Problem med negativa floats i Arduino IDE

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Problem med negativa floats i Arduino IDE

Inlägg av TomasL »

Krångliogt värre, eftersom DSen skickar en sInt
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Problem med negativa floats i Arduino IDE

Inlägg av Icecap »

Jag läser o behandler DS18B20-data utan problem, helt utan att använda flyttal.
Internt använder jag 1/100°C till att räkna med och till visning har jag lite hybris och anger temp. med 1 decimal.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Problem med negativa floats i Arduino IDE

Inlägg av FormerMazda »

DS18B20 lämnar säkerligen datat som heltal, men då använder ni inte biblioteken <OneWire.h> <DallasTemperature.h>?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Problem med negativa floats i Arduino IDE

Inlägg av TomasL »

Personligen så använder jag aldrig sådana bibliotek.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Problem med negativa floats i Arduino IDE

Inlägg av FormerMazda »

pi314 - är du nöjd med utseendet på ° symbolen?
För mig ligger den centrerat lodrätt så att säga, jag vill ju ha den högre upp.
Efter lite googling så kan man välja andra typsnitt, men det känns lite knöligt bara för det, skapa eget tecken såg ju smidigt ut till HD4408, men det är ju inte riktigt användbart här till SSD1306..
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Problem med negativa floats i Arduino IDE

Inlägg av Icecap »

Då min läsning sker via en interrupt-rutin läser jag ganska långsamt. Orsaken är att jag inte vill ha någon låsande rutin då det finns en del annat som måste kör rimligt snabbt.

Och självklart använder jag inget bibliotek, att prata med 1-Wire är inte så värst avancerat.

Eller jo, jag använder ett egetutvecklat bibliotek såklart.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Problem med negativa floats i Arduino IDE

Inlägg av FormerMazda »

Utan att tråden måste spåra ur åt det hållet, ämnet har ju behandlats innan, men frågan är ju förvisso löst.
Vi är väl i olika läger helt enkelt, en del av oss både vill och kanske måste ha kod helst skriven i assembler. Så snabbt och kompakt som möjligt, vilket är högst rimligt.

Inte nån gång kommer jag höra dit då jag saknar både intresse och kunskap för det, jag är en högnivåprogrammerare även i yrkeslivet.
Visst, i yrket försöker man ju inte ta dom grövsta genvägarna, men hårdvaran är så pass tilltagen så man får klanta sig otroligt för att det ska bli nån påverkan.
Lite så är det ju här också, hårdvaran, en ESP32-VROOM nånting, den har ju en himla massa minne och CPU, så jag är väldigt nöjd med att inkludera bibliotek till höger och vänster, sen med tio rader egen kod kan jag sätta upp en wifi-hotspot med en webserver som kan tända/släcka en diod.
För mig är det mycket roligare än att bitbanga en DS18B20 och minimera datatyper för att spara minne och CPU. För mig. :)
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 300
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Problem med negativa floats i Arduino IDE

Inlägg av Wirewrap »

Ett litet förslag. sprintf() är en bra funktion i c för att konvertera till char[]
char[] är stabilare än String i Arduinomiljön.
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: Problem med negativa floats i Arduino IDE

Inlägg av ffredrik »

Wirewrap har helt rätt. Använd sprintf till en char array och undvik String.
Endast sprintf ger full kontroll.
Skriv svar