Programmera Raspberry Pi Pico

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Janson1 »

Tackar klas-kenny, jag testar detta!
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Janson1 »

Att ge ledChannel olika nummer på slutet hjälpte så kan man fada åt två håll samtidigt. Nästa grej som inte verkar funka är grundfrekvensen, jag har valt 20 resp 2000hz och det blir 2000 hz på bägge. Däremot verkar upplösningen bli rätt... Undrar vad 0 resp 1 gör på ledChannel?
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av mankan »

Du får en del svar om du läser länken jag postade tidigare idag.
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av ffredrik »

"Att ge ledChannel olika nummer på slutet.."
Med sättet att uttrycka dig tror jag du saknar grundkunskaper. Men det kan och bör du åtgärda. :D
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Janson1 »

Manken: Jo jag läste igenom din länk, det är den som jag använde från början. Men däremot så står det inte om just mina problem, inte vad jag kunnat se i alla fall.
ffredrik: Jodå jag har inga speciellt bra grundkunskaper om programmering och dess digitala värld men det kommer väl. "Normalt" så anger man ju en tex int med namn och = siffra där siffran representerar ett anslutningsben, en 0:a för att säkerställa att man börjar från noll eller ett fördefinierat tal tex 4235. Men här i fallet ledChannel så hittar jag ingen förklaring, det fanns en hänvisning på ett ställe som skulle kunnat vara det men hittade inget... Jag kan ju alltid gissa men har egentligen ingen bra gissning. ESP32 har ju två kärnor och man skall ju anropa den andra kärnan för just frekvens och bredd på PWM:en. Är det någon som vet hur det förhåller sig?
.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Janson1 »

Det finns en kurs för 39 dollar (eller om det var euro?) på just ESP32 i Arduinomiljö. Är detta nåt för mig? (Ja det kan väl ingen annan svara på om inte ens jag själv kan...)
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av mankan »

@Janson1 Nej, det står inget om det problem du hade men instruktionerna går ju igenom vad en ledChannel är. Nu har du iofs löst problemet men annars hade mitt tips varit att starta med kopplingen och koden på websidan och sedan ändra en grej i taget, byta gpio, byta pwmfrekvens, koppla in en led till osv. Till slut hade du kommit fram till något som du klistrade in här fast fungerande.

Kurs: Med tanke på vad du kan om Arduino som du lärt dig i ditt motstyrningsprojekt så tror jag inte det är den kursen du behöver utan lite mer studier i programmering, C och lite C++.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Janson1 »

Manken: Det är precis som du beskriver hur jag bör göra så som jag faktiskt har gjort. Jag började precis enligt skolboken, sedan så började jag ändra, lägga till osv för att just få en inblick i dess styrkor och svagheter, och jag lär mig själv samtidigt att programmera rätt, få rätt tänk osv. Om det alltid funkade så skulle jag nog inte lagt ut mina alster utan bara använt dom...
Är det någon som vet/tror sig veta vad 0 och 1 står for i samband med "int ledChannel = 0; och int ledChannel = 1;" Anropar man timer 0 och timer 1 eller?
Normalt sett när man anger en int så kan man i princip skriva vilket ord som helst (utan åäö) följt av en siffra. Blir detta ord "ledChannel" specifikt, är det noga med stavning?
I dom flesta fall så blir rätt ord rött eller nån annan avvikande färg men inte i samband med ESP32S programmering.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Klas-Kenny »

Letade fram källkodfilen för ledc-libbet:
https://github.com/espressif/arduino-es ... hal-ledc.c

Där finns följande info:

Kod: Markera allt

/*
 * LEDC Chan to Group/Channel/Timer Mapping
** ledc: 0  => Group: 0, Channel: 0, Timer: 0
** ledc: 1  => Group: 0, Channel: 1, Timer: 0
** ledc: 2  => Group: 0, Channel: 2, Timer: 1
** ledc: 3  => Group: 0, Channel: 3, Timer: 1
** ledc: 4  => Group: 0, Channel: 4, Timer: 2
** ledc: 5  => Group: 0, Channel: 5, Timer: 2
** ledc: 6  => Group: 0, Channel: 6, Timer: 3
** ledc: 7  => Group: 0, Channel: 7, Timer: 3
** ledc: 8  => Group: 1, Channel: 0, Timer: 0
** ledc: 9  => Group: 1, Channel: 1, Timer: 0
** ledc: 10 => Group: 1, Channel: 2, Timer: 1
** ledc: 11 => Group: 1, Channel: 3, Timer: 1
** ledc: 12 => Group: 1, Channel: 4, Timer: 2
** ledc: 13 => Group: 1, Channel: 5, Timer: 2
** ledc: 14 => Group: 1, Channel: 6, Timer: 3
** ledc: 15 => Group: 1, Channel: 7, Timer: 3
*/
Info om hur detta förhåller sig till hårdvaran finns i dokumentationen ifrån Espressif:
https://www.espressif.com/sites/default ... ual_en.pdf

Detta förklarar nog varför du inte kan sätta olika frekvens på kanal 0 och 1.
Frekvensen kommer ifrån tillhörande timer, och både kanal 0 och 1 använder timer 0.

Testa att använda kanal 0 och 2 istället, så får du två olika timers och kan säkert köra olika frekvens.


Tillägg: Vad du gör med "int ledChannel = 0;" är att du pekar ut vilken kanal i LEDC som ska användas. Denna pekas sedan ut vid varje funktionsanrop som har med respektive kanal att göra.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Janson1 »

Tackar Klas-Kenny! Jag misstänkte detta men visste inte hur jag skulle söka upp det... (mitt största problem, (ett av dom i alla fall) hittar väldigt dåligt på nätet)
Men det blir ju klart som korvspad detta.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av mankan »

Och det spelar ingen som helst roll vad variabeln heter för funktionens skull. Men för den som läser koden underlättar det om den har ett bra beskrivande namn. Denna typ av luckor i dina kunskaper fyller du som sagt med någon form av studier i programmering.

Ett program består av (grovt förenklat) läsa/skriva minne, aritmetik, jämförelser och hopp.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Janson1 »

Ja, nu är det testat. Det går alldeles utmärkt att köra olika frekvenser, olika upplösningar, olika PWM samtidigt. Jag valde 20 resp 2000 hz och 8 resp 12 bitar, Och när den ean ökar sin PWM så minskar den andra sin PWM. Nu skall jag försöka få till den trådlösa delen också...
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Janson1 »

Ja, i min iver så beställde jag hem en till ESP32S-modul och tänkte göra något kul med WIFI-delen. Men den nya modulen verkar inte funka... Den går enligt IDE:n att programmera men det blir inget program inlagt. Den verkar vara född med ett slags grundprogram och det ligger kvar även efter en "lyckad" programmering.
Tja, vad göra? Jag har tagit kontakt med firman till att börja med. Nu är det inte bara svårt utan förmodligen omöjligt för er att gissa vad som är fel. Men om modul ett går som den ska och modul två inte går så bör det väl ändå vara modulen i sig själv? Kom gärna med förslag/motförslag!!!
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Janson1 »

Jag fick hem en ny Node32S modul rakt av och den funkar&går att programmera. DEt var ju en faslig tur att inte den första modulen krånglade, då hade jag nog aldrig fått chansen att testa den här ESP32 processorn... Jag hade väl letat fel tills dödagar??? Ja, när tid finnes nästa gång skall jag försöka få till det trådlösa på något sätt.
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 244
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av ojz0r »

Jag passade på att beställa en esp32-wroom (20kr) när jag beställde lite grejer från tme i söndags (bla lite atmel arm ic). Får se när man får tid att testa allt detta :roll:
Skriv svar