Bästa Slicer för 3D skrivare?

Allt som rör 3D-skrivare.
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Bästa Slicer för 3D skrivare?

Inlägg av agehall »

PeterH skrev: 9 april 2021, 18:05:45En annan fråga, många av dessa slicers har stöd för olika skrivare, men vet någon hur det ställer sig om exempelvis väljer (som i mitt fall) en Ender 3 men har bytt kontrollerkort, installerat BL Touch, bytt till dubbla skruvar för Z och monterad en extruder med direktmating istället för Bowden? Då borde väl flera inställningar ändå vara felaktiga och kräva en massa "tweaks" för att bli optimerade? Och eftersom många verkar modifiera sina skrivare så är det väl inte någon direkt fördel eller nytta att mjuvarutillverkarna lägger tid på att skapa dessa skrivarstöd? Kanske kan vara en okej grund, men det är ju många justeringar som måste till ändå...
”stöd för skrivare” är egentligen inte så intressant om du frågar mig. Det finns ju inga magiska parametrar som man kan ange på vanliga skrivare för att de helt plötsligt ska skriva bättre utan det handlar mer om helheten. När en sliter har stöd för en viss skrivare, så är det ju mest att den har förinställda värden för hur stor utskriftsytan och likande är och det är ju inte direkt svårt att konfigurera själv. Ska man testa ut acceleration och liknande är det lite mer jobb men om man känner till google så är inte det heller svårt att sätta upp själv.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Bästa Slicer för 3D skrivare?

Inlägg av MNorrgren »

Jag använder mattercontrol, både som program
Som sköter utskriften men det har även inbyggd slicer. Mycket enkel uppbyggnad, lätt att styra extra funktioner som birm, rafts och även support. Tydliga enkla menyer. Lätt att lägga till och styra filament.

Den har stöd för typ alla skrivaren också, fördel för mig för jag kan styra min solidoodle enkelt. Skitenkelt att lägga till skrivaren och ställa in den dessutom!

Eftersom man har slicern i samma program är det enkelt att slica, byter bara meny och ställer sedan in skrivaren för att köra utskriften.

Istället för att bara rynka på näsan så kolla på det och ge det en chans!
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Bästa Slicer för 3D skrivare?

Inlägg av Micke_s »

Prusaslicer har några saker jag gillar.
  • Lägga in sin egen printers bottenplatta som stl.
  • Pensel för markera där support behövs.
  • Sömnpensel för markera var skarven ska vara.
  • Variabel höjd .
  • Modifierare och blockerare där man kan ha andra regler.
Sedan när jag får tummen ur och blir klar med min IDEX maskin så har Prusaslicer bra support för multipla extruders.
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Bästa Slicer för 3D skrivare?

Inlägg av taimanov »

Jag tror att vilken som helst av 3-4 största/vanligaste kommer duga till dina behov. Det är lite grann som att fråga vilken bil ska jag köpa.
Men är du vetgirig så skulle jag nog på jämförelsetest på nätet, exempelvis:
https://m.all3dp.com/1/best-3d-slicer-s ... d-printer/
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Re: Bästa Slicer för 3D skrivare?

Inlägg av cahlfors »

Mycket bra tips - tack! :tumupp:
Automata
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 augusti 2020, 21:04:53

Re: Bästa Slicer för 3D skrivare?

Inlägg av Automata »

Ibland kör jag SuperSlicer (fork av slic3r) men oftast Prusaslicer.
Skriv svar