Programmera Raspberry Pi Pico

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Skogen »

Ja, rätt kort är givetvis en förutsättning.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Janson1 »

Om jag väljer "NODE MCU-32S" så verkar det vara mest rätt. Givetvis är ben 34, 35 dom ända som inte kan vara utgångar... Men jag rotade om lite så nu lyser/blinkar alla fyra lysdioderna så fint. Däremot som ECU så funkar den inte, inte än i alla fall. Jag får väl provprogrammera och verifiera alla benen så det blir rätt vid programmering. Sen pullup/pulldown, det borde finnas? Det är lite svårt att se hur man skall programmera den rent allmänt. "int vevin = 3;" går inte alltid men " #define vevin 3" går då men inte alltid heller, det blir kompileringsfel. Men det kan jag leva med. Så jag hackar mig framåt sakta men osäkert.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Skogen »

Jag använder ESP32 Dev Module och det har alltid funkat utan problem.
Testade dina variabler "int vevin = 3;" och "#define vevin 3;" och det funkar utan kompileringsfel.
Har inte kollat vilka ben som har intern pullup/pulldown men det går ju att googla fram rätt snabbt.
pinMode(vevin, INPUT_PULLUP);
pinMode(vevin, INPUT_PULLDOWN);
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av ffredrik »

#define skall inte avslutas med semikolon.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Skogen »

Jag vet, ett litet skrivfel :)
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Janson1 »

Här är det först #define och när jag skulle göra en arrey (heter det så?) då fick jag köra med int. Jag vet inte var jag gjort fel men nu kompilerar den.
#define vevpin 13 // pulsingång vevaxelgivare, (aktivt låg).
#define kampin 12 // kamaxelgivarens ingång, (aktivt hög).
#define pulsutpin 15 // pulsutgång 2 pulser per varv (kontrollutgång för övervakningen).
int sprpins []= {32,33,25,26}; // till spridarna (blir aktivt höga)32,33,25,26
#define Disable 2 // aktivt hög stoppar utsignalerna till spridarna
#define sprControl 4 // kontrollutgång för spridare till övervakningen
Förövrigt så har jag testat alla digitala GPIO som utgångar och alla siffror verkar rätt! Analog in blir nästa grej.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Janson1 »

Det verkar som ESP32 är en kompetent liten rackare. Jag har fått till analogläsning och PWM. Just PWM delen verkar vettig, det blir ganska mycket mer att ställa in men man får nästan vilken frekvens som helst och kan ha 12 bitars upplösning (kanske mer?) och dessutom på alla ben. Tog även en färdig sketch och provade WIFI delen och den funkar ju, frågan blir nu vad jag skall ha den till... Men ett användningsområde bör väl gå att hitta på? Nackdelar då? Tja, 3,3 volt ser jag som en liten nackdel. Det tar ganska rejält lång tid att kompilera, upp till en minut och så på slutet så hänger den sig pga en : istället för ; Man tycker den borde flagga för det med det samma, men inte. Sen måste man trycka på modulens Boot-knapp vid ungefär rätt tillfälle under programmeringsprocessen, där får man försöka en till fem gånger innan det lyckas. Att jag lyckas få till det beror mycket på en bra hemsida: https://randomnerdtutorials.com/projects-esp32/ Det som jag hittills inte riktigt hittat är PULLUP/PULLDOWN om det finns eller ej när man kör I/O som ingångar, men det hittar jag väl också?
Sista frågan blir om jag kan använda den som ECU med mitt bevisligen fungerande program för Atmel 328/2560? Men först tänkte jag få till alla förutsättningar så jag gör så rätt jag kan vid programmeringen. Och ja, jag använder Arduino´s egna IDE och det tänker jag fortsätta med så länge det går.
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 244
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av ojz0r »

Jag är lite sugen på att använda en esp32 som trådlös givare. Plocka in temperatur tex på ADC och sedan skicka värdet till min egenskrivna hemautomationsserver (RPi) med POST kommando över nätverket.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Va kul att det rullar på med små färdiga kort.
Just exempel är viktigt. Kolla cytron.io Kortet finns för under 123:- hos www.Electrokit.se
image.jpg
De har ett kopplat bord till pico.
Bra att ni har hittat Rui och Sandra Santos.
De svarar snabbt om man har problem. Kul.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Lennart Aspenryd 27 april 2021, 11:36:35, redigerad totalt 3 gånger.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Skogen »

Janson1 skrev: 27 april 2021, 08:03:05 Sen måste man trycka på modulens Boot-knapp vid ungefär rätt tillfälle under programmeringsprocessen, där får man försöka en till fem gånger innan det lyckas. Att jag lyckas få till det beror mycket på en bra hemsida: https://randomnerdtutorials.com/projects-esp32/ Det som jag hittills inte riktigt hittat är PULLUP/PULLDOWN om det finns eller ej när man kör I/O som ingångar, men det hittar jag väl också?
Att man måste trycka på boot-knappen beror på vilket kort man köpt, jag har 5-6 olika och det är bara på 1 eller 2 som man behöver göra det, resten funkar ändå.
Det finns dessutom någon workaround för det där, ska se om jag hittar det.
Du kan ju kolla på den här videon ang. PULLUP/PULLDOWN:


Och det var ju inte svårt att hitta. En liten kondensator, 10 uF, mellan Enable och Ground verkar funka bra.
Testade just med en ESP32 som man behövde trycka på boot-knappen för att ladda upp en sketch.
Med konding ansluten laddas det upp direkt, utan knapptryckning.
IMG_20210427_105959_25.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Janson1 »

Tackar Skogen! Pullup/pulldown var ju inte dumt, den klarar det på många utgångar. Däremot så visade videon att ESP32 inte klarade digital ut på mer än hälften av tillgängliga ben och detta har jag ju redan provat på egen hand med gott resultat...? Enligt fotprinten så klarar den analog in på dom flesta ben men i videon bara 32-36 och 39, detta har jag inte testat än själv vilket som är rätt. Enable till jord via en 10 uF kondensator låter ju bra, skall testa nästa gång!
Lasp: Ja för att återgå till Pi Pico så verkar det ju ett vettigt kort att komplettera med! Får nog bli ett sådant...
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ja det vore skoj om flera ville testa med RB Pi Pico.
Jag ser fram emot dina resultat.
Funderar på vad det för för kontakt hane, som sitter på kortet, de sex vita.
Skall kolla ikväll.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1271
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av ie »

Det står Grove på kortet (och ser ut som det också:)).

Jag köpte kontakter på Seeed (som har massor av Grove-moduler).

Dessa är för kortmontering:

Grove - Universal 4 pin connector 90° (JST) - Art 110990037
Grove - Universal 4 pin connector (JST) - Art 110990030

(Vet inte om artikelnumren fortfarande stämmer.)

De har även kabelstumpar med kontakter.

https://www.seeedstudio.com/accessories ... ml?cat=945
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Janson1 »

Lasp: (Och ni andra givetvis) Jag har väl inte bestämt mig för vilket kort jag skall välja. ESP32 är dubbelt så dyrt som Pi Pico men 50 eller 100 spänn gör egentligen ingen större skillnad. Som det ser ut nu så leder ESP32. Jag har fått "mest liv" i den framför Pi Picomodulen. Sen tror jag att Arduino´s IDE blir bättre med tiden, fler funktioner och anpassningar till just Pi Pico kretsen. Ja när tid finnes så testprogrammerar jag lite på skoj för att just prova ut och få lite rutin och se dess för och nackdelar. ESP32 har ju WIFI och den känner jag för att göra nåt kul med, ja gärna nåt med nytta också... Men kommer just inte på nåt. Jag har ju byggt en värmestyrning till mitt hus som styrs av min solel. (ja även av husets innetemp givetvis) med display och lite knappar som resten av min familj klarar att ratta utan att det blir katastrof. Den är byggd på en NANO. Man skulle ju kunna köra programmet i ESP32 och sen lägga till WIFI och nån smart övervakning/styrning från mobilen? Men jag är väl inte direkt sugen på det, finner väl ingen direkt nytta...
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Skogen »

ESP32 har ju inte bara Wifi, utan även Bluetooth vilket kan vara bra att komma ihåg.
Just med avsaknad av Wifi har Pi Pico (och andra alternativ) en stor nackdel, anser jag.
Har man väl vant sig vid det vill man inte hålla på att dra extra kablar.

Själv har jag med ESP32 byggt trådlösa fjärrkontroller som använder Wifi och Mqtt, väldigt smidigt system får jag säga.
Fjärrkontrollerna kommunicerar med en massa små Wemos D1 mini (ESP8266).
Jag köper kretsarna från Kina, ligger på 30-40SEK, sedan tillkommer frakt och postavgift+tull.
Men man köper ju inte bara en, utan i alla fall 10st så då blir det billigt.
Skriv svar