Programmera Raspberry Pi Pico

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Janson1 »

Det släpps är redan släppt, en Arduino Nano RP2040. Alltså en NANO-modul fast med en något vassare processor. Nu har jag ju redan testat RP2040 som Pi PICO och där fungerar det inte riktigt smärtfritt men jag ser väl bara ett "fel", den går på 3,3 volt. Det är väl snart bara att gilla läget och "krypa till korset" och förlika sig med 3.3 volt på allt och sen ha mosdrivers om man skall köra lite större strömmar med Mos-transistorer... Har den här nya NANO-RP2040 en Arduino Bootloader tro?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ja denna kombination kan vara intressant.
Jag har några på väg 😳
Spännande datablad med wi-fi bt5 samt rörelsedetektor.
https://docs.arduino.cc/static/b411e0b9 ... asheet.pdf
Och många volter i matningen.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Skogen »

Janson1 skrev: 18 maj 2021, 17:37:37 Har den här nya NANO-RP2040 en Arduino Bootloader tro?
Verkar så. Här är lite matnyttigt om den:
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Janson1 »

Men... RP2040 och Atmegas krets som sitter i den här 33 IoT är väl inte samma? Men jag kollar.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Skogen »

Är det denna du menar då? Verkar ha bootloader.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Janson1 »

Japp Skogen och ni andra. Jag fick hem ett exemplar i går, får se när jag hinner prova den?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Visst ser det intressant ut med denna utveckling.
Bläddrade igenom en bok med Raspberry Pi projekt.
Så något kul kan det bli. Det finns många möjligheter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Janson1 »

Ja, att programmera den gick fint. Men hur man får igång WiFiNINA vet jag inte och jag blir inte klokare på att läsa på Arduinos hemsida heller...
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Janson1 »

I fliken verktyg så finns det en undermeny som heter "korthanterare" och en annan meny som heter "hantera bibliotek". Den sista har jag aldrig vetat om förut men där väljer man tydligen WiFiNINA.h mfl. Sen så finns denna Nano P2040 Connect på två ställen i korthanteraren varav det ena är fel tydligen... (hade dom utur på Arduino när dom tänkte ut det eller har jag otur i min tanke?) Ja, ja, nu går det att programmera WiFi:n och den funkar så långt. Den här nya Nano RP2040 har PWM på alla utgångar, 8 analogingångar och interrupt på alla ingångar. Det borde inte vara så känsligt med vilka pinnar man använder som ingångar/utgångar förutom några få som just är ämnade för programmering och SPI mm. Sen nästan 300 kr för en Nano RP2040 mot en 50 lapp för Pi Pico RP2040 är ju en viss skillnad (6 gånger) men ändå inte katastrofalt på något sätt. Det mest smögna är ju givetvis att kunna använda 50 lappsmodulen och Arduinos IDE och allt bara funkade... (då menar jag inte den här LED:s blinksketchen)
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Janson1 »

Jag har nu även testat en display 128x64 som heter 12864 (ja det är väl själva processorn) ihop med ESP32 Node32 och det verkar funka fast den är svår att få resetat, men sen funkar den. Det jag funderar på att bygga är en WiFi sniffer som dels letar upp dom olika nätverken och dels dess kod per nätverk. Går detta överhuvudtaget? (Nu kan jag nästan inget om WiFi så detta kanske är omöjligt?)
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Janson1 »

Höst, ja nästan i alla fall. Skolan och därmed mitt jobb har nu börjat så äntligen har jag kanske lite tid att ta upp det här med programmering igen... (Det har legat nere i princip hela sommaren pga för mycket jobb) En sådan här WIFI-sniffer som både hittar nätverk och dess koder önskas. Men, går det överhuvudtaget få till? Är det ens möjligt?
Edit: felskrivet...
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Janson1 »

Kanske lite off topic och missvisande överskrift, men det är ju min egna tråd... Nu äntligen finns det lite tid för programmering och jag har siktat in mig på ESP32 (Node32S exakt) och tänkte spinna vidare på dess WiFi och nya användningsområden. Via: https://randomnerdtutorials.com/esp32 så har jag nu gått vidare och först bara plankat av en sketch som visade sig funka vid första försöket. Sen satta jag mig in i coden och utökar&ändrar den tills den passar mig. Med denna sketch så blir det en liten hemsida som man sen kan tända/släcka ett par utgångar som jag nu bygger vidare på. Från datorn och dess browser var det inga problem med att få till men från telefonen var det värre. Till sist kom jag på att den glömt mitt lösenord i mitt hemmanätverk och var således ansluten via 3 eller 4 G istället. Men sen fick jag telefonen att funka med som styrning. Jag har en liten idé om att både kunna styra och hålla koll på mina grejer via detta system. Nyttan vet jag inte än men, men.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Skogen »

Jag har nästan helt gått över till ESP32, effektiv och prisvärd liten sak.
Beställde 10 st från Aliexpress nyligen för 465:- inkl frakt och moms.
Ska titta lite på deras ESP NOW i vinter, om det kan vara nåt för mig.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Janson1 »

Problem, problem... Jag håller ju på och provar lite WiFi grejer via ESP32. Att tända/släcka 3 lysdioder via telefonen, inga problem. Men sen så vill jag prova att PWM styra dom via en annan testsketch. https://randomnerdtutorials.com/esp32-w ... t-sliders/ Efter mycket meck så lyckedas jag ladda ner alla H-filer så den kompilerar, hittar mitt nätverk men initieringen av SPIFFS falerar... Den skriver det som den skall skriva vid detta fel, ("An error has occurred while mounting SPIFFS")
Men vad tusan betyder det på ren svenska och hur skall jag kunna fixa det?
pfyra
Inlägg: 345
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av pfyra »

Spiffs är ett filsystem och du kan lagra t.ex en webbsida eller något sådant där. Jag har inte kollat på guiden, men du behöver en partition att lägga filsystemet på och sedan något i byggfilerna som smackar ihop en katalog på din dator till att bli filsystemet. Jag har lyckats få snurr på det (mha exempel i esp32 repot) men sitter inte vid datorn nu och jag minns inte i huvudet hur jag gjorde. Något att kika efter i alla fall...

Om du inte behöver filsystemet då kan du ta bort raderna som mountar det.
Skriv svar