Problem med ÅÄÖ

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Problem med ÅÄÖ

Inlägg av SeniorLemuren »

Jaha, nu är det dags igen, detta med det förbannade problemet med ÅÄÖ och databaser.
Jag blev tvungen att byta serverleverantör.Tidigare körde jag hos Zebeaweb där jag hade en mySQL-databas med data till carverscorner. Jag skapade en ny databas hos Lopia och laddade in all data från min gamla databas från Zebraveb. Allt som är inkopierat är ok, men när jag lägger in nya poster från exakt samma program som jag körde på Zebraveb så ser det ut så här när man skriver något med öäå "ÖÖÖöööÄÄÄäääÅÅÅååå"

Det är väl ok om det sedan visas rätt när man läser. Men problemet är att jag inte kan söka på tex Hörnlist när ö inte är ö i databasen. det blir ingen träff. Att det skall vara så jävla svårt att håll någon slags fungerande standard när man flyttar mellan servrar. Jag antar att jag måste ändra något i själva programmet som skickar data. I början på programmet som sänder data till databasen står det <meta charset="utf-8" /> och i databasen ser jag kollationering "utf8mb4_general_ci Kan det ge några ledtrådar om vad jag skall göra?"
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Problem med ÅÄÖ

Inlägg av simply »

"<meta... " är väl bara en HTML-tagg, eller?
Vad är det för språk programmerat i som sköter DB -överföring? PHP?

/A
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43147
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Problem med ÅÄÖ

Inlägg av sodjan »

Det du visar är svenska tecken kodade med UTF8 men visade som någon 8 bitars kodning. Exakt var i kedjan det byter kodning är svårt att säga. Dvs om det är *in* till databasen eller *ut* från databasen. Bäst är att dumpa innehållet i databasen i hex så att det är oberoende av kodningen. Vi vet ju inte heller om du hade UTF8 rakt igenom i gamla lösningen.

Och meta ser ut som en del av en html sekvens, inte som ett "program".
Senast redigerad av sodjan 18 maj 2022, 18:05:24, redigerad totalt 1 gång.
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Problem med ÅÄÖ

Inlägg av Mr Andersson »

Hur ansluter du till databasen? Är standard-charset samma i PHP på bägge servrarna eller anger du själv charset i koden?
Är det mysql, mysqli eller PDO?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Problem med ÅÄÖ

Inlägg av SeniorLemuren »

Det löste sig. Jag fick lägga till $con->set_charset("utf8"); i connect Det fanns inte med i Zebraweb connect men det var kanske standard i den installationen.
Skriv svar