Är det dags att uppgradera 3D-skrivaren efter 10 år?

Allt som rör 3D-skrivare.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Är det dags att uppgradera 3D-skrivaren efter 10 år?

Inlägg av jihe »

Jag har haft en Reprappro Mendel ca 10 år nu. Skrivit ut mycket och har inte gjort något med den sen jag byggde den. Faktist inte ens bytt munstycke, det lider förmodligen enorma kval.

Egentligen är jag inte missnöjd, maskinen gör det jag kräver av henne. Men jag tänker lite som så att hon borde kvalificera sig som avskriven nu. Kanske något hänt sen jag köpte henne som gör att jag kan göra mer och ställa högre krav.

Vilken är den vettigaste maskinen idag?

Skallkrav är uppvärmd bädd och att den går att styra med öppen mjukvara. Byggmått åtminstone som reprappron, typ 200-kub, men behöver inte vara större.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Är det dags att uppgradera 3D-skrivaren efter 10 år?

Inlägg av EasyRider »

Köpte mig en creality ender 5 plus för 2-3 veckor sedan. Nu gick jag iofs från en maakin som jag haft lite temperaturproblem med (tempen varierade mycket) samt i övrigt bökig att köra. Men jäklar vilket kliv uppåt. Rätt ur boxen så fungerade den perfekt. Skriver ut i 350x350x400. Värmd bädd med glasskiva. Filamentet fäster jättebra på skivan men aldrig för bra. (Får se hur det blir med tiden om ytan slits och förlorar sitt fäste).

Jag är riktigt nöjd och.maskine är en fröjd att köra. Eftersom den är byggd som en box så går det lätt att täcka för.om du skall köra abs.
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Re: Är det dags att uppgradera 3D-skrivaren efter 10 år?

Inlägg av cahlfors »

Jag har exakt samma sits. Ska bli spännande att se vad det blir för svar! :D
Tack för att du ställde frågan! :tumupp:
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Är det dags att uppgradera 3D-skrivaren efter 10 år?

Inlägg av NULL »

Köp en som kan göra något den gamla inte kan, så de kan komplementera varandra, tex en resin-printer eller en större eller...
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Är det dags att uppgradera 3D-skrivaren efter 10 år?

Inlägg av jihe »

Jag hade funderingar på resin, men de gör väl svagare delar?

Men du har ju absolut rätt. Ett sätt att uppnå det är ju att bygga om den gamla så jag kan köra med jättestort munstycke och ha den till snabbutskrifter.
--JawZ--
Inlägg: 10
Blev medlem: 25 oktober 2020, 10:55:04
Ort: Torsby

Re: Är det dags att uppgradera 3D-skrivaren efter 10 år?

Inlägg av --JawZ-- »

För en som håller på å bygger egna skrivare och har både tråd och vätske skrivare.

Använd nuvarande motorer, köp ett bigtreetech kort, lite alu profiler och bygg efter en beprövad design. I en enkel summering.

Ja och nej för resin skrivares svaghet, det beror på materialet som används. Vanliga "billiga" resin vätskan är ganska skör i form av böjbarhet. Den beter sig som härdad stål, stark så länge den inte ska böjas eller stå emot stötar. På ett ungefär iaf.
Det finns hård resin variant som är av en hållbarare typ.
Men resin är väldigt kletigt och illa luktande, så har du inte behov av att ha jämna fina ytor på dina detaljer, så kör på tråd skrivare och uppgradera din nuvarande skrivare istället.
Jag både ångrar och älskar min Creality LD-002R, men har inte använt den på flera månader på grund av lukten och hälso risken som den utgör, jämfört med trådskrivare med PLA.


Exempel på bra maskin bygge;

HyperCube 3D Printer/CNC
by Tech2C
https://www.thingiverse.com/thing:1752766

HyperCube Evolution
by SCOTT_3D
https://www.thingiverse.com/thing:2254103

BigTreeTech elektronik, använder Marlin och är 32bits baserade kort;
https://www.biqu.equipment/collections/skr-series

Billiga alu profiler, både I och B typer med CAD filer;
http://www.easysystems.se/profilsystem- ... inbyggnad/

Blandade material;
https://reprappro.me/
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Är det dags att uppgradera 3D-skrivaren efter 10 år?

Inlägg av jihe »

Det slutade med att jag hämtade upp en Creality Ender 3 V2 idag, lite på impuls.

Skall bli lite intressant att se om jag upplever om något gått framåt på tio år. För det är ju i princip samma skrivare som jag redan har, bara att man finpolerat allt lite.
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Re: Är det dags att uppgradera 3D-skrivaren efter 10 år?

Inlägg av cahlfors »

Hur gick det? :)
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Är det dags att uppgradera 3D-skrivaren efter 10 år?

Inlägg av hummel »

jihe skrev: 10 oktober 2020, 15:41:14 Jag hade funderingar på resin, men de gör väl svagare delar?

Men du har ju absolut rätt. Ett sätt att uppnå det är ju att bygga om den gamla så jag kan köra med jättestort munstycke och ha den till snabbutskrifter.
Formlabs har harts som är hållbart men det kanske är fel prisklass.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Är det dags att uppgradera 3D-skrivaren efter 10 år?

Inlägg av jihe »

cahlfors skrev: 28 juli 2021, 22:32:34 Hur gick det? :)
Jag har ingen dom än. Hämtade skrivaren precis innan jag åkte på semester ut i skogen. Jag har den förvisso med mig och har testat lite, men mindre än jag tänkt mig. Vädret har varit så bra, så mina andra intressen har haft högre prio.

Men preliminärt:

Den är mycket bättre på smådetaljer än min gamla. Men jag märker inte att den skulle vara bättre på snabba grova utskrifter än den gamla, snarare tvärtom.

Den låter som FAN.

Bäddvidhäftningen är inte lika pålitlig som den gamla rena glasbädden som jag körde impregnerad med plastcitron. Det misstänker jag dock ka ha samband med att jag inte har tillgång till något bra att rengöra den med, förmodligen har den något silikoncrap på sig som jag inte får bort.

Användargränssnittet är tillfyllest. Jag kör den med octoprint, så i princip använder jag det bara för "preheat for pla" och för att steppa bedlevelingkoden.

Men den låter ÖVERJÄKLIGT. Detta måste fixas för att den skall gå att använda.

Den känns mycket mer smidig och portabel än reprappron.
Automata
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 augusti 2020, 21:04:53

Re: Är det dags att uppgradera 3D-skrivaren efter 10 år?

Inlägg av Automata »

--JawZ-- skrev: 25 oktober 2020, 13:53:26 Jag både ångrar och älskar min Creality LD-002R, men har inte använt den på flera månader på grund av lukten och hälso risken som den utgör, jämfört med trådskrivare med PLA.
Creality LD-002R har haft många problem rapporterade med att skärmen drivs för hårt och går sönder väldigt snabbt. Ska vara löst i senare tillverkade produktioner men kan vara värt att ha i åtanke.
Skriv svar