Distrubuerad databas

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Distrubuerad databas

Inlägg av AndLi »

Jag vill uppnå ett system som överlever att kopplingen till molnet försvinner. Ingen vill idag ha en fysisk server lokalt... (Så man vill ha molnserverns fördelar men också en lokal servers fördelar utan att faktiskt ha en)

Jag vill också gärna ha ett system som kan repareras av taxiföraren som levererar enheten, alltså bara plugga ur den trasiga enheten och stoppa i den nya. Alltså ingen konfiguration lokalt.
>> Men denna data vill man ju gärna backupa på någon av de andra enheterna,
>Ska "den andra enheten" väljas slumpvis? Eller ska någon konfigurera det hela?
Slumpvis, eller enligt någon smart algoritm så inte alla väljer samma backupkompis.

Antal enheter i ett system är relativt fast från installation, klinterna kommer flyttas mellan enheterna och byts ut om de går sönder. Så miljön är relativt dynamisk (över tidsperioden dagar och månader), och det är den jag vill ha koll på i databasen.

Loggning kan ske till servern i molnet när koppling finns.

Alla enheter sitter på samma lokala nät och bör kunna hitta varandra via i enklaste formen en broadcast över nätet.

>Fundera på om du inte skall överväga centralisering en gång till. Du vill inte ha strul när enheterna är utplacerade. Håll det enkelt, typ.
Vi har ett system som idag är väldigt tungt beroende av ett centralt system.

>Annars kolla lite på "distributed hash table", kanske speciellt "consistent hashing". P2P-system är relevant.
Helt klart intressant att dyka ner i..
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Distrubuerad databas

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Hur fungerar IKEA Trådfri
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Distrubuerad databas

Inlägg av guckrum »

Trådfri fungerar utan att gatewayen är uppkopplad mot nätet. Men om den är uppkopplad laddar den ner ny firmware för vidare distribution till anslutna enheter. Jag tror att det hade varit svårt att sälja en produkt som hanterar din hemmabelysning _bara_ om du har internetaccess. Och så är det integritetsaspekten. Det borde vara svårt i alla fall...

Men återigen, IKEA är nog inte intresserade av miljontals returer, så det är fundamentalt att enheterna inte hamnar i ett state där de inte längre kan hanteras från gatewayen. Tungan rätt i mun, där.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43151
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Distrubuerad databas

Inlägg av sodjan »

> Jag vill uppnå ett system som överlever att kopplingen till molnet försvinner.

Ja, det kan man ju tänka sig, en fall-back där den blir mer autonom.
Men att molnkopplingen krävs vid installation och initial konfiguration
(oavsett om den är automatiskt eller på annat sätt). Hur ofta finns
kopplingen till molnet? Är det bara uppe vid planerade tillfällen eller
är det mer som en felsituation om den inte finns?

Och för övrigt, KISS.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Distrubuerad databas

Inlägg av AndLi »

Grundtanken är att internet ska finnas 24/7, sen är internetinstallationen olika stabila i olika länder, eller så är åsikten om att de är instabila i vissa länder stark..
Om det verkligen finns någon fakta i det hela är inte helt säkerställt....
Och om det finns andra system som kommer gå ner och gör att vårt system inte kommer behövas ändå vid avbrott...

Jag är mycket för KISS, och det verkar som detta drar iväg åt andra hållet.
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Distrubuerad databas

Inlägg av Mr Andersson »

AndLi skrev:Jag vill också gärna ha ett system som kan repareras av taxiföraren som levererar enheten, alltså bara plugga ur den trasiga enheten och stoppa i den nya. Alltså ingen konfiguration lokalt.
Om du pluggar i en ny enhet, hur vet den om den ska ersätta en gammal trasig eller om det är en nyinstallation? Du måste ju iaf ha någon form av minimal lokal config, åtminstone ett enhets-id.
Helst också utbytbara krypto-nycklar och ett centralt register med tillåtna enheter, ifall någon enhet skulle komma på villovägar. Även om datatrafiken inte har något direkt ekonomiskt värde för en tjuv så finns det många som skulle jävlas med systemet bara för att de kan.
Skriv svar