Omsmältning av 3D-utskrifter

Allt som rör 3D-skrivare.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Omsmältning av 3D-utskrifter

Inlägg av Eli »

Hittade detta först nu:
https://www.youtube.com/results?search_ ... +3d+prints
Har inte sett något om detta här. Verkar vara värt att prova!
Khazrak
Inlägg: 10
Blev medlem: 5 juni 2020, 08:23:19

Re: Omsmältning av 3D-utskrifter

Inlägg av Khazrak »

Tittat lite på det och är nyfiken. Dock har jag mest printat saker som hade bestämda storlekar och prusas video visade ju hur storleken ändrades. Såg videon om salt-versionen som gjorde mig extra nyfiken, speciellt då jag printar mycket PETG.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 25455
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Omsmältning av 3D-utskrifter

Inlägg av Glenn »

Intressant, trodde först det skulle handla om återanvändning av beg material men så var ju inte fallet :)
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Omsmältning av 3D-utskrifter för bättre hållfasthet

Inlägg av Eli »

Jag har också sett liknande metoder där sand eller gips används, men finkornigt salt är absolut bäst.
Speciellt om man också vill återvinna plasten efteråt och därför vill undvika föroreningar.

Transparanta PETG utskrifter blir mycket mindre mjölkiga när luftinnehållet försvunnit efter upvärmningen.
svanted
Inlägg: 3868
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Omsmältning av 3D-utskrifter

Inlägg av svanted »

det där ska jag absolut prova,
saltbehållaren behöver ju bara vara litet större än objektet...
undra hur det skulle bli om man vacuumsög samtidigt?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 25455
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Omsmältning av 3D-utskrifter

Inlägg av Glenn »

Av vilken anlednoing ? få ur mer luft ur objektet ?
farskost
Inlägg: 451
Blev medlem: 17 april 2006, 19:55:21
Ort: Mölndal

Re: Omsmältning av 3D-utskrifter

Inlägg av farskost »

För utskrifter i metall är det inte ovanligt med HIP (Hot isostatic pressing) efter utskrifterna. Man värmer upp detaljerna under högt tryck för att sluta/krympa eventuella porer.
Skriv svar