Köra en php sida lokalt i pc?

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Kulla
Inlägg: 1268
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Köra en php sida lokalt i pc?

Inlägg av Kulla »

johano skrev:
Wedge skrev:PHP utan server är som sagt möjligt, men i det här fallet... nja...
Koden använder sig av $_POST, $_FILES, move_uploaded_file() etc, dvs mycket som är beroende av data skickas från ett webbformulär.
Dessutom skickar den ut HTML, och det kommer att se ut som skit i ett terminalfönster, om man trots allt skulle få igång den.
Räkna med en hel del omskrivningar för att göra stand-alone-kod av den.
Ja i sedvanlig "cowboy-anda" (som är så oerhört vanligt i php-projekt(!)) så är ju allt en enda j-vla röra med formatteringskod hejvilt blandat med programlogik...
Hade det varit byggt lite mer strukturerat så hade det varit enkelt att lyfta ut programlogiken och göra ett standalone script av det.
Ingenting stoppar dig att göra det. Du kan ha flera klasser och allt segmenterat hur du vill, du kan till och med skriva det i oop om du vill, vilket är överkill i denna fall.

Det är inte språket som är problem (95% av fällen) :)
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Köra en php sida lokalt i pc?

Inlägg av johano »

Som sagt:
johano skrev:Njae, det är kanske inte språket i sig som är huvudproblemet utan kanske mer att php "attraherar" en viss typ av utvecklare :wink:
:)
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Köra en php sida lokalt i pc?

Inlägg av SeniorLemuren »

Vet inte vad du syftar på för typ, men när jag började göra hemsidor så körde jag på Loopia och de hade endast ASP och Microsoft SQL på den tiden, så ville man använda det så kostade det. Senare så kunde man använda PHP och mySQL och det kostade inget extra så naturligtvis hoppa man till PHP och där blev man kvar. Skillnaden mellan ASP och PHP är ju väldigt liten så det var inga problem att byta.

Vore intressant vad du syftar på och vad skillnaden är med dagens utvecklare och vad de använder vid sina byggen.
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Köra en php sida lokalt i pc?

Inlägg av johano »

Jag menar att det är rätt typiskt för "php-program" att mixa program/affärslogik med formatteringskod i en enda röra. Det gör det dels svårt att felsöka och underhålla men även svårt att plocka ut koden och återanvända den någonannanstans.

I det aktuella fallet så läses ju en eeprom-fil in och "parseas" till mer beskrivande texter. Men, i denna parsning så bäddas ju html-styrkoder in direkt, vilket gör det väldigt jobbigt o tidsödande om man vill ha outputen till ren text istället.

T.ex. alla dessa inbäddade <dt> och <dd>.

Kod: Markera allt

                case "idcode":
                    $output .= "
                        <dt>ID Code (SCN)</dt>
                        <dd>$value</dd>";
                    break;
                case "writes":
                    fseek($sEeprom, hexdec('ED'));
                    $ed = fread($sEeprom, 1);
                    $ed = ord($ed);
                    if($ed == hexdec("FF")){
                        $output .= "
                            <dt>MEG Flashes (Tuningfiles)</dt>
                            <dd>".ord($value)."</dd>";
                    } else {
                        $output .= "
                        <dt>MEG Flashes (sC)</dt>
                        <dd>".ord($value)."</dd>";
                    }
                    break;
Jag vet att "php-utvecklare" inte ser det här som något större problem då det är deras sätt att arbeta på men för oss andra som gärna antar en mer systematisk syn på utveckling är det en styggelse.

Jag hade åminstone delat på "parsning" och "formattering" i två delar, där parsningen resulterar i en (av mig bestämd) datamodell, kan t.ex. vara typade klasser eller i enklare fall dictionaries/arrayer, som sedan enkelt kan rendereras till olika output, t.ex. html...eller json...eller xml eller till ren text om man vill köra det i ett konsolprogram (som i detta fallet).
Kulla
Inlägg: 1268
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Köra en php sida lokalt i pc?

Inlägg av Kulla »

Som du sa, det är upp till utvecklare. Om någon vill ha spagetti kod, det kommer vara så, oavsett språket.

Jag kör MVC på allt php jag skriver, Laravel i backgrunden och håller mig till OOP i allt.
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Köra en php sida lokalt i pc?

Inlägg av johano »

Tillägg till (min) förra post:

Om man hade kommit och bett en "php-utvecklare" att få den i trådstarten postade koden att istället för html rendera outputen till xml så hade h*n gladeligen kopierat hela
koden och klistrat in den i en ny fil och sen gjort sök&ersätt på alla <dt>, <dd> och bytt ut dem mot motsvarande xml-taggar. Hade man sen velat få den till ren text
lämplig för konsolprogram så hade h*n gjort en ny kopia på koden, kör sök&ersätt igen och klämt in lämpliga "\t" och "\n" istället.

Nu sitter h*n med tre olika kopior av kod som egentligen gör samma sak.

Om nu det visar sig att det fanns en liten bugg i avkodningen av eeprommet så är det *tre* ställen det måste fixas på. Samma sak om det tillkommer något nytt värde som
ska parseas ut, då är det återigen *tre* ställen ny kod måste in på.

Detta sätt att utveckla program blir snabbt väldigt rörigt och svårt att underhålla. Det är lätt att vissa "grenar" (tidigare kopior av samma kod) släpar efter och då inte har samma
funktionalitet längre.

Jag har sett massvis med sådana här projekt, inte bara webb, men gemensamt för dem är att de ofta är utvecklade i php ... eller den gamla sortens asp, som också "uppmuntrar" till denna
typ av utveckling, att blanda programlogik med formetteringskod.
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Köra en php sida lokalt i pc?

Inlägg av johano »

Kulla skrev:Som du sa, det är upp till utvecklare. Om någon vill ha spagetti kod, det kommer vara så, oavsett språket.

Jag kör MVC på allt php jag skriver, Laravel i backgrunden och håller mig till OOP i allt.
Visst är det så, och det går, precis som du säger, att skriva välstrukturerad och "snygg" kod i php.
Det är bara det att det görs så förtvivlat sällan
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Köra en php sida lokalt i pc?

Inlägg av SeniorLemuren »

Det där är ju bara skitsnack. Det är väl ingen skillnad på spagettiprogrammerare som använder PHP än vad det är på spagettiprogrammerare som använder andra språk. Är det någon skillnad så är det om man använder ett språk där även en spagettiprogrammerare TVINGAS av språket att inte göra spagetti.

Vad använder du själv för språk i stället för PHP? och varför blir den koden "bättre" strukturerad? Enligt ditt tidigare inlägg så insinuerar du att det skulle bero på PHP-användarens egenart att han programmerar spagetti. Ett riktigt korkat påstående?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Köra en php sida lokalt i pc?

Inlägg av sodjan »

Detta är ingen fråga om språk X eller språk Y.
Det handlar om nybörjare kontra erfarna.
Och vilka språk/verktyg som råkar vara populära i de olika grupperna.
Ju mer lättillgängligt, ju fler nybörjare och ju mer ooptimal kod. Lite lätt generaliserat...
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Köra en php sida lokalt i pc?

Inlägg av johano »

Nej, jag sa inte att alla php-utvecklare är dåliga, jag sa att många dåliga utvecklare använder php.

Och nej, det är ingen skillnad på en "python-spaghettiprogrammare" och en php-dito ... det är bara att det finns fler av php-sorten!

Och förklaringen är enkel: php är inte ens "designat" för att vara ett programmeringsspråk.
Rasmus Lerdorf, creator of PHP skrev: “Well, I didn’t plan PHP. I think in terms of solving problems, not in terms of software projects. I actually hate programming, but I love solving problems.”
Php attraherar alltså de som snabbt och utan extra ansträngning, vill hitta en, gärna semifärdig,"klipp-och-klistra", lösning på ett (webb)problem. Punkt. Det behöver inte vara snyggt, det behöver inte hålla i +10år,
det behöver inte vara lätt att underhålla. Det ska bara fungera (för stunden)!
Rasmus Lerdorf skrev: “In the end, what I think set PHP apart in the early days, and still does today, is that it always tries to find the shortest path to solving the Web problem. It does not try to be a general-purpose scripting language and anybody who’s looking to solve a Web problem will usually find a very direct solution through PHP. Many of the alternatives that claim to solve the Web problem are just too complex. When you need something up and working by Friday so you don’t have to spend all weekend leafing through 800-page manuals, PHP starts to look pretty good.”
Och som svar på din sista fråga: jag kodar gärna i python, c#, c/c++. Tyvärr blir det en hel del i javascript också.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17119
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Köra en php sida lokalt i pc?

Inlägg av AndLi »

Min huvudarbetsuppgift är att koda C för inbyggda system, där jag själv tycker jag skriver relativt strukturerad kod...
Men det händer att jag gör diverse labfredag projekt och då händer det att det blir PHP, och den koden lider helt klart av spagetti kod, största problemet är ju just blandningen av logik och utskrift.
Kan säkert både bero på att man vill göra snabba hack för att testa något som sen växer och växer, den allmänna uppfattningen om att php kod är oftast rörig, det blir helt enkelt med accepterat att skriva dålig kod...
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Köra en php sida lokalt i pc?

Inlägg av johano »

Och det är ju inget problem om det är ett "hack", ett snabbt test e.dyl.
(Gudarna ska veta att jag skriver kladdig, ostrukturerad kod för att snabbt testa nånting - det gör nog *alla*)

Problem blir det dock när sådan kod hamnar i "produktion".
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17119
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Köra en php sida lokalt i pc?

Inlägg av AndLi »

Och det gör den lätt, när något hack blir lite för bra...
2011 tror jag mitt största PHP hack har snurrat sen nu, det var ett intressant projekt att se till att det snurrade på senaste PHPn :)
ToPNoTCH
Inlägg: 4889
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Köra en php sida lokalt i pc?

Inlägg av ToPNoTCH »

johano skrev:Och nej, det är ingen skillnad på en "python-spaghettiprogrammare" och en php-dito ... det är bara att det finns fler av php-sorten!
Såna här inlägg är alltid fascinerande.

Jag är övertygad om att det är din erfarenhet.
Men det är ju inte samma sak som sanningen, även om du förstärker med ett utropstecken.
Kulla
Inlägg: 1268
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Köra en php sida lokalt i pc?

Inlägg av Kulla »

Jag kan bara säga att jag såg det i flera olika språk, Java, ObjectiveC, PHP, C# och jag kan bara säga det är inte språkets fel.
Skriv svar