BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av Klas-Kenny »

En nyfiken undran bara,

När du sen byggt spelet där "din server" pekats ut istället, hur hanterar du det på servern?
Finns server-applikationen också öppen, så du kan installera den och ta emot data?
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av magi5 »

---

Har ingen aning.

Hoppas kunna hitta en i Asien som kan göra nån sql fil som kan ta emot och sätta upp data på webbsida.
Sql och html koden kanske finns i källkoden?

MagI

----
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av magi5 »

-----
1.

En tokig fråga.

Om man kan korskompilera till olika operativsystem.
Skulle man kunna korskompilera BlockOut2 till JavaScript eller någon slags webbläsar-binär, så att BlockOut2 skulle kunna köras som en webbsida?

Jag har ett desperat försök här
https://gamereality.se/blockout/index.php
men den saknar väldigt många av originalets inställningar.

Hade varit toppen om man på något sätt kunde korskompilera BlockOut2 till en slags JavaScript binär och lägga på en webbsida.
JavaScript kompileras ju i webbläsaren, när sidan laddas, vad jag förstått, så då undrar man ju om man kan lägga en färdigkompilerad JavaScript-binär
som kan ligga färdigkompilerad att direkt köras, när webbsidan laddas upp.
Det finns ju DosBox för att köra gamla DOS program/spel i dator/ webbläsare.
Då borde man väl kunna göra en korskompilator för varje språk, så att man kan köra alla program i webbläsaren.

Finns det någon som vet några försök på något språk ?


---------------------------------------
2.


Här är en som säger sig kunna kompilera från Linux till Windows och det verkar finnas versioner för C++.
Skulle den fungera på Gitpod?

https://wiki.wxwidgets.org/Cross-Compiling_Under_Linux

----------------------------
3.


Fick tips om att Azure Devops kan göra samma sak som i Gitpod med BlockOut2.
Stämmer detta?
Provar nu men får inte rätt på det.


MagI

-----

-----
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av magi5 »

---

Tittar nu på att få just BlockOut2 källkoden att fungera i en webbläsare.

Fick tips om detta.
https://webassembly.org/
och/med
https://emscripten.org

Är intresserad just nu av att prova att få C/C++ källkoden till BlockOut2 att fungera i en webbläsare.
Någon som provat webassembly på någon C/C++ kod ?
Är det mycket strul att få C/C++ kod att funka bra i en webbläsare med webassembly ?
Eller finns det något bättre?


MagI
....
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av magi5 »

AndLi skrev: 21 december 2020, 18:31:14 Om det nu är "svårt" att få till libbarna under Visual Studio, så tror jag inte det är enklare att få till det i en kors kompileringsmiljö.
Hej AndLi.

Fick tips om denna möjligheten om korskompilering.
https://devblogs.microsoft.com/cppblog/ ... and-linux/

Tror du det är möjligt att få ett .exe program till windows med den informationen till Gitpod projektet ?
https://gitpod.io/#https://gitlab.com/a ... C/BlockOut


MagI
----
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av magi5 »

AndLi skrev: 21 december 2020, 18:31:14 Om det nu är "svårt" att få till libbarna under Visual Studio, så tror jag inte det är enklare att få till det i en kors kompileringsmiljö.
Hej AndLi.

Tackar åter igen för att du lyckades få igång BlockOut2 open source koden till Gitpod.
Det fungerar fortfarande. :D

Men jag leker lite med GitHub codespaces och dess browser editor visual studio code då jag har där tillgång till copilot och typ allt man kan ha i visual studio code fast i webbläsaren.
Otroligt smidigt då jag har en gammal laptop.

Är det lätt att få igång samma kod i GitHub codespaces i deras browser visual studio code, så att jag kan använda copilot och annat ?

Kan du ge mig lite tips ?

Vi har nämligen fått en förfrågan i BlockOut2 forumet om en modifiering och annat smått o gott.
http://www.blockout.net/forum/viewtopic ... 3518#p3518
-------------------------
Just wanted to ask, whether development is still done and if there will be a version with support for widescreen-resolution in future.
I'm still playing Blockout on a rarely base.
----------------------------------


Mvh MagI
-------------------------
Skriv svar