Problem med Polypropylene

Allt som rör 3D-skrivare.
Mattias78
Inlägg: 1
Blev medlem: 7 januari 2022, 21:21:08

Problem med Polypropylene

Inlägg av Mattias78 »

Tänkte jag skulle kolla om det finns någon i forumet som håller på med filamentet Polypropylene (pp). Jag får ämnet att fasta på plattan och allt ser bra ut men problemet som jag får efter tag är att den slutar att mata ut plasten ur munstycket efter några minuter.
Jag har en flashforge creator pro och har testat en mängd olika temperaturer m.m. Tittar jag kvaliten på utskriften (det lilla som blir) så har jag kommit fram till att 235 grader med fläkt och 90 grader uppvärmd platta blir kanon.
Jag har inga problem med att skriva ut PLA, ABS, PETG, Nylon m.m. men PP går inte. Vad tror ni det kan beror på?
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1329
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Problem med Polypropylene

Inlägg av stenD »

när den slutar mata ut plast så prova att höja temperaturen typ 20-30grader och se vad som händer
ett annat prov är att mata ut tråd fritt i luften och prova några meter i taget allt för att prova att det inte är något problem
med temeratur och hot end.
ds77
Inlägg: 2018
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Problem med Polypropylene

Inlägg av ds77 »

Hur känns det om du trycker igenom filamentet manuellt i det läget?
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1664
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Problem med Polypropylene

Inlägg av frownlayer »

PP är en tjurig plast som bara binder med sig själv. Leta efter tejp gjord av PP, ganska vanlig tejp. Då kan du skriva ut på den.
togi
Inlägg: 1
Blev medlem: 17 januari 2022, 16:35:55

Re: Problem med Polypropylene

Inlägg av togi »

Som det redan sagts så är PP lite klurigt att printa med. Om packtejp inte skulle fungera så finns det speciella stift från t.ex. magigoo som är gjorde specifikt för PP och hjälper det att fästa bättre, finns bl.a. att köpa från 3dprima och 3djake
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 26259
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Problem med Polypropylene

Inlägg av säter »

Är problemet att det fäster dåligt?
Skriv svar