Ett par nybörjarfrågor om Arduino Uno

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
jonnybgood
Inlägg: 136
Blev medlem: 13 augusti 2012, 18:39:50

Ett par nybörjarfrågor om Arduino Uno

Inlägg av jonnybgood »

Hej.
Äntligen köpt startkit & börjat skrapa på ytan med de steg som följer där.

En undran.
När man lämnar ett projekt för nästa så ligger ju trots allt den gamla koden kvar i minnet.
& tanken är att när man kopplat färdigt de nya kopplingar & sätter i usb för att ladda ner ny sketch så startar då den förra programmet innan det nya hunnit laddas ner.
I min värld kan ju detta bli fel då den nya kopplingen inte är avsedd för det gamla programmet med risk för att något går sönder.
Kan inte se i instruktionerna att man ska göra något tömning eller liknande av minnet emellan, men vore inte det bäst?
& hur gör man i så fall?

Andra undran är att jag noterar dioden på kortet som är kopplad till pin 13 lyser.
Fast att jag i rådande sketch inte alls skickar något till denna pin.
Om jag i början skriver pinMode(13, OUTPUT);
digitalWrite(13, LOW);
Så släcks den naturligtvis, men det borde väl inte behövas.
Någon idé på varför den är tänd?

Tacksam för svar från er som kan mer än mig på detta.
Dvs.99% av er ;-)

/Jonny
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Ett par nybörjarfrågor om Arduino Uno

Inlägg av mAVRick »

Kul!

Det finns absolut en risk med att koppla in prylar om man inte vet vad pinnarna har för status (t.ex. om det ligger kvar en gammal sketch när man börjar koppla om). Om en pinne nu ska användas som ingång, användes som utgång i den gamla sketchen, så finns det risk att det som kopplas in driver 'hög' medan arduinon driver 'låg' (eller tvärtom) och man får en kortis med följd att något *kan* gå sönder.
Men, om det som kopplas in är designat någorlunda vettigt så bör man ha med ett strömbegränsningsmotstånd på de digitala linorna. Så i praktiken ska man nog lyckas dabba sig mer än så innan något pajar. Arduinon är dessutom ganska stryktålig (men det *är* fullt möjligt att skada/förstöra den), så risken är väl kanske störst att man pajar grejen man kopplar in (speciellt om man är oförsiktig med 3.3V prylar som inte klarar 5V).
Så visst, innan man börjar koppla in ett nytt projekt kan det finnas en poäng i att rensa arduinon från gammal kod.

På fråga två är jag inte säker, det går väl att kolla upp, men skulle jag gissa så är ju så att Arduino en hårdvaruplattform OCH en mjukvarudel (IDE + ett lager med funktioner och grejs ovanpå GCC). Så det skulle inte förvåna mig om pin 13 initieras till output och hög 'bakom kulisserna', just för att man förväntar så att det ska sitta en LED där.
Senast redigerad av mAVRick 5 december 2016, 09:22:36, redigerad totalt 1 gång.
jonnybgood
Inlägg: 136
Blev medlem: 13 augusti 2012, 18:39:50

Re: Ett par nybörjarfrågor om Arduino Uno

Inlägg av jonnybgood »

Tack för svar.
Är det då en "tom" sketch man laddar in?
För att nollställa alla ut & ingångar menar jag.

/Jonny
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Ett par nybörjarfrågor om Arduino Uno

Inlägg av Magnus_K »

Om jag inte minns fel så är pull-up:en default aktivera för den ingången vilket brukar vara tillräckligt för att svagt tända LED 13.
Jag blev så trött på denna LED så det slutade med att jag tog bort det.
Vill du ha något liknande som debugging så går det alltid att göra direkt på labbkortet.

Jag har haft precis samma funderingar som dig angående ladda en "tom" sketch. Hinner tyvärr inte kika i databladet nu men även om du skulle göra det så tror jag att vissa I/O:s kommer ställa sig default i en möjlig oönskad "state". Lite gissning men någon annan kanske kan styrka/dementera min teori?

Det jag har funderat på är att lyfta ur 328:an ur sin sockel, programmera löst på brädan (alt ett annat UNO-kort) och sedan återmontera.
Lite riskfyllt att lyfta i/ur µC:n hela tiden men det är ju inte vid varje nerladdning av en sketch som den här manövern görs.
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Ett par nybörjarfrågor om Arduino Uno

Inlägg av mAVRick »

En tom sketch bör duga, för pinnarna ska efter reset vara inputs och i tristate om jag inte minns fel.
jonnybgood
Inlägg: 136
Blev medlem: 13 augusti 2012, 18:39:50

Re: Ett par nybörjarfrågor om Arduino Uno

Inlägg av jonnybgood »

Magnus_K skrev:Om jag inte minns fel så är pull-up:en default aktivera för den ingången vilket brukar vara tillräckligt för att svagt tända LED 13.
Jag blev så trött på denna LED så det slutade med att jag tog bort det.
Det kan stämma att den lyser lite svagare än när man lägger på en "HIGH" signal på den,
jonnybgood
Inlägg: 136
Blev medlem: 13 augusti 2012, 18:39:50

Re: Ett par nybörjarfrågor om Arduino Uno

Inlägg av jonnybgood »

mAVRick skrev:En tom sketch bör duga, för pinnarna ska efter reset vara inputs och i tristate om jag inte minns fel.

Ok.
kommer att köra med det hädanefter :-)
jonnybgood
Inlägg: 136
Blev medlem: 13 augusti 2012, 18:39:50

Re: Ett par nybörjarfrågor om Arduino Uno

Inlägg av jonnybgood »

Alltså, jisses va svårt det ska vara att komma igång.
Jag kan förstå & ändra bef. koduppsättningar.
Men att skapa ny enkel från en helt blank sketch.....nä det går inte.

Sedan ser man i forumet hur jäkla lite man lärt sig.

Suck...
Skogen
Inlägg: 903
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Ett par nybörjarfrågor om Arduino Uno

Inlägg av Skogen »

"nä det går inte"

Klart att det går!!! :)
Det är en liten tröskel att komma över i början men sen ska du se....
spaderkung
Inlägg: 138
Blev medlem: 12 maj 2007, 11:24:24
Ort: Sjöbo

Re: Ett par nybörjarfrågor om Arduino Uno

Inlägg av spaderkung »

Ingen skapar nytt från scratch, så häng Inte upp dig på det.
jonnybgood
Inlägg: 136
Blev medlem: 13 augusti 2012, 18:39:50

Re: Ett par nybörjarfrågor om Arduino Uno

Inlägg av jonnybgood »

Tack.
Ja, det blir väl att klippa & klistra till att börja med.
Varför uppfinna hjulet igen.
& alla har väl börjat någon gång :-)
Skriv svar