Ölbryggningsprojekt Arduino

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Ölbryggningsprojekt Arduino

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag saknar fortfarande bilder!
Och därtill vill jag gärna se dina egna ord om vad som skall hända i detalj, som ett scenario om du så vill.
Kod kan du få i massor, men det är som bokstäver eller tom ord travade på varandra utan förankring i input och order till händelser, små stegmotorer, allt bevakat med triggers (är det på plats) och timers, temperaturgivare som kollar och bekräftar.

Och faktisk är Arduino så pass bra att du bör kolla in vad du du kan göra själv. För du kommer att vilja ändra och förbättra under resans (transportbandets) gång.
Du kan börja med att sätta ut din geografiska hemvist i din profil.

Sen ger jag mig fan på att du vill kunna se och följa allt i din mobil, och kanske lagra data om hur det gick till när du bryggde denna fantastiska öl! Då behöver du lite Databaskunskap, där kan vi hjälpa till också!
Men vägen, eller åtminstone riktningen, den måste du stå för ;-)

Några kloka ord från Besserwissern Lasp
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Ölbryggningsprojekt Arduino

Inlägg av Retroperra »

(Bra Lennart)

Om vi är en smula konkreta:
Förutom att låta som signal, kan du själva programmera smartpiden att aktivera nån av de utgångar den har vid de tider du anger i programmet?
Inte programmera som i att skriva kod utan att klicka nånstans i nån meny?
PIDen har ju enl webben fem utgångar, både relä styrning och 12V direkt.

Visa bilder samt några skärmdumpar på hur det ser ut när du programmerar en bryggning.
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Ölbryggningsprojekt Arduino

Inlägg av mAVRick »

bryggarjonas skrev:
allt skötes av smartpid med stegmäskning timer och termometrar...jag vill komma längre ..

disken vore trevligt att slippa utföra men kör med en svabb monterat på en skruvdragare så den funkar på cornelius fat och 25 liters jäskärl (dom standard som finns på ÖB)

smartpid.com
Jo, jag förstår. Jag snöade också (av typ samma skäl) in på automatisering från början. Och det är kul! Med både bryggning och arduino!
Grejen är bara att man når point of diminishing returns rätt snabbt. Dvs man plöjer ner tid och pengar i att automatisera saker som inte behöver automatiseras.
Ölen blir inte bättre av att du tillsätter humlegivorna med mikrosekundsprecision eller att du kan ha 5 humlegivor.
Rengöring/desinficering, pigg jäst, bra råvaror, hålla temperaturen i schack under primärjäsning, utgå från vettiga recept t.ex är sånt som ger bättre avkastning på slutprodukten.
Att 'slippa' hålla koll på humlegivor är en sån bråkdel av bryggdagen i jämförelse med all städning och disk helt enkelt.

Men det har inte hindrat folk tidigare att bygga humledroppers. Om du vill göra det, så är mitt tips att det är lätt till att ånga från koket kletar igen maskineriet, så bygg med det i åtanke.
Jag har en gång i tiden själv funderat i dom banorna och min tanke var att använda ett servo med typ en slev för att dumpa i humle.
Skriv svar