BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av ffredrik »

TomasL har helt rätt. Finns inte mkt mer att diskutera.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av TomasL »

Med tanke på att TS uppenbarligen har läst en massa kurser i programmering, så uppkommer den naturliga frågan om inte TS egentligen är ett troll.
Nu vet jag iofs inte kvaliteten på det som TS påstår sig ha läst, men här är en lista (taget från TS egen profil här på forumet)
https://www.sololearn.com/Profile/17707297
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av hummel »

Wow, med den utbildningen förstår jag inte varför hans frågor kommer i den här tråden!
Senast redigerad av hummel 6 december 2020, 21:31:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

En sak är att läsa, kolla datum, en annan är att förstå och göra!
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av magi5 »

Klas-Kenny skrev: 1 december 2020, 21:05:34
Jag kikade lite på det, och det skulle nog inte vara några större problem att få in de där biblioteken också i git om man så vill.
Rörde sig om några dll'er, någon lib-fil och ett gäng h-filer på totalt några hundra kB.

Tyvärr kunde jag inte bygga på min dator, då jag har Windows Driver Kit installerat har det saboterat Visual Studio för allt annat än just drivrutiner.
Detta är jag intresserad av.
Att få allt i en nedladdning.
Detta är ju bara ett litet 3D Tetris program från 1998 som gjorts i C/C++ 2007-2014.

Någon mer som tror sig kunna göra detta, till en installation från GitHub ?
Betalar för det.

MagI
--
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av TomasL »

Varför gör du det inte själv, du har ju uppenbarligen utbildning för att kunna göra det, eller.
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av magi5 »

----

Hej.

Har frågat på Gitpod forum om man kan sätta upp det där och en svarade att man kunde det.
https://community.gitpod.io/t/blockout2 ... itpod/2232

Någon som förstår vad de säger och kan översätta till en nybörjare som jag?

MagI
----
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av TomasL »

Med tanke på din utbildning, så är du nappast nyböörjare
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17042
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av AndLi »

Deras förslag är alltså att bygga för linux och inte windows! Vilket väl du vill?
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av magi5 »

--

Jag är enbart intresserad av att kunna justera källkoden och få ut ett körbart program och på Gitpod säger man att det tydligen ska gå att kompilera och även köra programmet online efter kompilering.
Eller förstår jag deras svar fel?

MagI
-----
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17042
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av AndLi »

Typ, men bökigt om varje spelar ska behöva sätta upp en gitpod för att spela!
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av magi5 »

-----

Det ska naturligtvis ligga ett färdigt spel att ladda ner, för de som är intresserade.
Spelet finns annars att ladda ner på originalsidan.
http://www.blockout.net/blockout2/

Om sedan folk vill justera koden på något sätt, ska det sedan bara vara att kopiera Gitpod resporatory och sedan enkelt kompilera sin egen version,
då alla bibliotek och annat då tydligen följer med i forken.

Nu gäller det bara att få upp allt så det fungerar.

Någon som kan förklara beskrivningen, att sätta upp allt, på ett enklare sätt ?

Lite kul om det nu går, efter alla kommentarer här, att det inte går att göra online.


MagI

------------
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17042
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av AndLi »

Gitpod förslaget är alltså en kompilator för linux, så visst kommer det skapas en binär, men den kommer vara för linux, jag antar att du vill ha en windows binär...

https://gitpod.io/#https://gitlab.com/a ... tree/main/
forakde så jag kunde pusha upp config filerna för gitpod

Just nu har jag lite problem att få apt-get att funka på den docker-container det hela byggs på..
(https://github.com/gitpod-io/gitpod/issues/39 det verkar vara en ny feature...)

Ohh, high quality make fil i det projektet, objekfilerna dumpas rakt in i source folder...

Men men, nu bygger det i alla fall!

Kod: Markera allt

$ ./blockout 
BL2_HOME environement variable if not defined !
Please set the BL2_HOME to the BlockOut II installation directory (ex: BL2_HOME=/usr/local/bl2).
Men det går ju inte att köra för att jag saknar originalversionens grafik..
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17042
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av AndLi »

Så, nu är det bara starta GitPod:en så bygger den automatiskt blockout binären.

Och starta GitPod:en gör man enklast med denna länk:
https://gitpod.io/#https://gitlab.com/a ... C/BlockOut

Andra docker projektet på bara några veckor, jag börjar inse styrkan!
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17042
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av AndLi »

Det är ju bra att du ger feedback på andra forum än här men du har missuppfattat problematiken.

Grafiken saknas eftersom den är copyrightad, du kan alltså inte distribuera det hur som helst...
Om du anser annat får du gärna lägga till de saknade filerna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar