UWP apps ?

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: UWP apps ?

Inlägg av ToPNoTCH »

säter skrev:Finns det verkligen några pengar att tjäna på detta?
Man kan ju slå en flukt på marknaden för spel som exempel.

Mobila hade intäkter på 70.3 Miljarder dollar (51% av totala spelmarknaden) under 2018.
Jämfört med spelmarknaden för PC 32.9 Miljarder och Spelkonsoler 34.6 Miljarder.

Trenden tyder dessutom på en total ökning där mobila dataspel står för tillväxten.


I den nya världen vill folk spela på sina mobiler tiden mellan dom Facebookar. :|
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17042
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: UWP apps ?

Inlägg av AndLi »

Spelar i princip bara spel på mobilen, användargränssnitten upplever jag som mycket mer lämpade för det.

Hittade i julhelgen Airline Commander, vilken lång lång väg flygsimulatorerna har kommit sen jag spelade på C64 för 30 år sen :D
(Och trevligt med inbyggd flygskola i spelet så man lär sig efterhand..)
Det är ett spel som är gratis att ladda ner, men går att avancera snabbare genom köp i spelet, gör man inte köp får man vänta längre mellan det går att göra saker.
Vilket är bra, för man kan inte fastna utan blir forcerad till att göra något annat eller betala (vilket jag är för snål för...)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: UWP apps ?

Inlägg av Glenn »

Jag gissar dock (utan att veta) att ingame-betalningar står för en stor del av intäkterna i branschen, jag vägrar av princip att betala för att få det enklare i spel (däremot kan jag betala för att "låsa upp" en app eller slippa ads), men många kollegor verkar göra köp i apparna hela tiden.. typ "Oj, min kompis leder över mej i det här spelcet, jag köper lite krediter så kan jag gå om", jag frågade hur mycket min f.d kollega faktiskt la på det där och han sa "Inga stora summor, kanske 25-50 kronor om dagen i snitt kanske", jag bara stod och gapade..

Jag undvek finkänsligt att fråga om han insåg vad det blev på ett år.. (det blir 9-18 papp..)
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17042
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: UWP apps ?

Inlägg av AndLi »

Och lunchpriset ligger runt hundringen i sthlm, ska man snåla köps det en salladslåda på panini för 80 spänn..

Hur mycket lägger du på elektronik varje månad? Vad tror du denna kollega tycker om värdet i det?
10 kkr per år på nöje är väl inte så mycket? Man får ju knappt en öl på krogen för under en hundring...

Största ingame paketet man kunde köpa låg på 995 kr, i mitt favogame
En intressant prissättning måste man säga,

Credit SEK cred/KR
35000_995_35,18
15000_519_28,90
8000__319_25,08
2500__109_22,94
1300__55__23,64
600___20__30,00
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: UWP apps ?

Inlägg av Glenn »

Fast mat äter man för att överleva, det är en viss skillnad.

Och det handlar ju om att man i princip betalar för att fuska i spel, jag hr otroligt svårt atts e hur man kan motivera något sådant rent personligen.

Sen är den kollegan nog nördigare än mej och lägger troligen mer pengar på hobby än vad jag gör också.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17042
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: UWP apps ?

Inlägg av AndLi »

Visst behöver man mat, men man kan ju med lätthet sänka sin matkostnad med 25-50 kr om dagen, är du lika förvånad över alla kollegor som går ut och äter?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: UWP apps ?

Inlägg av Glenn »

Ja, med andra nackdelar.. men jag ser inte hur det över huvud taget är relevant i sammanhanget.

Men om du vill betala en massa onödiga pengar för att fuska i spel då gör det, jag tycker ändå det är vanvettigt, och en ganska onödig diskussion dessutom.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: UWP apps ?

Inlägg av ToPNoTCH »

I många av dessa spel ger betalning ingen direkt fördel. Så det är inte "fusk" alltid.
Ofta är det bara "kosmetiska" grejer.
Lik förbannat är det enorma intäkter vi talar om.

Exempel:
“Candy Crush Saga” brought in an estimated $930 million in revenue over the 12 months preceding July 2018, the game’s highest grossing 12 months since its launch in 2012, according to Sensor Tower Store Intelligence estimates.

The record earnings represent a 34 percent increase over the preceding 12 months, which saw about $693 million in gross player spending across the App Store and Google Play, the analyst group reports. The group also reports that December 2017 was the game’s highest revenue month in history, seeing $86 million of spending via in-app purchases. That number dropped monthly to about $68 million in July.

Despite that drop, “Candy Crush Saga” was still the number six grossing mobile game by worldwide revenue across Apple’s iTunes store and Google Play last month, according to Sensor Tower.
Fenomenet verkar vara störst i Japan och Kina.

Jag är lite gammaldags och häpnar över att folk lägger så mycket på Microtransaktioner i skitspel.
När jag försöker förstå fenomenet så är min slutsats att det är en naturlig utveckling.

Vuxna = Nya gardiner, finare bil än grannen och fler skor.
Barn = Coolare utsmyckning på sin online karaktär eller flera digitala morötter i åkern.

Vi är i ekorrhjulet allesammans det bara uttrycker sig annorlunda.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17042
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: UWP apps ?

Inlägg av AndLi »

Tittar man på den flygsimulator jag spelar just nu kan man antingen välja att göra några få uppdrag var 30 minut och samla pengar, eller så kan man korta ner den tiden genom att använda andra pengar som går att köpa för riktiga pengar. Är det att fuska att ta bort väntetid?

Sen tror jag iof man kan köpa sig förbi de olika flyguppdragen och licenserna också, men det verkar rätt kontraproduktivt då i alla vall licensstegen är bra som manual för hur simulatorn funkar.
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: UWP apps ?

Inlägg av Mr Andersson »

Det är ju knappast fusk om utvecklaren tillåter det.
Däremot är det vad som brukar kallas "pay to win" och har en negativ antydning då man antas vara en dålig spelare som måste köpa sin väg genom spelet.
Det känns kontraproduktivt att "spela" ett spel och sen betala för att inte behöva spela, men folk får väl göra vad de vill med sina egna pengar.

Däremot "loot boxes" är ju ren och skär oreglerad gambling och designat för att få så många barn som möjligt att bli spelberoende.
Baroon
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 mars 2016, 23:00:09
Ort: Linköping

Re: UWP apps ?

Inlägg av Baroon »

håller helt med angående lott boxas. otyg!
Skriv svar