Sida 1 av 10

BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Postat: 22 november 2020, 01:27:14
av magi5
--

Hej.

Går det att sätta upp denna C++ open source kod till spelet BlockOut2,
i en online editor/compiler?
https://sourceforge.net/projects/blocko ... Out%202.5/
Jag har försökt ladda upp koden på GitHub.
https://github.com/jlivingstonsg/BlockOut2

Hade varit bra om det gått att ta den från GitHub till en online utvecklingsmiljö.
Går det?
Kan ni rekommendera något?

Jag vill ha den online, då jag vill kunna köpa in utvecklare, för att hjälpa mig
och då kunna följa hur de utvecklar koden.
Går det?

Kan någon rekommendera något?



MagI

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Postat: 22 november 2020, 03:43:25
av AndLi
Du ska inte ladda upp arkiven och exe i git, du ska lägga upp de uppackade filerna så som de ligger där du bygger. Då klonar man bara ner det, gör sina ändringar och pushar upp det igen. Blir superenkelt att följa vem som ändrat vad och enkelt att göra småändringar.

Varför vill du ha en online byggmiljö?

Korrekt url till sourcforge verkar vara
https://sourceforge.net/projects/blocko ... Out%202.5/

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Postat: 22 november 2020, 11:06:01
av SeniorLemuren
När man crackar program så är väl denna en vanlig editor.

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Postat: 22 november 2020, 11:57:11
av AndLi
Det handlar väl inte om cracking här? Koden finns öppen!

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Postat: 22 november 2020, 12:53:21
av magi5
--

Precis.
Det är filen
bl25-src.tar.gz
som har källkoden och den kan öppnas tex här.
https://extract.me/

MagI
--

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Postat: 22 november 2020, 14:52:06
av AndLi
Ja och lägger du upp den på rätt sätt på git behövs ingen upppackning.. bara ett git clone kommando. Och man är redo att köra.. ett litet script för att dra ner behövlig byggmiljö eller kanske en docker fil för att bygga en container att kompilera i?

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Postat: 22 november 2020, 15:33:29
av magi5
--

Har fått upp källkoden på GutHub nu tror jag.

https://github.com/jlivingstonsg/BlockO ... l-bl25-src

Någon som kan C++ och kan se om allt är ok?

Kan någon rekommendera en online IDE som hämtar från GitHub?

Eller kan något tipsa om hur jag bäst ska sätta upp detta ?

MagI
----

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Postat: 22 november 2020, 15:53:44
av hummel
Vad är fördelen med en online-utvecklingsmiljö?

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Postat: 22 november 2020, 15:54:18
av AndLi
Varför så viktigt med online miljö? Det viktiga är väl att koden är online?

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Postat: 22 november 2020, 17:03:59
av hummel
magi5 skrev: 22 november 2020, 01:27:14 --
<SNIP>
Hade varit bra om det gått att ta den från GitHub till en online utvecklingsmiljö.
Går det?
Kan ni rekommendera något?
<SNIP>
Vad är anledningen till att inte vill använda git? Det är fantastiskt bra!

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Postat: 22 november 2020, 18:19:57
av magi5
--

jag har nu fått upp den på både GitHub
https://github.com/jlivingstonsg/BlockO ... l-bl25-src
och GitLab.
https://gitlab.com/jlivingstonsg/BlockO ... l-bl25-src

Men den visar error odyl.

Någon som vet hur man kan kompilera den där?

Kan någon kolla om allt är ok på GitLab?

MagI
---

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Postat: 22 november 2020, 19:01:16
av AndLi
Vilka error visar den.?

Det är versionshanteringssiter ingen av dem går det väl att kompilera direkt på? Varför är det så viktigt att kompilera online?

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Postat: 22 november 2020, 19:06:22
av JimmyAndersson
Kan du klistra in allt som dyker upp när du försöker kompilera?

Edit:
Men AndLi då.. nu var du först igen! :D

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Postat: 22 november 2020, 19:13:36
av magi5
--

Jag tyckte jag läste någonstans att GitLab kunde kompilera kod.
Men nu är jag osäker....

Kan nämligen inte få den att kompilera i Visual Studio 2019, så nu vill jag prova alla online först innan jag installerar något annat.

Kan någon kompilera denna Blockout2 kod i sin dator eller online någonstans?

Behöver veta hur man gör det.

Gitlab säger något om pipelines odyl.
Ni kan själva kolla error här.
https://gitlab.com/jlivingstonsg/BlockO ... l-bl25-src
Någon som har en aning?

MagI
------

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Postat: 22 november 2020, 20:29:13
av JimmyAndersson
Du klistrade nog in fel länk. (Det är samma länk som i ditt förra inlägg.) :)

Kan du kopiera / klistra in texten så är det lättare att se. (Sedan är jag iofs väldigt tveksam till att vi kan se resultatet av en kompilering som körts av dig. Det lär bara synas lokalt på din klient, eller står det i dokumentationen att *allt* sker ”online”? Jag frågar för att jag inte hittar något om det.)