Förslag på mjukvara för att göra en Rpi väggkalender

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Förslag på mjukvara för att göra en Rpi väggkalender

Inlägg av Jonaz »

Se till att kommentera koden ordentligt bara, då blir det enklare för oss när vi snor allt fina kodande du lagt ner. :D
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Förslag på mjukvara för att göra en Rpi väggkalender

Inlägg av Magnus_K »

Hehe. Kommentera och kommentera. :wink:

Tänkte lite på det här med kompilera.
Om man skriver ett program så kompileras det först och man har en chans att läsa varningar där man gjort fel.
När man skriver en websida så här, finns det något motsvarande?
I nuläget så sparar jag bara min index.html och sen försöker jag ladda den ned Chromium.
Ibland får jag ett bra vägledande felmeddelande, men ibland, som tex fel länkning till en bild, så visas den helt enkelt inte.
Hur gör "ni" egentligen?
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Re: Förslag på mjukvara för att göra en Rpi väggkalender

Inlägg av henkebenke »

Tryck på F12 i webläsaren så ser du vad som händer bakom kulisserna.
Kulla
Inlägg: 1266
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Förslag på mjukvara för att göra en Rpi väggkalender

Inlägg av Kulla »

Php är skriptspråk så finns ingen kompilering du behöver göra utan server genom php modul kompilerar den kod till html.

Enklast du kan göra om du leker med ren html där är att sätta upp dropbox eller liknande, öppnar filen på RPi och lägger i själva sidan att den ska göra meta refresh varje minut typ.

På det sättet du kan labba på din dator och se ändringar direkt på RPi skärm efter max en minut.

Sen öppna developer tools i vilken som helst browser, oftast om du har fel med media, osv det står där nere.

Det ser så här ut hos mig på EF
Screenshot 2019-02-05 14.29.36.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Förslag på mjukvara för att göra en Rpi väggkalender

Inlägg av Magnus_K »

Se där ja, det var ju kononers det där, tack :tumupp:

@Kulla: Ditt tips om att köra index-filen i molnet var helt suveränt!
Jag tror jag är nära men behöver en liten knuff över mållinjen.

Nu samlar jag index.php samt bilder i en delad mapp på google drive. Jag har hittat hur man gör en sk meta refresh men självklart när jag öppnar filen nu på Rpin så öppnar den själva källkoden.
Visst borde jag alltså skapa en index.html-fil på Rpin som enbart anropar filen på molnet va? Har någon lust att visa mig hur man gör?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Förslag på mjukvara för att göra en Rpi väggkalender

Inlägg av Magnus_K »

Nej, lyckas inte lösa den biten. Men det är å andra sidan inte heller något akut nu.
Uppdaterar sidan genom att logga in med VNC viewer på en stående skärm så det känns som att sitta vid kalendern.
Får fixa en smidig uppdateringslösning senare.

Är lite på väg att köpa den där kursen för att ta del av koden som löser "händelse"-delen.
Vet ni hur det fungerar med sån kod; får jag dela med mig av den om jag har modifierat den en del eller kommer jag mest troligt ingå ett avtal med dom som håller kursen att koden inte får spridas?
Kulla
Inlägg: 1266
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Förslag på mjukvara för att göra en Rpi väggkalender

Inlägg av Kulla »

Du kan inte köra php på de sättet, utan du måste ha server som ska processera den.

Du kan köra nginx + fastcgi + php eller appache + php modul. Finns mängden med guider hur man gör det, så det är bara att följa den och lägga i filen i /var/www/html mappen (oftast det är där den ska)

https://howtoraspberrypi.com/how-to-ins ... y-pi-lamp/
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Förslag på mjukvara för att göra en Rpi väggkalender

Inlägg av Magnus_K »

@Kulla:
Hmm, tror det är så jag gör? Just nu har jag apache och php på RPi:n och mycket riktigt som du säger ligger index-filen under /var/www/html/.
För att redigera index (dvs uppdatera kalendern) nu, så loggar jag in med VNC viewer på RPi:n och helt enkelt redigerar index direkt.

Jag förstod det som att jag kunde ha just index-filen i en molnlagring, och genom att redigera den vartifrån som helst och så hämtar sen RPi:n filen vid varje meta refresh.
Det var nog här jag missförstod lite. Det lät himla bra i alla fall. Då kunde man slippa steget med VNC-viewer.
Kulla
Inlägg: 1266
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Förslag på mjukvara för att göra en Rpi väggkalender

Inlägg av Kulla »

Om du ändrar i config filen av apache, så att din root mapp för webbsidan är i den mapp som syncas med cloud då kommer det funka så.

När du anropar .php fil, webbserver kompilerar den då till html och ger den html till browser. Därför det funkar inte om du bara öppnar .php fil på din dator, något måste preprocessa den först.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Förslag på mjukvara för att göra en Rpi väggkalender

Inlägg av Magnus_K »

Hmmm, klurigt. Ska lägga till det på att-göra-listan. Lite snurrigt nu :wink:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Förslag på mjukvara för att göra en Rpi väggkalender

Inlägg av Magnus_K »

Oj, oj, oj... HTML 5, CSS, PHP, JavaScript, Apache, MySQL. Här korvstoppas det.
Float är sååååå 2018. Flexbox ska det vara. :vissla:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Förslag på mjukvara för att göra en Rpi väggkalender

Inlägg av MadModder »

PHP kompileras inte till HTML. Det kompileras till byte code, som sedan körs på servern. Byte code:n kan då cachelagras, så att om massor av folk går in på sidan, behöver inte scriptet kompileras varje gång.
I koden måste du själv skriva vad som ska komma ut i textform. Det funkar precis som BASIC, PRINT "Hej och hå".
När servern kör koden, sprutar den text du valt att visa rakt ut i klartext, där och då.
Det behöver inte ens vara HTML som scriptet spottar ut. Gör du ingen utdata, blir det bara en tom sida utan ett enda tecken, trots att alla beräkningar mm utförts.

Förresten. Om du har en index.php på din RPi, och i den koden har du bara:

Kod: Markera allt

<?PHP
include 'https://länk till PHP-filen på molnet';
?>
så borde det gå att ha det på molnet, då filen körs av webservern på RPi, och ser att där finns en include, hämtar innehållet på molnet, och sen kör alltihop.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Förslag på mjukvara för att göra en Rpi väggkalender

Inlägg av Magnus_K »

Bra tips MadModder :tumupp:
Ska absolut försöka det här i ett senare stadie. Ursäkta om jag verkar lite otacksam för allt du skrivit men jag är mitt i något så håller fokus för att inte tappa den värdefulla tråden :shock:

Lite halv OT i min egna tråd (medans jag matar skallen):
Ni som designar websidor idag, kan man lite slarvigt påstå att man idag övergår mer till en index.php där man integrerar "den lilla" html-koden som behövs, och sen görs resten i CSS-filen?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Förslag på mjukvara för att göra en Rpi väggkalender

Inlägg av MadModder »

Jag skulle vilja påstå att man använt CSS väldigt länge. All design med olika klasser i CSS, och sen bara ut med de olika objekten med html.
Själv klamrar jag mig fast vid de gamla tabellerna...
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3824
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Förslag på mjukvara för att göra en Rpi väggkalender

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag kunde inte låta bli, jag hade en RPi 3 liggande och en HP monitor som gick att vrida.
Så, jag installerade Magic Mirror och nu börjar det roliga :D
34E6DE14-56D7-4783-A9F8-31BF9B3BA7EF.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar