Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Inlägg av Göran Nilsson »

Jag planerar att göra en ny motorhuv till min bil, gjuten i glasfiber eller kolfiber.
Tidigare har jag CADat huven och tagit ut profiler som jag har låtit skära ut spannt i masonit, 50mm mellan varje spannt. Mellanrummet mellan varje spannt har jag fyllt med cellplast och därefter spacklat och slipat fram formen som blir pluggen till gjutformen.
Jag är ingen mästare på att spackla slipa, det blev gärna en plan yta mellan spanten, mer spackel mer slipa
Det finns de bilbyggare som har tillverkat en CNC fräs och fräser fram modellen i cellplast, jag har inte den kunskapen om CNC.

Nu funderar jag på om det skulle gå att 3D-printa modellen i mindre delar och limma ihop allihop och därefter spackla och slipa, lackera och gjuta en form, Om det skulle fungera skulle det vara betydligt enklare att får rätt kurvatur på de dubbelkrökta ytorna.

Motorhuven har följande mått bredd:703mm längd:1300mm höjd:703mm. Jag bedömer att det skulle räcka med 3D-printer med volym 400x400x400.

Vad tror ni om min idé ?
Skulle det fungera ?
Vilka svåra problem finns det med ett sådant här upplägg?

Göran
39A86A4C-EF51-4C27-A8DF-1C379025368F.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogen
Inlägg: 903
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Inlägg av Skogen »

Det tar en jä..a tid att skriva ut stora delar :(
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Inlägg av JimmyAndersson »

För inspiration att skriva ut delar och sammanfoga:
Sök på Mantis Hack på Youtube.
Han bygger lego-fordon man kan sitta i och köra. :)
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Inlägg av stenD »

Du skulle kunna ta din cadritning och skala den till att passa inom en 400kub, spara som stl fil och ladda in i cura och där göra en slicening och den angivna printtiden multiplicerar du med din skalfaktor tex 3x3x3. Det kan ju resultera i en hiskelig mängd timmar men då maskinen jobbar kan ju du göra något annat och du slipper slipning och allt annat krångel.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Re: Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Inlägg av Göran Nilsson »

Jag förstår på era svar att det kommer väldigt lång tid att skriva ut så stora delar , 400x400x400.
Hur fungerar det att skriva ut utan bevakning under lång tid 24h åh mer ?
JimmyAndersson skrev: 21 oktober 2020, 22:01:57 För inspiration att skriva ut delar och sammanfoga:
Sök på Mantis Hack på Youtube.
Han bygger lego-fordon man kan sitta i och köra. :)
Ska kolla in det


Göran
SeniorLemuren
Inlägg: 7805
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Inlägg av SeniorLemuren »

Betydligt enklare att fräsa ut en form i mindre cellplastdelar som limmas ihop. Fräsa i cellplast kräver ingen stadig CNC-fräs. Borde kunna svängas ihop av lite plank och skrot. :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32546
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Inlägg av säter »

Det finns väl en tråd här där en kille byggde en fräsmaskin för att fräsa ut pluggen till en hel bilkaross?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag skulle också förorda foam, kanske den färgade som mall.
Men idag torsdag (22/10 2020) var det ett inslag i kulturnyheterna kanske 18:22 som visade VR och stora 3D skrivna bitar!.
Kan vara en väg.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Re: Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Inlägg av Göran Nilsson »

säter skrev: 22 oktober 2020, 18:50:27 Det finns väl en tråd här där en kille byggde en fräsmaskin för att fräsa ut pluggen till en hel bilkaross?
Tyvärr har jag ingen som helst erfarenhet eller kunskap on CNC och att då dra igång ett bygge av egen fräsmaskin känns som en lång omväg mot målet att tillverka pluggar.
Jodå jag har läst om de som bygge fräsmaskin och byggde bilar, två olika bilar. Jag pratade med en av dem och han skulle bygga om CNC fräsen till en 3D printer( när han fick tid)
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Re: Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Inlägg av Göran Nilsson »

Lasp skrev: 22 oktober 2020, 18:52:07 Jag skulle också förorda foam, kanske den färgade som mall.
Men idag torsdag (22/10 2020) var det ett inslag i kulturnyheterna kanske 18:22 som visade VR och stora 3D skrivna bitar!.
Kan vara en väg.
Kollade inslagen men det var inget om hur man gjorde och hur bra/dåligt det gick
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag triggade bara på de stora bitarna som hon hade skrivit ur för att skapa underlaget.
Men jag är inte säker på att 3D utskrift är rätt.
Jag har intresse av att bygga en foamskärare med flera axlar. En CNC kör ju normalt 2D som X och Y så lite 3D med Z.
Men när man skär foam bör man kunna köra 4 axlar och kanske 5 tom om man vill skapa cirkulära grejor.
Granitbandsågar kan klara bra konstiga detaljer.
Jag kommer i dagarna att beställa V Gantryhjul nu när jag har funnit Aluminiumprofiler.
Jag vet ju vilket jävla jobb det var för de som gjorde den första pluggen till Köningsegg! ;-(
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Re: Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Inlägg av Göran Nilsson »

Lasp skrev: 22 oktober 2020, 21:07:39 Jag triggade bara på de stora bitarna som hon hade skrivit ur för att skapa underlaget.
Men jag är inte säker på att 3D utskrift är rätt.
Jag har intresse av att bygga en foamskärare med flera axlar. En CNC kör ju normalt 2D som X och Y så lite 3D med Z.
Men när man skär foam bör man kunna köra 4 axlar och kanske 5 tom om man vill skapa cirkulära grejor.
Granitbandsågar kan klara bra konstiga detaljer.
Jag kommer i dagarna att beställa V Gantryhjul nu när jag har funnit Aluminiumprofiler.
Jag vet ju vilket jävla jobb det var för de som gjorde den första pluggen till Köningsegg! ;-(
Utveckla vad du menar med ”skära”
Varför skulle inte 3D utskrift vara rätt ?
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Inlägg av stenD »

Ett alternativ om man går på 3dskrivarlinjen är ju att köra med större nozzel,tror jag har sett upp till 1.2mm och då kanske man kan köra med en lagerhöjd på 0.8mm.
Borde ju korta utskriftstiden rejält.
https://e3d-online.com/collections/hote ... pgrade-kit
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2619
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Inlägg av hawkan »

Kan funka att göra ett skelett i trä eller nåt och sedan skriva ut paneler som man sätter på skelettet.
Det är den långa tid som det tar att skriva ut såhär stora grejor som gör att man tvekar och vill hitta andra vägar än att skriva ut hela grejen i delar.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14172
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Skriva ut stor detalj i mindre bitar

Inlägg av swesysmgr »

Jag tycker den borde gå att rita och sedan dela upp kroppen i lagom stora komponenter t.ex. med ett rutnät av plan. Dessa skrivs ut var för sig, tar tid men begränsar risken.

För att få det hela att hålla ihop tror jag det gå att rita in släta pinnar mellan komponenterna eller göra delningen mönstrad som pusselbitar.

Kåpan ovanpå, är det ett luftintag som skall vara ihåligt? Den sluttande och välvda bottenplattan solid?
Skriv svar