Filament fäster dåligt på magnetisk platta

Allt som rör 3D-skrivare.
Mixon1
Inlägg: 33
Blev medlem: 23 juli 2011, 09:21:31

Filament fäster dåligt på magnetisk platta

Inlägg av Mixon1 »

Hej!
Köpte en sån där magnetplatta till min Creality 10S Pro från Prima. Haft den liggande ett tag, men nu tog jag tag i det och monterade den.
Men ABS filamentet glider som om det vore olja på ytan (självklart har jag rengjort med isopropanol innan), kör med 110gr. på plattan ändå. (250gr. på munstycket).
Jag hade även problem med originalplattan, men efter att kladdat med limstift funkade det hyggligt med ABS.
Det sitter någon slags plastyta på den avtagbara metallplattan, men jag antar att det ska vara så, ser inte ut som skyddsplast.

Någon som har erfarenhet av liknande? Jag vore tacksam för input!
hywelmartin
Inlägg: 53
Blev medlem: 7 juli 2019, 10:36:16

Re: Filament fäster dåligt på magnetisk platta

Inlägg av hywelmartin »

Är det en sån med pro på?
https://www.3dprima.com/se/tillbehoer/b ... m/a-25051/

Stålull eller 800 våtsandpaper...

Köper man lös pei, så brukar det vara skyddsfilm... Hur det är för dig vet jag inte
Mixon1
Inlägg: 33
Blev medlem: 23 juli 2011, 09:21:31

Re: Filament fäster dåligt på magnetisk platta

Inlägg av Mixon1 »

Hej, och tack för svar :tumupp:

Den jag köpte var inte pulverlackad: https://www.3dprima.com/se/accessories/ ... m/a-24101/
Annars lika. (visserligen är min 310 x 320mm, men det spelar ju ingen roll).
De visar en tunn skyddsfolie som ska dras av, det gjorde jag. Sedan sitter det ju ett vinylskikt på några tiondelar i tjocklek, och det ser ut som det ska enl. filmen Prima hänvisar till.
De hävdar ju att det ska fästa bra på plattan, det har jag inte märkt av :cry: Lite lurad känner jag mig allt. Jag hade förväntat mig betydligt bättre fäste än på originalplattan. Inte tvärtom.
Nu har jag inte testat PLA i och för sig, men det är ju ABS jag vill printa.
Jag har kontaktat Prima, så det ska bli kul och se om jag får något svar.

Helst vill jag inte scrubba ytan men är det vad som krävs så..
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Filament fäster dåligt på magnetisk platta

Inlägg av hummel »

Vinyl? Det är väl PEI?
Mixon1
Inlägg: 33
Blev medlem: 23 juli 2011, 09:21:31

Re: Filament fäster dåligt på magnetisk platta

Inlägg av Mixon1 »

Ja, Du har så rätt, PEI, men ytan påminner om vinyl i känslan...
hywelmartin
Inlägg: 53
Blev medlem: 7 juli 2019, 10:36:16

Re: Filament fäster dåligt på magnetisk platta

Inlägg av hywelmartin »

Men som jag skrev så är det rekommenderat att rugga upp ytan lite lätt... det är troligen smörjmedel på ytan som man måste få bort...


Tvätta med sprit
Stålull eller typ 800 våtsandpaper
Tvätta med sprit

Jag kör bara med pei. Craschvänligt och sitter lagom bra för PLA ABS for bra för större PETg. TPU och PETg rekommenderar jag lite pvabaserat lim..(limstift)

Vågar du och är snabb kan man använda aceton.. det finns dock en risk att pei:n spricker.... Gör det absolut inte om den är varm....
ds77
Inlägg: 2206
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Filament fäster dåligt på magnetisk platta

Inlägg av ds77 »

Har du testat att höja temperaturen på plattan lite till?

Testat att ändra avståndet munstycke-platta?
Mixon1
Inlägg: 33
Blev medlem: 23 juli 2011, 09:21:31

Re: Filament fäster dåligt på magnetisk platta

Inlägg av Mixon1 »

Hej och tack för svar :tumupp: :tumupp:

Ok, jag ska testa att rugga upp ytan, och ev. prova med limstift :) Jag har inte försökt att printa något sedan missödet, jag tappade sugen lite plus att arbetet suger musten ur en.
Men man ska inte klaga, jag har jobb iallafall.
Jag tror inte det går att höja tempen på plattan mer än 110 grader, men kollar det!
Kanske ska minska något på avståndet på munstycket/plattan, kör med ett A4 papper emellan nu.
Mixon1
Inlägg: 33
Blev medlem: 23 juli 2011, 09:21:31

Re: Filament fäster dåligt på magnetisk platta

Inlägg av Mixon1 »

Hej igen!

Uppdatering:
Ruggade ytan, men hjälpte inte fullt, testade med limstift också, då fäste det!
2'a utskriften, glömde limstifta, satt så in i htlv3!? Verkar som att jag ändå inte fått bort "hinnan" vid upprepade tvättar.
Så mitt tips, som hywelmartin också påpekade, snabb tvätt med aceton är nog melodin!
Tack för tips!
(Not. 110gr. är max temp på plattan).

Fadäs:
Bytte även till bättre extruder (men det funkar garanterat lika bra med original, men är man fåfäng och tror att det blir bättre så...)
Tyvärr fick jag inte till höjden vid inställning så munstycket körde hårt rakt in i plattan = förstörd på första försöket :cry:
Men det var i söndags, så ett Black Friday köp senare är en ny platta fixad till rimligt pris :mrgreen:
Skriv svar