa problem var att ändra programvaran i styrkortet till skrivaren. Att ens hitta rätt kod var ju ett elände. Fick till slit tag i något som skulle kunna passa. Efter att ha hittat en bra guide på en hemsida fick jag in den nya temperaturen i koden, programmerade om kortet. Ok, så långt ok.

Nu passade inte koden till originslprogrammet till skrivaren, soliprint. Fick leta upp nytt program. Suck.

Repetier, verkade ok. Accepterar skrivaren men det lirar inte alls. Det strular, bråkar. Den stänger av värmen på extrudern hela tiden. Det går verkligen inte. Får ej heller rätt på inställningarna till skrivytan.

Letar och letar efter ett nytt program. Kommer till slut fram till mattercontrol. Detta fungerar klart bättr är även om jag inte får rätt på skrivytan.

Får en kort tanke om att det kanske är fel i koden, att inte skrivytan är rätt inställd där. Mycket riktigt, där är det helt fel. Korrigerar och bränner ny programvara till skrivaren.

Nuuu lirar allt mycket bättre. Nu blir det rätt direkt, och jag kan skriva ut igen.


Var mycket nära att kasta ut skiten där en sekund men tur att jag fortsatte gräva!

Nu ska jag bara anpassa höjden på den nya extrudern så jag kan få ok nivå på bädden.

Allt fungerar dock nu, värmen i bädden, extrudern samt att jag har möjlighet att dra upp temperaturen till 275 grader. Med extra kylning på!

Ska testa nylon och lite andra mer flexibla filament inom snar framtid!

Puh!

Kan vid intresse lägga ut kod, om någon önskar göra samma modifiering till si skrivare. Den får användas på egen risk men det fungerar fint för mig i alla fall!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Byte av extruder och omprogrammering av solidoodle 4

Inlägg av tingo »

Bra jobbet!
Er det Marlin firmware på kontrollerkortet til Solidoodle'n? I så fall ser det jo ganske greit ut: http://wiki.solidoodle.com/update-firmware
når man har lært seg hva som må justeres i Marlin sine config-filer, vel og merke.
Hvilket slicer-program bruker du?
eh, glem det, jeg ser at MatterControl gjør slicing. Interessant.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Byte av extruder och omprogrammering av solidoodle 4

Inlägg av MNorrgren »

Hej.

Vad för firmware det är från början är jag osäker på, men tror det är marlin också. Kommer inte ihåg tyvärr.

Nu är det däremot marlin jag kör. Och det verkar fungera bra! Det blev en rejäl skillnad bara att byta kod. Den kör snabbare, jämnare och ger bättre utskrifter också.

Jag kör slic3r för det mesta, men kör även i mattercontrols egna slicer också. Är egentligen mer nöjd med slic3r som ger snyggare utskrifter, men tror mest det handlar om inställningar. Så det borde gå att få ungefär samma resultat med båda.
Skriv svar