rrdtool file.rrd problem

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
Oltronix
Inlägg: 408
Blev medlem: 10 december 2011, 21:24:38
Ort: Nynäs

rrdtool file.rrd problem

Inlägg av Oltronix »

Jag har några rrdtool databaser file_name.rrd på en RaspberryPi (RPI) som jag flyttar till en PC med Umbuntu. Då funger inte filen. Jag får
"ERROR: reached EOF while loading header rrd->ds_def" om jag ger ett kommando tex "rrdtool info file_name.rrd" på Ubuntu. Jag har kollat filen på RPI och dess kopia på Ubuntu med hexdump. De verkar vara helt lika. När jag kopierar tillbaks filen till RPI fungerar den där. Så det kan inte vara så Umbuntu gör filen korrupt. "ERROR: reached EOF while loading header rrd->ds_def" indikerar korrpt rrd-file enligt nätet.

PCn är en Intel® Core™ i5-4590 CPU @ 3.30GHz × 4. Jag vet om är byteordningen mellan RPI och PCn är olika och om detta skulle kunna vara orsaken till mitt problem.
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: rrdtool file.rrd problem

Inlägg av guckrum »

Jag vet inget om detta men en snabb googling indikerar att rrd-formatet beror av både ordlängd och endian. Trist. Så du skall nog hitta något sätt att "exportera" din befintliga databas till något textformat, som du sedan kan importera igen på målplatformen. Gissar jag.
Användarvisningsbild
Oltronix
Inlägg: 408
Blev medlem: 10 december 2011, 21:24:38
Ort: Nynäs

Re: rrdtool file.rrd problem

Inlägg av Oltronix »

Tack :)
Jag körde "rrdtool dump" på RPI och sedan "rrdtool restore" på Ubuntu. Då fungerade det. Det var första gången jag haft byteorder-problem. Hanterar för det mesta textfiler. Tydligen var hexdump inget bra verktyg att kolla byteordning. Vad skulle jag använt istället?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: rrdtool file.rrd problem

Inlägg av arvidb »

För att kolla om två filer är exakt lika är 'diff -q' bra. Säger inget om filerna är lika, annars nåt i stil med "Files X and Y differ".
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: rrdtool file.rrd problem

Inlägg av arvidb »

... 'file' är också ett bra verktyg som eventuellt kan tala om om filen är big endian eller little endian. Eventuellt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: rrdtool file.rrd problem

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ja, att köra ut databasen ur det gamla som en fil känns helt rätt.
Egentligen borde man nästa göra det ibland på vissa statiska filer så att det sökmässigt ligger heltt rätt i den vanligaste sökordning.
Hoppas att det blir rätt.
Många SQL databaser kan ju byggas upp helt med hjälp av en inläst fil.
Trygghet!
Användarvisningsbild
Oltronix
Inlägg: 408
Blev medlem: 10 december 2011, 21:24:38
Ort: Nynäs

Re: rrdtool file.rrd problem

Inlägg av Oltronix »

Kommandot "file" var bra:

Kod: Markera allt

erik@HP:~/projekt/rrdtool$ file database8.rrd 
database8.rrd: RRDTool DB version 0003 64bit aligned little-endian 32bit long (armel/mipsel)
erik@HP:~/projekt/rrdtool$ file database44.rrd 
database44.rrd: RRDTool DB version 0003 64bit aligned little-endian 64bit long (alpha/amd64/ia64)
database44.rrd är fungerande "Umbuntu format". database8.rrd är av RPI-format
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: rrdtool file.rrd problem

Inlägg av guckrum »

Många SQL databaser kan ju byggas upp helt med hjälp av en inläst fil.
Trygghet!
Ja! Och om möjligt bygg databasen från en fil. Exempel: logga inte direkt till en databas, utan logga till en fil. Skapa databas från filen om behov föreligger.
Sado
Inlägg: 84
Blev medlem: 6 april 2007, 14:39:33
Ort: Svealand

Re: rrdtool file.rrd problem

Inlägg av Sado »

guckrum skrev:Och om möjligt bygg databasen från en fil. Exempel: logga inte direkt till en databas, utan logga till en fil. Skapa databas från filen om behov föreligger.
Fast Round Robin är ju till för just loggning.
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: rrdtool file.rrd problem

Inlägg av guckrum »

Ja, man behöver inte göra så, det är bara ett förslag som visat sig framgångsrikt, dessutom "senaste heta" via Kafka osv... rrd fyller absolut en funktion, speciellt i system med begränsat lagringsutrymme där man inte är intresserad av full historik.
Skriv svar