Aurdino i husvagn och bil

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Husvagnsnisse
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 april 2020, 16:01:23

Aurdino i husvagn och bil

Inlägg av Husvagnsnisse »

Totalt nybörjare här, aldrig skrivit sådan kod. Finns det något lättare sätt att göra koden än att skriva den för hand?
Programmerar metallbearbetningsmaskiner dagligen, men finns inga likheter med denna kod och deras kod :(
Tänkte använda Aurdino att styra en hissmekanism i min husvagn, trycka på en knapp så stiger sängen till taket, tills ändlägesbrytare stoppar dom.
använder 4st seperata motorer och 8st microbrytare, 4 uppe och 4 nere. är 4 st skenor/skruvar som roterar när sängen lyfts.
Tänkte också övervaka gråvattentank, färskvattentank, batterispänning, stödben (trycka på en knapp så lägger sig vagnen vågrätt alla vägar), lufttryck = start och stopp kompressor (luftfjädrad vagn). Aurdinon styr enbart reläna som styr alltihop, för annars bränner jag troligen kretserna.
Ett annat projekt är dragbilen (Ford Mustang -65), den är också med luftfjädrning. Tänkte att när man låser dörrarna (fjärrkontroll) så släpps all luft ur fjädringen, och fönstrena stängs (elhissar), och när man låser upp den lyfter det bilen max och tänder innerbelysningen, för att när man stänger dörrarna (båda är stängda, och tänningen aktiveras) så släpps bilen ner till en viss höjd (visst tryck i luftbälgarna)...

Jag har en Aurdino Uno och ett startkit, men inga problem att köpa mera bara jag får det att fungera på önskat vis.
Är det helst möjligt att få det att fungera? och hur ska jag göra och vad skall jag använda för komponenter?
Tack på förhand!!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Aurdino i husvagn och bil

Inlägg av Icecap »

Alltså - såklart går det att göra! Men sådär hyperenkelt... nja. Med ditt erfarenhetsnivå är det lite uppför - men det fungerar alltså ändå.

Först o främst ska du ha klart för dig att Arduino är en helt vanlig (och ganska gammal) µC (mikroprocessor) som bara har ett programmeringsinterface inbyggd. Sedan är programmeringspråket C++ - men deras egen variant. Det ger fördelar och nackdelar.

En av fördelarna är enkelheten med att komma igång - och - sett från mitt synpunkt - är detta även en stor nackdel.

Men för dig är det OK, det är bara att köra.

Vad JAG anser att du ska är att FÖRST definiera ett projekt och beskriva vad det ska göra. Ta nivelleringen av husvagn som exempel.
Då definierar man vilka ingångar som ger vilka signaler samt vilka utgångar som styr vad.
Man skriver ner (text, jag vet: trååååkigt - men satan vad mycket det kan hålla en på spåret!) vad enheten ska göra.

Exempel:
"Hissa" är på ingång 3, '0' betyder "Hissa Upp Ben", '1' betyder "Hissa Ner Ben".

* ÖVERORDNAD: I alla lägen ska benen stoppas individuellt om deras specifika ändlägesensor aktiveras i den riktning som benet kör.

* När "Hissa Upp" aktiveras ska alla ben köras uppåt till deras respektiv ändlägen uppe.
* Varje ben styrs med deras individuella ändlägen.

* När "Hissa Ner" aktiveras ska varje ben köras ner till det registreras en viss (låg) belastning på varje ben.
* Sedan tas styrningen via nivelleringen och varje ben som inte är i ändläge kan köras individuellt.
* Här ska det definieras exakt vad som ska ske osv. då jag inte ved om sensortyp osv. får du göra det själv.

Nu har du ett grundlag och du ska sedan ta fram en sekvens av funktioner som ger det önskade resultat.

När allt fungerar bra kollar du hur mycket minne du har kvar INNAN du lägger in fler funktioner i samma µC.

Och använd gärna optokopplare för att skydda ingångarna! MYCKET gärna!
Såklart finns det andra sätt att skydda ingångarna på men optokopplare fungerar bra för dig.

Om du vill spara ström när "allt är på plats" kan du ju bygga in en "självhållning" som t.ex. stänger av Arduinon ("den själv") när alla benen är hissat upp. Då kan du ha 2 knappar: "Ställ Upp" & "Gör körklar".
Dessa startar samma Arduino - som i sin tur "håller" sig själv levande till jobbet är gjort och sedan stänger ner.

Men den funktion är en "skryt-funktion" - som faktisk kan vara helt OK att ha.

Du måste även säkra dig att den inte under färd får för sig att köra ner benen, det kan vara "intressant" på fel sätt på E4'an som är smockfull.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2618
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Aurdino i husvagn och bil

Inlägg av hawkan »

Nu när du har ett startkit tycker jag du ska göra alla uppgifterna som ingår.
Det finns olika startkit men alla har ett antal olika "experiment" man kan göra. Gör alla.
Då får du en förståelse för vad man kan göra och hur man behöver koppla in saker till Unon.

För ditt projekt så borde du kunna dra slutsatsen att
- ändlägesbrytare kan kopplas in direkt på Unon
- Knappar för starta-stoppa likaså
- Motorerna behöver nån typ av styrning. Ingen signal från Unon kan ge så mycket
effekt att en motor kan gå på det.

Sen börja med en sak i taket. Få knappar att funka. Få ändlägesbrytare att funka.
Få motorerna att funka. Och börja sedan att bygga ihop det till hur du vill ha det.
Stanna inte när det funkar, utan gör det klart så att det funkar säkert och i alla lägen.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18358
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Aurdino i husvagn och bil

Inlägg av 4kTRB »

Någon typ av shield som styr motorer kan vara en bra start.
Bild
Bild
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... &gclsrc=ds
Husvagnsnisse
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 april 2020, 16:01:23

Re: Aurdino i husvagn och bil

Inlägg av Husvagnsnisse »

Jo, tänkte göra uppgifterna som kom med..har inte hunnit än bara..
som tex till höjbara sängen:
så mycket har ja förstått att ja behöver en reläbrygga? som styr dom egentliga rele'erna (40A) som styr motorerna..
också ska motorerna polvändas beroende på riktning..mera relän..
alla insignaler går direkt till aurdinon, och den "vet" då vad den skall göra : ) låter ju enkelt..
bara att låta styrstömmen ligga på tills signalen kommer från ändlägesbrytaren, med en maxtid som säkerhet..då borde ju alla 4 motorerna gå tills dom är i ändläge
å beroende om man trycker upp eller ner så kopplas rätt relän in..
låter ju hur lätt som helst :P hur det sen är att få att fungera återstå att se...
tack för infon hidtills, kommer säkert mera konstiga frågor innan allt är som jag vill ha det..
Skriv svar