C/C++/Python till HTML/HTML5/JavaScript?

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

C/C++/Python till HTML/HTML5/JavaScript?

Inlägg av magi5 »

....
Det finns program idag som kan ta DOS program tex DosBox, så att de går att köra i Windows.
Men finns det liknande program som kan göra C/C++/Python osv, så att de går att köra i webbläsare?

Alla webbläsare idag behöver HTML/HTML5/JavaScript odyl då webbläsaren sedan kompilerar allt till maskinkod.
Och programöversättare är nog lättast mellan maskinkoder.
Så man behöver nog både ta fram en webbläsare som kan hantera maskinkod direkt från en webbsida/server och samtidigt ta fram ett program som sedan omvandlar maskinkod från C/C++/Python osv till HTML5/HTML5/JavaScript maskinkod.
Sedan tar man sina C/C++/Python program, kompilerar dem och lägger maskinkoden på webbsidan/servern.

Besökaren öppnar sedan webbsidan med den speciella webbläsaren, som kan ta emot HTML/HTML5/JavaScript maskinkod för att sedan direkt kunna köra C/C++/Python osv program direkt i webbläsaren.

Eller finns det redan en lösning på detta?

Hur gör de då?

MagI
....
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: C/C++/Python till HTML/HTML5/JavaScript?

Inlägg av Findecanor »

Kompilering till JavaScript tycker jag är fullständig hemskt bakvänt, men ja ... det finns: Emscripten.

Emscripten klarade först bara av kompilering till JavaScript men fokus på sista tiden har varit kompilering till WebAssembly. WebAssembly är en virtuell maskinkod, som just-in-time-kompileras till riktig maskinkod i nyare webläsare, ungefär som Java-applets, men på en lägre nivå närmare hårdvaran. Eftersom det är en virtuell maskin så kör varje program ändå i en sandlåda.
C-kod kompilerad till WebAssembly kör ungefär på 40-60% hastighet i Firefox eller Chrome jämfört med C-kod kompilerad direkt till maskinkod.

Kod kan förstås behöva skrivas om lite för runtime-miljön i sandlådan.
Senast redigerad av Findecanor 1 februari 2021, 17:04:17, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: C/C++/Python till HTML/HTML5/JavaScript?

Inlägg av mrfrenzy »

Allt går att köra i webbläsaren, kolla till exempel här:
https://www.windows93.net/

https://archive.org/details/msdos_Blockout_1989
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17040
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: C/C++/Python till HTML/HTML5/JavaScript?

Inlägg av AndLi »

Det fick mig ju att gräva rätt på den gamla klassikern
https://archive.org/details/chips_challenge_windows_3.x :D
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: C/C++/Python till HTML/HTML5/JavaScript?

Inlägg av magi5 »

Findecanor skrev: 1 februari 2021, 16:48:44 Kompilering till JavaScript tycker jag är fullständig hemskt bakvänt, men ja ... det finns: Emscripten.

Emscripten klarade först bara av kompilering till JavaScript men fokus på sista tiden har varit kompilering till WebAssembly. WebAssembly är en virtuell maskinkod, som just-in-time-kompileras till riktig maskinkod i nyare webläsare, ungefär som Java-applets, men på en lägre nivå närmare hårdvaran. Eftersom det är en virtuell maskin så kör varje program ändå i en sandlåda.
C-kod kompilerad till WebAssembly kör ungefär på 40-60% hastighet i Firefox eller Chrome jämfört med C-kod kompilerad direkt till maskinkod.

Kod kan förstås behöva skrivas om lite för runtime-miljön i sandlådan.

---



Fick tips om denna.
https://webassembly.org/
Behövs tydligen för
https://emscripten.org

Är intresserad just nu av C/C++ källkoden till BlockOut2.

Någon som provat den på nåt C/C++ program?

Funkade det ?

MagI
....
Skriv svar