Billigaste BRA kolfiberfilament.

Allt som rör 3D-skrivare.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Billigaste BRA kolfiberfilament.

Inlägg av SeniorLemuren »

Tänkte testa lite med kolfiber framöver. Jag har en gammal Kina I3 Prusa. Jag har 3 frågor:

1 Vad rekommenderas för kolfiberfilament som inte kostar skjortan men ändå har relativt bra egenskaper så att det märks att det är kolfiber man använt.
2: Min skrivares munstycke tål inte högre värme än 240 grader Hur kan jag ändra extrudern för att klara högre temperatur, eller vad kan jag köpa som är relativt billigt för test. Jag vill inte ha Bowden.
3: Hur länge håller ett vanligt mässingmunstycke innan det är kass. Kan man skriva ut något som tar t.ex 10 timmar innan det är kass.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Billigaste BRA kolfiberfilament.

Inlägg av tecno »

https://reprapworld.se/listing/filament ... %5D=carbon

Jag har använt ovan till lite delar till ett skyttestöd. Anständigt pris. Härdad stål rekommenderas.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Billigaste BRA kolfiberfilament.

Inlägg av jihe »

3. Jag har haft samma mässingsmunstycke ca 11 år :-)
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Billigaste BRA kolfiberfilament.

Inlägg av SeniorLemuren »

Ok, jag var lite otydlig. Min fråga gällde förtas hållbarheten när man skriver ut kolfiberfilament. Sedan är det ju tämligen ointressant hur många år man haft ett munstycke. Det intressanta är ju hur många timmars utskrift det håller för. Även antal utskrivna kilo ger ju bra information.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Billigaste BRA kolfiberfilament.

Inlägg av SeniorLemuren »

tecno skrev: 7 maj 2021, 18:40:11 https://reprapworld.se/listing/filament ... %5D=carbon

Jag har använt ovan till lite delar till ett skyttestöd. Anständigt pris. Härdad stål rekommenderas.
Där anger man utskriftstemperaturen till 230 - 250 °C. Min skrivare klarar upp till 240°C. Måste man upp till 250°C så måste jag byta extruder. Vid vilken temp. tycker du det funkar bäst med just detta filament?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Billigaste BRA kolfiberfilament.

Inlägg av tecno »

Kör med 240°C de första lagren och sänker 5° de övriga. Men detta är bra nog individuellt från hotend till annan. Kör vanlig PETG på samma sätt.

Du får gå in i Marlin (antar att du kör med) och höja maxtemp.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Billigaste BRA kolfiberfilament.

Inlägg av Glenn »

Om du har en extruder med teflonrör (vilket i3-klonerna brukar ha) så är det ju teflonröret som gör begränsningen i temperatur.

Stålmunstycken är inte så dyra annars, jag har några jag köpte i början men knappt använt, "bra att ha" dock :)
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Billigaste BRA kolfiberfilament.

Inlägg av SeniorLemuren »

Ok. Ja, det röret har jag fått byta några gånger. Finns det någon typ av rör man kan ersätta det med eller måste man byta hela enheten!
SeaGull
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 april 2010, 14:37:29
Ort: Gästrikland

Re: Billigaste BRA kolfiberfilament.

Inlägg av SeaGull »

SeniorLemuren skrev: 8 maj 2021, 20:04:43 Ok. Ja, det röret har jag fått byta några gånger. Finns det någon typ av rör man kan ersätta det med eller måste man byta hela enheten!
Det borde gå att byta bara heatbreak'en.
Jag har testat, har nån E3D-klon. bytte bara heatbreak'en så att teflonslangen stannar i kyldelen.
Det gick inte bra, utskriften började bra, med efter en stund spårar den ur, vet inte varför.
Det borde väl gå att göra så?
Behövs det ändras nån parameter?

Vad det gäller kolfiberfilament så köpte jag en rulle RigidX, PETG med kolfiber, från AddNorth på REA.
Har bara gjort nån testutskrift, men det ser bra ut.
Skrev med 255°C, innan ombyggnad till allmetal, men teflonslangen verkar ha pallat värmen.
Heatbreak3.jpg
Heatbreak2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar