BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av magi5 »

---

Är det så att man inte har tillgång till all källkod ?
Hur kan den då ligga som open source kod på sourceforge.net ?

Men då är inte BlockOut2 i open source, då du säger att källkoden inte är fullständigt fri att kunna använda från
https://sourceforge.net/projects/blocko ... Out%202.5/
med hjälp av dessa instruktioner.
-----
How to compile the source ?
===========================

- BlockOut II source can be donwloaded from sourceforge http:/sourceforge.net/projects/blockout

Windows:

- You need Microsoft VS2013
- Install SDL 1.2.15 development libraries (from http://www.libsdl.org)
- Install SDL Mixer 1.2.12 development libraries (from http://www.libsdl.org/projects/SDL_mixe ... e-1.2.html)
- Set all appropriate include and lib paths in the project properties
(for ImageLib,SDL and SDL_Mixer)
- Set the working directory to the BlockOut project root

Linux:

- Execute make within the ImageLib source directory
- Edit the Makefile in the blockout directory and set the appropriate PATH to the ImageLib (if needed)
- Execute make or (make _linux64=1 on 64bits OS) in the BlockOut directory

---------------------------



MagI
-----------------
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av Glenn »

Källkoden finns men datafilerna finns inte, dom behövs från originalspelet, det står ju i klartext i det som nån citerade in förut.

Detta är inget ovanligt, exempelvis mitt gamla favoritspel Duke Nukem 3D är släppt som öppen källkod, men det gäller INTE musiken, kartorna, 3dobjekten eller grafiken, dessa måste man addera från den komerisella versionen.

Tanken med det (och troligen även i blockout2) är ju att nån ska kunna vidareutveckla källkoden fritt, men folk får fortfarande köpa spelet om dom vill kunna få igång det.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av Klas-Kenny »

Alla bilder, ljudfiler osv finns med som lösa filer i Linux-binärerna (tar.gz2) som finns att hämta på Sourceforge.

Borde inte vara några problem att stoppa in i projektet.
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av magi5 »

Klas-Kenny skrev: 1 december 2020, 21:05:34 Alla bilder, ljudfiler osv finns med som lösa filer i Linux-binärerna (tar.gz2) som finns att hämta på Sourceforge.

Borde inte vara några problem att stoppa in i projektet.
Lysande Klas-Kenny.

Du får gärna ge mig länkar till de filer du tror saknas.
Sen ska jag bara hitta någon som kan förklara var de ska vara på Gitpod. :)

MagI

------
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av AndLi »

De ska inte vara någonstans på gitpod, det är ett byggmiljö system, de ska vara i git repot. (edit: eller så ska docker imagen hämta binären från sourceforge och installera den på imagen...)

Varför försöker du inte alls själv? Jag hade aldrig använt gitpod före jag satte upp byggmiljön efter Jan instruktioner igår på 2 timmar...
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av AndLi »

*tada* eller något... Spelat en runda på gitpod.io nu..

gitpod.dockerfilen är dock inte uppdaterad för att dra in det automatiskt än dock, men det är på G...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av Palle500 »

Bra jobbat AndLi.
Akta nu så att du inte blir spelberoende och får mer poäng än mr magi5.
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av magi5 »

AndLi skrev: 14 december 2020, 18:51:58 *tada* eller något... Spelat en runda på gitpod.io nu..

gitpod.dockerfilen är dock inte uppdaterad för att dra in det automatiskt än dock, men det är på G...
Detta är bara suveränt häftigt..... :D

Ska bli kul att kolla hur du gjort.


Tar bort tävlingen här då........


Hör av dig när man kan prova spela och hur man får igång BlockOut2 där.


MagI
------
Senast redigerad av magi5 14 december 2020, 20:32:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av AndLi »

Du är rolig du... Det erbjuds pengar åt höger och vänster för att sitta och snurra bitar.. Men de som fixar din dröm, de ska bara fixa mer och mer, och själv verkar du bara fokusera på att hitta fler ställer att utmana folk.
Har du ens dragit igång gitpoden jag har gjort åt dig?
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av magi5 »

---

Jag provar denna länk men spelet startar inte.
https://gitpod.io/#https://gitlab.com/a ... C/BlockOut

Hur får jag igång BlockOut2?

MagI
-----------
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av AndLi »

Du måste börja med att berätta vad du får för felmeddelande,
sen vad du har försökt med att få igång det.
Kanske komplettera med en skärmdump...

För jag kan bara säga "Works for me"
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av magi5 »

---

Nu funkar det..... :mrgreen:



MagI

-------
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av AndLi »

Det går alltså att starta noVNC i ett externt fönster med om man inte vill ha det mindre preview fönstret...
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av magi5 »

--

Har testat det.

Suveränt..... :mrgreen:

Ljudet saknas tydligen.

Tack AndLi


MagI
--------
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av magi5 »

----

Ni måste väl hålla med om att detta, att ha allt i webbläsaren och att alla kan samarbeta när som helst med vad som helst, är fantastiskt.

Alla kan ändra koden och alla kan kompilera och köra programmen, i webbläsaren.

Det räcker med att en person sätter upp alltihop.

Nu skulle man bara utveckla en AI som sätter upp all kod på GitHub på Gitpod eller liknande, så att alla kan hitta och direkt börja experimentera på sina favoritprogram
så att man får dem som man vill ha dem.
Favoritversionerna kommer sedan att sticka ut bland användare.
Men alla kan sedan välja just sin version av programmet som då kan vara anpassat till en viss hårdvara eller personlighet.

Detta kommer att bli fantastiskt.....

Eller vad tycker ni?


MagI
----
Skriv svar