Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Re: Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Inlägg av Göran Nilsson »

taimanov skrev: 27 oktober 2020, 21:13:31 Jag fundera om det skulle gå bättre att dela upp huven i mindre delar. Kanske lite motsägelsefullt...fördel med det är att skulle något gå fel så är det inte lika mycket tid som är bortkastat eller material. Går åt mer tid, men man märker hur bitar passa ihop i tidigt skede för kunna avgöra om man är på rätt väg.
Som jag skrev så kan det huven delas in i 12 st delar som printas var för sej och limmas ihop till en komplett huv.
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Inlägg av taimanov »

Jo, jag läste att du tänkte 12 delar. Men säg att man skulle kunna dela in dom i 50 delar istället. Då minskar man risken med om något går fel. Mindre material och tid man kastat bort om något går fel.

Jag vet inte hur bra dom nya skrivarna är med om tråd tar slut eller om det blir strömavbrott.
Med min funkar sådant inte alls, men jag har en billig rackare som man fick bygga ihop själv.
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Inlägg av Nerre »

Fast 50 mindre delar tar väl längre tid att skriva ut än 12 större delar?

Om man räknar med att utskrifterna kanske tar 2 dygn per del för 12 delar, sen blir det antagligen spilltid mellan utskrifterna. Då är det minst 3 dagar per del, över en månad som 3D-skrivaren kommer vara ockuperad med detta jobb.

Säg att mindre delar tar kanske ett dygn styck, då blir det ändå minst 50 dygn, troligen mer än 2 månaders tid som 3D-skrivaren kommer vara ockuperad med utskrifterna.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Re: Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Inlägg av Göran Nilsson »

Nerre skrev: 28 oktober 2020, 12:08:04 Fast 50 mindre delar tar väl längre tid att skriva ut än 12 större delar?

Om man räknar med att utskrifterna kanske tar 2 dygn per del för 12 delar, sen blir det antagligen spilltid mellan utskrifterna. Då är det minst 3 dagar per del, över en månad som 3D-skrivaren kommer vara ockuperad med detta jobb.

Säg att mindre delar tar kanske ett dygn styck, då blir det ändå minst 50 dygn, troligen mer än 2 månaders tid som 3D-skrivaren kommer vara ockuperad med utskrifterna.
Humm, jag börjar tappa entusiasmen över min idé att skriva ut pluggarna till gjutformarna.

#Nerre, du beräknar att det skulle ta 2 månader att skriva ut delarna till huven å det är bara en del till bilen som jag behöver kanske inte så stora men ändå ytterligare 3 karosseridelar som skall tillverkas. Då pratar vi 5-6 månader utskriftstid. Är detta verkligen rimligt. ???.

Snyft, snyft

CNC- fräsa cellplast kanske ändå är ett alternativ. Googla DIY CNC kit ???!
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14180
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Inlägg av swesysmgr »

Nerre skrev: 28 oktober 2020, 12:08:04 Fast 50 mindre delar tar väl längre tid att skriva ut än 12 större delar?

Om man räknar med att utskrifterna kanske tar 2 dygn per del för 12 delar, sen blir det antagligen spilltid mellan utskrifterna. Då är det minst 3 dagar per del, över en månad som 3D-skrivaren kommer vara ockuperad med detta jobb.

Säg att mindre delar tar kanske ett dygn styck, då blir det ändå minst 50 dygn, troligen mer än 2 månaders tid som 3D-skrivaren kommer vara ockuperad med utskrifterna.
Beror av hur du lägger upp det, mindre skrivare är billigare. Det kan gå totalt sett snabbare att skriva ut fler fast mindre delar på två små skrivare parallellt samtidigt som de kan köpas till samma kostnad som en stor.
Gimbal
Inlägg: 7931
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Inlägg av Gimbal »

Tiden hänger ju till stor del på hur mycket plast man ska skriva ut. Skriver man bara ut den krökta ytan säg 10mm tjockt men med luftig fyllning, och inte allt material under så borde det ju gå relativt fort. Man kanske får lägga till några stödben för att den ska stå rätt.

Man kan nog göra mycket med tiden om man istället jobbar med modellen och strippar bort så mycket som möjligt.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14180
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Inlägg av swesysmgr »

Göran Nilsson skrev: 28 oktober 2020, 12:29:13
Nerre skrev: 28 oktober 2020, 12:08:04 Fast 50 mindre delar tar väl längre tid att skriva ut än 12 större delar?

Om man räknar med att utskrifterna kanske tar 2 dygn per del för 12 delar, sen blir det antagligen spilltid mellan utskrifterna. Då är det minst 3 dagar per del, över en månad som 3D-skrivaren kommer vara ockuperad med detta jobb.

Säg att mindre delar tar kanske ett dygn styck, då blir det ändå minst 50 dygn, troligen mer än 2 månaders tid som 3D-skrivaren kommer vara ockuperad med utskrifterna.
Humm, jag börjar tappa entusiasmen över min idé att skriva ut pluggarna till gjutformarna.

#Nerre, du beräknar att det skulle ta 2 månader att skriva ut delarna till huven å det är bara en del till bilen som jag behöver kanske inte så stora men ändå ytterligare 3 karosseridelar som skall tillverkas. Då pratar vi 5-6 månader utskriftstid. Är detta verkligen rimligt. ???.

Snyft, snyft

CNC- fräsa cellplast kanske ändå är ett alternativ. Googla DIY CNC kit ???!
Jag kapade av en del och prövade att simulera DRAFT 0,4mm lagerhöjd, 0,6mm = 9h utskriftstid. Med QUALITY 0,3mm lagerhöjd 12h. Detta med 15% fyllning och alla sidor kvar. Då går det att köpa ännu grövre munstycken för snabbare utskrift t.ex. 0,8mm som StenD länkar till på första sidan.

Tid kommer det att ta men två månader tvivlar jag på och det borde gå att optimera uppdelningen för att skrivaren inte skall behöva köra nattetid.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Re: Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Inlägg av Göran Nilsson »

swesysmgr skrev: 28 oktober 2020, 14:04:58 [quote="Göran Nilsson" post_id=<a href="tel:1567263">1567263</a> time=<a href="tel:1603884553">1603884553</a> user_id=1277]
[quote=Nerre post_id=<a href="tel:1567260">1567260</a> time=<a href="tel:1603883284">1603883284</a> user_id=4721]
Fast 50 mindre delar tar väl längre tid att skriva ut än 12 större delar?

Om man räknar med att utskrifterna kanske tar 2 dygn per del för 12 delar, sen blir det antagligen spilltid mellan utskrifterna. Då är det minst 3 dagar per del, över en månad som 3D-skrivaren kommer vara ockuperad med detta jobb.

Säg att mindre delar tar kanske ett dygn styck, då blir det ändå minst 50 dygn, troligen mer än 2 månaders tid som 3D-skrivaren kommer vara ockuperad med utskrifterna.
Humm, jag börjar tappa entusiasmen över min idé att skriva ut pluggarna till gjutformarna.

#Nerre, du beräknar att det skulle ta 2 månader att skriva ut delarna till huven å det är bara en del till bilen som jag behöver kanske inte så stora men ändå ytterligare 3 karosseridelar som skall tillverkas. Då pratar vi 5-6 månader utskriftstid. Är detta verkligen rimligt. ???.

Snyft, snyft

CNC- fräsa cellplast kanske ändå är ett alternativ. Googla DIY CNC kit ???!
[/quote]
Jag kapade av en del och prövade att simulera DRAFT 0,4mm lagerhöjd, 0,6mm = 9h utskriftstid. Med QUALITY 0,3mm lagerhöjd 12h. Detta med 15% fyllning och alla sidor kvar. Då går det att köpa ännu grövre munstycken för snabbare utskrift t.ex. 0,8mm som StenD länkar till på första sidan.

Tid kommer det att ta men två månader tvivlar jag på och det borde gå att optimera uppdelningen för att skrivaren inte skall behöva köra nattetid.
[/quote]

Yes, nu fick jag lite nytt hopp - tack för det

Tänkt väl det- sätta större munstycke och köra lite tjockare lager typ 0,4-0,5mm och flera andra åtgärder för att minska tiden. 12-16h ser jag inte som något problem om man inte behöver köra på natten.

Har tittat på en wanhao duplicator D9 Mark2/400. Storlek 400x400x400, varför att jag just har tittat på den har jag ingen förklaring till, de bara dök upp framför ögonen när jag sökte på skrivare. Pris 7300SEK plus frakt antar jag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Inlägg av Nerre »

Göran Nilsson skrev: 28 oktober 2020, 12:29:13 #Nerre, du beräknar att det skulle ta 2 månader att skriva ut delarna till huven å det är bara en del till bilen som jag behöver kanske inte så stora men ändå ytterligare 3 karosseridelar som skall tillverkas. Då pratar vi 5-6 månader utskriftstid. Är detta verkligen rimligt. ???.
Det var baserat på siffror som presenterades tidigare i tråden. Det är klart att det finns snabbare skrivare och det går att skriva ut med lägre upplösning för att skriva ut snabbare.

Men sen får du ju inte glömma att även om du skriver ut i 3D kommer du ändå behöva slipa ytan efteråt. Ju grövre utskrift desto mer slipjobb sen. Hur många timmars extra slipning blir det om du snålar in på utskriftskvaliten?
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Inlägg av Glattnos »

Men vad är det du vill vinna med att skriva ut jämfört med andra metoder? Du kommer ändå ha massor av spackling och slipning framför dig när utskrifterna är klar innan den blir duglig som plugg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det är fortfarande fel lösning på ett problem!
Limma ihop grovt de foamblock som behövs. Hyr in kapacitet för att skapa huven i ett svep.
Det måste finnas fler som har X och Y tillräckligt. det svåra är ju en maskin med tillräcklig Z!
Men det är så det skall köras!
CNC_Foam_Mold_04.jpg
Tyvärr har jag bara 600 x 1400 mm med en liten Z på 250mm Men kanske kunde man separera själva luftintaget!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Lennart Aspenryd 28 oktober 2020, 16:18:32, redigerad totalt 2 gånger.
Gimbal
Inlägg: 7931
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Inlägg av Gimbal »

Göran Nilsson skrev: 28 oktober 2020, 15:24:45
Har tittat på en wanhao duplicator D9 Mark2/400. Storlek 400x400x400, varför att jag just har tittat på den har jag ingen förklaring till, de bara dök upp framför ögonen när jag sökte på skrivare. Pris 7300SEK plus frakt antar jag.
Sökte lite på den skrivaren, den tycks inte få så bra kritik
https://www.blanch.org/wanhao-duplicato ... gineering/
Gimbal
Inlägg: 7931
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Inlägg av Gimbal »

Glattnos skrev: 28 oktober 2020, 15:57:36 Men vad är det du vill vinna med att skriva ut jämfört med andra metoder? Du kommer ändå ha massor av spackling och slipning framför dig när utskrifterna är klar innan den blir duglig som plugg.
Massor är väl att ta i jämfört med spant och frigolit metoden. Sprutspackel och lite puts borde räcka, men lite extra jobb vid skarvarna.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Re: Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Inlägg av Göran Nilsson »

Glattnos skrev: 28 oktober 2020, 15:57:36 Men vad är det du vill vinna med att skriva ut jämfört med andra metoder? Du kommer ändå ha massor av spackling och slipning framför dig när utskrifterna är klar innan den blir duglig som plugg.
Du har helt rätt med att det krävs massor av spackling och slipning innan den blir duglig som plugg.
Vinsten är att det blir högre upplösning med 3D print på ytan när man startar slipningen och är det betydligt enklare att forma ytan utan större avvikelser från ursprungen, höger och vänster sidas blir lika mm mm.
Metoden jag använt mej av tidigare har varit att rita och låta skära ut spant som sätts ihop till detaljen, avstånd mellan spanten har varit 50mm. Det blir många spant på 1000mm som skall hållas ihop på rätt position innan man fyller mellanrummen med skum. Sedan skall man spackla upp ytan mellan spannen, 50mm mellanrum. Om man var slarvig med skumfyllnaden så gick det åt en jäkla massa spackel och dyrt blev det. Försökte använda enkomponents spackel men det tog 2 veckor att torka plus att det det blev sprickor i ytan.

Svårigheten med att spackla och slipa är när det är dubbelkrökta/sväriska ytor som det nästan alltid är på fordonsytor, plana ytor är inget svårt att slipa och till det behöver man inga 3D printade delar till pluggen.

Summa sumarum
3D PRINT. - Ytjämnhet ca 0.5-0,8mm
Masonit spant t=4mm. - Ytjämnhet ca 50mm

Jovisst skulle det gå att skära ut 250st spant och packa dem klots ihop, då får man en Ytjämnhet på ca 4mm.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Re: Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Inlägg av Göran Nilsson »

Lasp skrev: 28 oktober 2020, 16:09:10 Det är fortfarande fel lösning på ett problem!
Limma ihop grovt de foamblock som behövs. Hyr in kapacitet för att skapa huven i ett svep.
Det måste finnas fler som har X och Y tillräckligt. det svåra är ju en maskin med tillräcklig Z!
Men det är så det skall köras!
CNC_Foam_Mold_04.jpg
Tyvärr har jag bara 600 x 1400 mm med en liten Z på 250mm Men kanske kunde man separera själva luftintaget!
Från början var jag helt inne på att det var så som du beskriver att mina plugga skulle tillverkas. Men efter att varit i kontakt med några hobbyister med den rätta kapaciteten utan att någon vill fräsa till andra än sig själva. Fick tips på andra ställen med då var kostnaden för att fräsa detaljer till 4st bildelar långt utöver min ekonomi.
Det var då jag kom på idéen med 3D print och då kunde man använda maskinen till annat också.

Din maskin har större Z än de hobbyister jag talade med. Hade jag haft den maskinen du visar på bilden så hade jag inte behövt någon 3D skrivare.
Väldigt fin Ytjämnhet ser jag 👍🏻
Skriv svar