Vågigt

Allt som rör 3D-skrivare.
SeaGull
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 april 2010, 14:37:29
Ort: Gästrikland

Vågigt

Inlägg av SeaGull »

Testar Marlin på min TwoTrees Core XY.
Blir märkliga vågor X/Y, nån som har tips om vad detta kan bero på?
Det är inte hårdvaran.
kub1010_1.jpg
kub1010_2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Vågigt

Inlägg av svanted »

jaså?
är inte våglängden samma som stigningen på z skruven?
SeniorLemuren
Inlägg: 7771
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Vågigt

Inlägg av SeniorLemuren »

Den frågan är omöjlig att svara på om du inte informerar om vilka inställningar, material, ock storlek på det avbildade objektet som gäller.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vågigt

Inlägg av Glenn »

SeaGull skrev: 2 oktober 2021, 17:46:14
Det är inte hårdvaran.
Vad gör dej så säker på det ? funkar det med annan mjukvara ?

Våldsamt dålig rubrik f.ö :)
SeaGull
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 april 2010, 14:37:29
Ort: Gästrikland

Re: Vågigt

Inlägg av SeaGull »

Glenn skrev: 2 oktober 2021, 19:21:27 Vad gör dej så säker på det ? funkar det med annan mjukvara ?
Jupp!
Glenn skrev: 2 oktober 2021, 19:21:27 Våldsamt dålig rubrik f.ö
Clickbait :)

Såg nu att nån hävdade att detta beror på att bäddtemperaturen svänger, expanderar/krymper, lite långsökt kanske, men temperaturen är orolig, och det stämmer med att kuben expanderar/krymper på både X och Y.

Skall göra en autotune, återkommer.
SeaGull
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 april 2010, 14:37:29
Ort: Gästrikland

Re: Vågigt

Inlägg av SeaGull »

Har nu kört autotune på bädden (och hotenden), och vågorna är borta.
En svängande temperatur på bädden har alltså fått den att expandera/krympa och skapat de tydliga vågorna. Hade jag aldrig gissat.
Så dagens tips måste bli: tuna era regulatorer.
cheezebreeze
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 maj 2021, 19:10:52

Re: Vågigt

Inlägg av cheezebreeze »

Intressant fenomen, hade heller inte trodd på att PID-kalibreringen skulle kunna ställa till och/eller lösa det där.

Skulle nog gissa att det där beror mer på tempkalibreringen på värmeblocket än just bäddvärmen, eftersom vågorna går så långt i Z-led. När tempen går ner i "smälteriet" så får du ut mindre plast och mataren har inte nog med kräm för att få ut plasten i den lägre temperaturen.. typ.. tror jag.. :)

Kanterna på kuben, ska dem vara rundade sådär eller ska dem vara "vassa" ?
SeaGull
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 april 2010, 14:37:29
Ort: Gästrikland

Re: Vågigt

Inlägg av SeaGull »

Hittade ett inlägg som hävdade att cykeltiden för svängningarna i bädd-loopen stämmer med vågorna.
Cykeltiden för hotend-loopen är betydligt kortare, så det är nog bädden ändå.
Det är tänkt att hörnen skall vara vassa, tänkte testa linear-advance, men när jag aktiverar detta så krashar firmwaren.
trend.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cheezebreeze
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 maj 2021, 19:10:52

Re: Vågigt

Inlägg av cheezebreeze »

Det verkar som om du kör Marlin och då tänker jag komma med ett eventuellt jobbigt tips/råd;

Gå över till Klipper.

All konfigurering du gör med olika features med Marlin för att sedan kompilera följt av att flasha om ditt styrkort slipper du med Klipper. All sådan konfigurering kommer finnas tillgänglig i det webgränssnitt du väljer att använda (där rekommenderar jag Fluidd framför Octoprint). Vill du t.ex. lägga till en feature som linear advance (det heter Pressure Advance i Klipper) så skriver du till två rader i en konfigurationsfil via webgränssnittet och så är det aktiverat - inget skriva i konfigurationsfiler, kompilering och omflashning.

Men om vi lämnar det åt sidan lite - vad har du för skrivare?


Ps. Jag tror inte det handlar om bäddtempen, den borde inte påverka på det där sättet och så högt upp från botten - speciellt inte om du har en "partcooler" (fläkt som kyler själva utskriften). Tror mer på något med extruderingen. Prova skriva ut den där med Spiralize eller Vase Mode för att se om väggen blir olika tjock eller om den är "jämntjock".
SeaGull
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 april 2010, 14:37:29
Ort: Gästrikland

Re: Vågigt

Inlägg av SeaGull »

Original på skrivaren körs Lerdge, nån Kinesisk Marlin variant. Denna har precis som Klipper flyttat ut inställningarna till en .txt konfigurationsfil.
Jag satsar på Marlin nu. Kompilering av Marlin och byte av firmware fungerar smidigt.
Linear Advance hade ingen påverkan på de trubbiga hörnen.
Ställa upp Jerk hjälpte. Märkligt namn på parametern, men man förstår varför när man labbar med den.
Har designat ett nytt huvud, och bytt hotend till en Phaeton Dragonfly.
Sugen på att testa en Direct Extruder, som tex. en superlätt Orbiter. Sparade 50 gram med byte av huvud, går att spara mer. En Orbiter väger 140 gram. Vad säger ni? Är det värt ett försök?
TTSPDF.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27009
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Vågigt

Inlägg av tecno »

Sitter här och inväntar leverans av en Orbiter till mitt Voron V0.1 bygge. Hoppas på att få det hela iordning till nästa helg.
SeaGull
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 april 2010, 14:37:29
Ort: Gästrikland

Re: Vågigt

Inlägg av SeaGull »

Då går du direkt på direct, och har ingen bowden att jämföra med?
Ser fram mot en rapport!
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27009
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Vågigt

Inlägg av tecno »

Vnollan har ju miniAfterburner direct drive men som jag upplever sisådär så jag har ritat eget baserat på Orbiter. Gillar bowden vilket jag har på min Chiron med en Bondtech original.
cheezebreeze
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 maj 2021, 19:10:52

Re: Vågigt

Inlägg av cheezebreeze »

Vikten kan man ju kompensera för till en vad jag förstår hög grad med en accelerometer. Det kräver dock en accelerometer (ADXL345 t.ex.) och en Raspberry Pi med Klipper och såklart uppsättningen av det hela.

Jag har en Ender 3'a med en Hemera, med kopparblocket från en Dragonfly. Det är såklart en del tyngre än originaluppsättningen, kör samma hastigheter som jag gjorde innan och har inte upplevt några problem. Men originalhastigheterna är ju rätt konservativa.
Ska försöka få ändan ur och rita en ny adapter för den med plats för accelerometern och en induktiv prob.

Körde just Dragonfly'n innan men den passar Endern lite dåligt och vid ett nozzlebyte lyckades jag böja röret mellan blocket och kylflänsen en aning så den är ur tjänst. Den var dock bättre än ursprungshotenden, men extrudern lämnar lite att önska och det var därför jag bytte.
Skriv svar