3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Allt som rör 3D-skrivare.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Inlägg av Tekko »

Är det ens lönt för en total nybörjare att ge sej in på eller måste man ha iaf viss cad och cnc vana om man vill printa egna saker och inte bara det som redan finns på nätet, eller finns det nå cad program som även en tummenmittihandennovis inom cad kan läsa sej utan att söka till en cad/cnc utbildning ? Testade solidworks för ett antal år sen men fattade ingenting.

Jag gissar att för en så totalt nollställd oinitialiserad nybörjare som jag så är antagligen pengarna bättre spenderade på att handkarva med en dremel i nåt plexi/metall rundämne och/eller limma/löda/svetsa ihop utkapade plexiglas/metall bitar för att bygga det jag vill.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: 3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Inlägg av Klas-Kenny »

De allra flesta som köper en 3D-skrivare har noll och ingen erfarenhet av varken CAD eller CNC, precis som du.
Så klart man kan köpa för det.

Kolla på någon videoguide för Fusion360 och testa att leka lite med programmet. Det är inte alls svårt att rita enklare grejer så fort man fattat grundkoncepten.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: 3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Du är inne på rätt tänk!
Det tar tid, är inte lätt, att skapa underlag för körning.
Om det är 3D eller CNC kvittar.
Men det finns en mängd erfarenhetsfilmer därute.
Så innan hårdvarutankar, testa mjukvara och be någon köra ut.
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: 3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Inlägg av Gimbal »

DesignSpark Mechanical är mycket mer lättanvänt än Fusion360 i min mening. Börja och titta på lite youtube tutorials så är du snart igång.
SeniorLemuren
Inlägg: 7809
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: 3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Inlägg av SeniorLemuren »

Hoppas att detta inte avviker från tråden för det är ju ändå på tal och är en viktig del av 3D-printing.
Nu vill jag inte påstå att du har fel i vilket som är mest lättanvänt, men jag var alldeles nyss inne på tuben och kollade en video för nybörjare av DesignSpark och kunde konstatera att när det gäller grunderna så ser ju DesignSpark Mechanical nästan ut som en kopia av Fusion360. Här är en länk till Fusion360för absolut nybörjare.. Sedan vet jag inte ett dugg om skillnader på de mer avancerade funktionerna.

Men när det gäller att lära sig tror jag det är i princip samma grad av lätthet för båda alternativen. Följer man Lars Christensens videor från början så är det en baggis att lära sig precis allt. kolla bara denna om de senaste nya funktionerna 2020.

En fördel med Fusion360 är ju också att den kan länkas till valfritt utskriftsprogram för 3D-skrivaren. En knapptryckning så ligger modellen klar för utskrift i t.ex Cura. Går man vidare till 3D-fräsning så fixar Fusion360 även filen till 3D-fräsen. Mycket enklare kan det knappast bli.

Som Lasp säger. Kör på det är enkelt och roligt. Jag började med detta när jag var över 70 år så kan jag, så kan alla. Här kan man läsa om mina första trevanden med skrivaren.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 908
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: 3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Inlägg av mankan »

Som mjukvarumänniska föredrar jag att programmera mina konstruktioner mha OpenSCAD.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: 3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Inlägg av Tekko »

Jag kollade lite snabbt på designspark och mitt första intryck var som om de tagit ett microsoft office program och moddat till ett cad program med den där ribbon saken längst upp.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14172
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: 3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Inlägg av swesysmgr »

Ribbon är det väl många program som har. Är du villig att lägga fritid och koncentration på det då kan du lära dig vilket modernt 3D-cad program som helst. Se inte inlärningen som linjär utan som trappsteg och ibland kan det ta längre tid att ta sig över nästa steg.'

Börja med Lars Christensens kom-igång video som Lemuren länkade till och rita med programmet igång samtidigt som du tittar, stoppa videon om det behövs. Så lärde jag mig grunderna i Fusion 360, vem som helst som är lite dator- och teknikvan och är villig att lägga många timmars fritid på det kan lära sig den vägen.

Programmet är gratis, allt det kostar är tid och har man lärt sig extrudera loft i Fusion då går det mycket lättare att lära sig att göra motsvarande saker i Inventor eller Solidworks.

Jag försökte lära mig Sketchup för flera år sedan när det var nytt men kom ingenstans, Fusion är lättare att förstå tycker jag och stödet från Autodesk med betalda videos och professionell forumsupport (=anställda som har betalt för att svara på frågor) är oändligt mycket bättre.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2325
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: 3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Inlägg av nifelheim »

absolut enklast är https://www.tinkercad.com/
"vem som helst " klarar det :)

när du fått kläm på arbetsmetoden och upplever programmet som begränsat,
kan du byta till något mer avancerat CAD program
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: 3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Inlägg av Henry »

Kör designspark mechanical själv sedan inköp av 3D skrivaren för en 3 år sedan. Har tittat på 360 men det programmet har mycket mer än jag behöver just nu så väntar tills att jag verkligen behöver det men det går att göra mycket i designspark ändå. Även om designspark är helt gratis (finns en pro version som lägger till lite grejer i toppen som dock går att komma runt med lite extra jobb) så är det väldigt kapabelt som jag ser det och är rätt logiskt och har gjort alla alster jag visat upp här i det programmet. Då det inte är komplext som 360 och man vill kanske ha lite speciella ytor så kan man använda meshmixer förspeciella detaljer eller ytor som är udda och dylikt.

Behövde använda det en gång då jag inte kunde få ihop hur jag skulle kunna göra en vinklad yta med olika vridningar längs dess axel, det funkade nästan men inte helt så det sista fixades med meshmixer som man fysiskt kan modifiera vilken yta man vill med i princip hur som helst.
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: 3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Inlägg av tingo »

FreeCAD er også et bra alternativ. Merk: det har en viss læringskurve.
SeniorLemuren
Inlägg: 7809
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: 3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Inlägg av SeniorLemuren »

Ja, detta snöade in totalt på 3D-program. (Kanske lite mitt fel). Det är väl kanske den sista fasen i när man börjar med 3D-printning. Det är ju först när man kommer så långt så att man vill printa ut sina egna modeller. Innan dess så kan man lära sig att hantera printern och utskriftsprogrammet som i många fall är Cura.

Vad skall man skriva ut på är väl det första man skall ta reda på och enligt min mening så börjar man med en enkel och billig skrivare. När jag började med detta så var det Kinakopian Prusa 3D med en ram av plywood. Den var billigast just då. Den var ett riktigt nerköp, svår att montera, skrev fel mått i all axlar.

Mitt andra köpa var en ANYCUBIC Mega Zero som kostar ungefär samma men saknar värme på plattan. Den monterades ihop på 20 minuter och fungerade perfekt från början. Det har ingen betydelse om man skriver ut PLA men annars kan man komplettera med värmebord.

Det tredje är, vad skall man skriva ut? Allt som man kan fundera ut finns numera utlagt på internet och kan laddas hem gratis från olika siter. Det är bara att söka. Enda gången man behöver rita själv är egentligen om man vill ändra på en befintlig modell eller råkar ha hittat på något som inte finns. Den dagen kommer naturligtvis, men man har en uppsjö av modeller att lära sig hantera sin skrivare på innan man kanske vill börja rita egna unika modeller.
ELTompa
Inlägg: 384
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: 3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Inlägg av ELTompa »

Jag fick rådet här på forumet att köpa en färdigbyggd enkel instegsmaskin för att komma igång snabbt och lära sig grunder. Det rådet lydde jag och ångrar det inte en sekund.
Rådet innehöll också sägningen att när man väl provat ett tag så vet man bättre vad man vill ha och kan köpa sig den maskin man behöver om instegsmaskinen inte räcker till och då har man ju två maskiner :)

Jag köpte en FlashForge Finder 2.0 på Classes som då hade nedsatt pris, typ 3k+ om jag minns rätt. Funkar direkt out-of-the-box men endast lite enkel kalibrering.
Sen bestämde jag mig för FreeCAD som tingo nämner i inlägg tidigare och tittade på massor av Yotube-klipp hur man gör olika saker och provade att själv rita dessa och printa.
Idag ett 1,5år senare är jag fortfarande lika nöjd med min FFF och klarar skaplig att rita det jag behöver i FreeCAD och jag hade inga förkunskaper i 3Dcad alls när jag började. FreeCAD har en inlärningströskel men när man är över den så tycker jag det är helt suveränt.

Classes har uppgraderat FFF till en FlashForge Adventure 3 som nu har lite större volym och uppvärmd bädd och luckor som innesluter skrivytan. Dessa tre förbättringar mot min FFF2 tycker jag är väl värda att ta med för en instegsmodell så den skulle jag rekommendera utan att ännu ha testat den

https://www.clasohlson.com/se/FlashForg ... /p/38-8870

Bild
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: 3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Inlägg av säter »

SeniorLemuren skrev: 27 september 2020, 10:07:23 Allt som man kan fundera ut finns numera utlagt på internet och kan laddas hem gratis från olika siter. Det är bara att söka.
Jag tycker att det där låter helt otroligt.
Nog måste man väl rita sina egna modeller?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: 3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Inlägg av Klas-Kenny »

säter: Inte nödvändigtvis.

Naturligtvis finns inte *allt* att ladda ned, men det finns otroligt mycket där ute. Allt ifrån figurer av olika slag till reservdelar, till verktyg etc.
Men vill man göra något helt nytt och unikt får man såklart rita själv.
Skriv svar