LCD custom char radera specifik rad, kan man göra såhär?

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

LCD custom char radera specifik rad, kan man göra såhär?

Inlägg av Henry »

Om jag skriver ut ascii koden för underscore under en siffra så funkar det säkert fint men hur får jag sedan bort just denna rad utan att radera siffran?

Tänkte då custom character men går det då att göra på följande nedan sett så att bara pixlarna där linjen är blir raderade för annars med nollor där istället så blir ju väl allt raderat:

Kod: Markera allt

byte nounderscore[] = {
  B,
  B,
  B,
  B,
  B,
  B,
  B,
  B00000
};
Finns ingen dator här med java på, än mindre Arduino IDE för att testa.

Och ja det finns lcd.cursor och lcd.noCursor vilket jag använde innan tillsammans med lcd.setcursor och som funkade perfekt till den enda grejen som behövde det i koden.

Men när jag nu implementerade en annan grej som jag totalt glömt och som också använder lcd.setcursor så blev det problem. Hade gått att fixa med en del jobb men om ovan funkat hade det blivit bra mycket enklare.

Finns sedan mig veterligen inte någon direkt motsats till underscore i ascii för då hade det blivit än enklare.

Och innan någon säkerligen nämner det annars så ja jag vet att ovan kod as is inte gör något alls utan måste initieras m.m.
snigelen
Inlägg: 815
Blev medlem: 8 maj 2009, 11:02:14
Ort: Lund

Re: LCD custom char radera specifik rad, kan man göra såhär?

Inlägg av snigelen »

Om jag skriver ut ascii koden för underscore under en siffra så funkar det säkert fint
Gör det? Ersätts inte siffran med underscore då?

Du får nog göra tvärt om, definiera de siffror du vill ha med underscore. Hålla reda på vad som står var och sedan skriva över med "vanlig" siffra. Om vi nu antar att det är en vanlig HD44780-liknande display du använder.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: LCD custom char radera specifik rad, kan man göra såhär?

Inlägg av Henry »

Ersätts inte siffran med underscore då?

Hmm gör det nog ja, bara suck.

Och ja det är en vanlig HD44780-liknande display.

Jahapp då blir det massa jobb, får se vad jag gör.
Skriv svar