Nyköpt Ender 3 Pro! Efterfrågar råd

Allt som rör 3D-skrivare.
Jwzard
Inlägg: 4
Blev medlem: 1 september 2020, 19:09:00

Nyköpt Ender 3 Pro! Efterfrågar råd

Inlägg av Jwzard »

Hej

Nybliven ägare till en Ender 3 Pro, köpte ett kit med 1.1.5 brädan och en glasbädd. Överlag är jag mycket nöjd, den printar fint och detta är en rolig hobby!
Två saker som jag upptäckt dock... Den låter högt och det går lååååångsamt att skriva ut (nog inte specifikt för denna modellen men långsammare än jag väntade mig).
Har kollat upp och att få ner ljudnivån verkar vara enkelt, har nya fläktar beställda.
Men hastigheten verkar det vara svårare med. Vill självklart inte förlora så mycket kvalité men ändå att det ska gå fortare än det gör nu.
Linear advance och Kipper firmware verkar vara uppgraderingar som gör att man kan printa snabbare men tyvärr är inte de kompatibla med 1.1.5 kortet. Direct Drive har jag också kollat på men vill gärna komma så långt det går med Bowden innan jag går på det.

Nu till frågan, i vilken ände börjar jag för att kunna öka utskrivnings-hastigheten? Mods, inställningar, firmware ?
Dock som är kompatibla med 1.1.5 (vilket verkar vara ett ganska dåligt köp i efterhand)
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10665
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Nyköpt Ender 3 Pro! Efterfrågar råd

Inlägg av GeekJoan »

När du säger långsamt, menar du då att det tar lång tid från det du trycker på print tills dess du kan plocka av prylen från plattan? Allt detta beror ju på vilken lagerhöjd, infill, storlek på prylen. Visa något du printat och hur lång tid det tog så går det lättare att avgöra om det är lång tid eller normal tid. Jag har printat saker på min Ender som tagit 94 timmar. Den tiden hade gått att få ner till säkert 10 timmar om man valt lite högre lagerhöjd.
Visa dina inställningar. Testa att ta ner någon annan inställningar och se om det skiljer i resultat. Skriv ut samma lilla sak om och om igen, men olika inställningar för att tweeka din inställningar.
Personligen så kör jag med så fint resultat som möjligt och får ganska långa printtider. Så jag brukar räkna på 10-30 timmar för normala, små "gubbar".
Typ:
24 timmar
silver.jpg
silver1.jpg
10-15 timmar
witch.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jwzard
Inlägg: 4
Blev medlem: 1 september 2020, 19:09:00

Re: Nyköpt Ender 3 Pro! Efterfrågar råd

Inlägg av Jwzard »

Oj, snygga prints!
Har inte printat så många stora saker än, mest några calibration cubes och lite "uppgraderingar" till Endern. Men 7 st av dessa (ca 2,5 cm långa och 1 cm höga):
Namnlös.jpg
tog nästan 3 timmar! Det är kanske inte mycket men mer än jag förväntade mig. Vet inte riktigt vilka settings jag kan ändra för att påverka tiden men inte offra för mycket kvalitét. Har ökat print speed till 70mm/s i Cura. På standard kvalitét 0.2 i layer height. Men att öka den till 70 från 50 minskade bara tiden med några minuter.

Har du den körandes på natten och när du är iväg på jobbet? Inte rädd för brandrisken?
Det är väl huvudanledningen att jag vill printa snabbare, så att jag kan vara hemma och "övervaka" under tiden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10665
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Nyköpt Ender 3 Pro! Efterfrågar råd

Inlägg av GeekJoan »

Det tar alltid lite extra tid när den ska hoppa mellan flera objekt. Men det låter länge med 3 timmar för så små prylar.
Hur mycket infill kör du med? Jag brukar sällan köra högre än 10-15%. Om du sätter den högt så tar det längre tid.
infill.png
Jag har faktiskt min Ender står på jobbet så jag kan övervaka den hela dagarna. Nätterna får den klara sig själv. Men jag har kamera på den och uppkopplad så jag kan stänga av den hemifrån om jag ser att det skiter sig. Dock om det brinner så får jag sätta mig i bilen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Khazrak
Inlägg: 26
Blev medlem: 5 juni 2020, 08:23:19

Re: Nyköpt Ender 3 Pro! Efterfrågar råd

Inlägg av Khazrak »

Tjo!

För att sänka ljudnivån: https://www.3dprima.com/se/delar/reserv ... r/a-23899/
Mycket av ljudet är vibrationer från motererna. Se även: https://www.youtube.com/watch?v=y08v6PY_7ak för exempel på dämpning under.

Om du kan printa flexibelt material så kan du printa: https://www.thingiverse.com/thing:3515471
Jwzard
Inlägg: 4
Blev medlem: 1 september 2020, 19:09:00

Re: Nyköpt Ender 3 Pro! Efterfrågar råd

Inlägg av Jwzard »

GeekJoan skrev: 1 september 2020, 23:00:03 Det tar alltid lite extra tid när den ska hoppa mellan flera objekt. Men det låter länge med 3 timmar för så små prylar.
Hur mycket infill kör du med? Jag brukar sällan köra högre än 10-15%. Om du sätter den högt så tar det längre tid.
infill.png

Jag har faktiskt min Ender står på jobbet så jag kan övervaka den hela dagarna. Nätterna får den klara sig själv. Men jag har kamera på den och uppkopplad så jag kan stänga av den hemifrån om jag ser att det skiter sig. Dock om det brinner så får jag sätta mig i bilen.
Jag körde med 20% infill. Det är standard i den sett ingen. Ska testa 10% ikväll och se skillnaden!
Hur kommer jag in i den detaljerade menyn? Har hört om att man kan sänka farten för första lagret och sedan öka den lite för resterande men kan inte hitta den menyn. Kan bara öka/minska all hastighet.
Jwzard
Inlägg: 4
Blev medlem: 1 september 2020, 19:09:00

Re: Nyköpt Ender 3 Pro! Efterfrågar råd

Inlägg av Jwzard »

Khazrak skrev: 2 september 2020, 13:21:00 Tjo!

För att sänka ljudnivån: https://www.3dprima.com/se/delar/reserv ... r/a-23899/
Mycket av ljudet är vibrationer från motererna. Se även: https://www.youtube.com/watch?v=y08v6PY_7ak för exempel på dämpning under.

Om du kan printa flexibelt material så kan du printa: https://www.thingiverse.com/thing:3515471
Tack för tipset! Ska testa med betongplatta. Dock tror jag att det mesta ljudet kommer från fläktarna. Har beställt 2 st noctua till extruder och PSU.
Har motordämparna någon effekt när jag redan har det tysta 1.1.5 kortet?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10665
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Nyköpt Ender 3 Pro! Efterfrågar råd

Inlägg av GeekJoan »

Ser att dom gjort om Cura sen jag använde den sist, men det borde finnas någon här som använder senaste versionen som kan tala om hur du ändrar. Det ska gå att ställa hastighet för startlager och sen öka när den kommit igång.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23611
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Nyköpt Ender 3 Pro! Efterfrågar råd

Inlägg av Henry »

Sök på "Speed" längs upp i inställningsmenyn så får du upp det om du satt det hela på Advanced visning, kanske syns annars med men inget jag testat finns annars ungefär i mitten av alla inställningar.

Du kan dock på ett sätt strunta i det faktiskt för det är annars bara att rotera på vridknappen när den arbetar så kan du ändra hastigheten i realtid från extremt långsamt till extremt snabbt. Men det är en avvägning för kvalitén bli lidande vid för hög hastighet men har för mig annars att nåt 75mm/s funkar fint för mig och säkert över med för jag brukar dra upp den på 150% ibland vid 35 som brukar bli standard ibland och vet inte vad det blir för hastighet då i mm/s mässigt. Testade 75mm/s precis och jag kände igen den hastigheten från förr.

Blev precis klar med nedan och som Cura sade skulle ta 1h och 10 minuter. Ökade på hastigheten med knappen till 178% och det tog detta istället. Hade kunnat gjort det än lite snabbare men hade inte bråttom samt att utskriften kan bli lidande, vilket i detta fall inte spelat någon roll för jag försöker bara få till exakt rätt mått för att passa en grej men man kan se att det inte helt satts ihop på något ställe tex.

2.jpg
1.jpg
Och då jag sedan har grannarnas sovrum vägg i vägg med där jag har skrivaren så sätter jag den kort och gott i sängen så blir det inga vibrationer ned i golvet som kan gå in till någon eller så, om jag gör det senare på kvällen vls.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hywelmartin
Inlägg: 53
Blev medlem: 7 juli 2019, 10:36:16

Re: Nyköpt Ender 3 Pro! Efterfrågar råd

Inlägg av hywelmartin »

Du har helt rätt i att 1.1.5 inte är kompatibel med marlin och LA.. men att det inte skulle vara kompatibelt med Klipper är en gammal sanning som är fixad...Så den ÄR kompatibel med Klipper...

En ny hotend behövs troligen också om du skall komma upp i lite flöde(original är väl 7 mm^3/s.. jag har toppat på drygt 44 men kontinuerligt med lite marginal kör jag 36 )
du borde komma upp i dubbla hastigheten utan at du ser några fel.. men detta betyder inte att utskrifterna tar halva tiden.... men det finns mycket att leka med när du vät tryckt in klipper....

min maskin


tidsoptimering
retract så litet som möjligt
z-hopp så litet som möjligt
travel så snabbt som möjligt
minsta lagertid är viktig att optimera

acc jerk och resonansdämpning
Användarvisningsbild
DeVille
Inlägg: 2359
Blev medlem: 29 mars 2004, 15:04:22
Ort: Dalsländska skogen.
Kontakt:

Re: Nyköpt Ender 3 Pro! Efterfrågar råd

Inlägg av DeVille »

Jerk samt Acceleration gör väldigt mycket.

Läs på lite, det är nåt om att man måste låta Slicern bestämma jerk och acc.

/DeVille
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Nyköpt Ender 3 Pro! Efterfrågar råd

Inlägg av Perkla »

Jag tycker min Ender 3 inte låter speciellt mycket, men är väl vad man själv upplever som högt eller lågt antar jag, tycker utskriftstiden kanske är relativt lång för dom förhållandevis enkla och små utskrifter jag håller på med, men jämför man med tidigare inlägg som tar 20-30 timmar så ligger mina på ca 1-3 timmar ungefär, ganska hög lagerhöjd och relativt dålig upplönings på utskriften, för att det ska gå fort att skriva ut. Funderar på att köpa en till Ender 3 eftersom jag planerar att köra utskrifter som tar längre tid på den enda och mindre projekt i den andra.. Ender 3 är nog världens bästa 3D printer i sin prisklass tror jag, nästan helt felfri skulle jag säga dessutom...
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2135
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Nyköpt Ender 3 Pro! Efterfrågar råd

Inlägg av l2t »

Fick precis hem en drivning till andra z axeln och även en BL-touch.
Ender 3 pro V2. Någon som monterat det på sin apparat?
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2135
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Nyköpt Ender 3 Pro! Efterfrågar råd

Inlägg av l2t »

Har monterat den andra z axeln med motor och kört en del med den och fungerar utmärkt.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2135
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Nyköpt Ender 3 Pro! Efterfrågar råd

Inlägg av l2t »

Monterade även en BL-touch ikväll, verkar fungera.
Får se hur det fungerar i längden.
Skriv svar