Uppgradera min CNC 3018 Pro

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Uppgradera min CNC 3018 Pro

Inlägg av cazz »

Har en CNC 3018 Pro gravyrmaskin som jag igentligen gör mer än bara gravera så länge det är i trä och det är just det jag jobbar i.
Att den heter 3018 har med att arbetsytan är 300x180 och det har varit helt ok men på sistone när man fräser och graverar träbitar så vill man ha lite större arbetsyta.
Det har ju med att även om arbetsytan är 300x180 så måste jag få fast med klammer om jag nu inte skulle bli galen och köra med dubbelhäftande tejp.

Kollar man på min modell så är den uppbyggd på 2020/2040 Aluminium profiler och med träskivor och ska jag bygga ut den så kommer jag stort sätt inte kunna använda något av dessa förutom ställningen till X-axeln om jag nu inte blir
inspirerad av att bygga som 3018 modellen som är nästan helt uppbyggd på aluminium profil och plast men gillar den designen jag har idag då den ser smidigare och stabilare ut.

Har kollat runt lite och profiler och rundstång kan man köpa i Sverige.
Kulskruvar med fäste är billigare att köpa utomlands om man har lust att vänta lite ex tjeckien som ligger i EU https://www.aliexpress.com/item/4000790 ... hweb201603

Det enda jag är lite osäker på nu är att hitta fästet till rundstången så man får fast den på profilröret som 3018 har.
Jag skulle även kunna tänka mig en annan design men får inte bli hur galet och dyrt :)

Vad kan dessa fästen heta som håller ihop rundstången och tänker jag rätt eller är det något fel.
Som arbetsyta kan jag köra med träskiva om jag nu inte hittar en passande aluminium som jag har nu.
Arbetsytan kommer ju inte bli 500x500 men den kommer bli större än vad jag har nu
Tog med några bilder på den maskinen jag har och den jag har tittat lite på men tar emot all förslag för jag har sett en del har byggt egna CNC maskiner här inne under en låååång tid.
3018pro.jpg
3018.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Uppgradera min CNC 3018 Pro

Inlägg av cazz »

En liten följdfråga.
Tanken att ha två stål solida 10mm rostfria rundstång (alt 10 mm stålrör med en gängstav i mitten om jag vill ha en annan design).
Att ha de med kulskruv 500mm tror jag inte ska vara några problem tror jag i alla fall men hur det om man vill vara lite galen och köra 1000mm kulskruv?
Det kanske svajar för mycket och måste ha något annat istället.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Uppgradera min CNC 3018 Pro

Inlägg av Meduza »

Menar du att du ska ha en 1000mm lång axel där vagnen hänger på två frihängande 10mm stänger? Det är isf galet klent och inget jag skulle någonsin rekommendera.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Uppgradera min CNC 3018 Pro

Inlägg av cazz »

Nej det är sant och har skippat den iden totalt.
Det är något som har gnagt i mitt huvud ett tag under dagen och kom på vad det var för några timmar sen.
Läste en artikel för ett tag sen om bygga sin CNC maskin från utskrifter från 3D skrivare.
Jag googlade och hittade MPCNC och läser på lite.
Rek att köra 2x2ft dvs ca 600x600 och det är ju nästan det man ska köra på.
Visst hade det varit lite kul att ha den större men kan ju vara en bra start i alla fall.
Kollar just nu på inköpslistan på denna sida vad det kan komma att kosta och vad man måste köpa utomlands eller i Sverige
https://www.v1engineering.com/blog/parts/

Vet inte om MPCNC är vanligt här på detta forum men det ser intressant ut.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Uppgradera min CNC 3018 Pro

Inlägg av Meduza »

MPCNC är... billig... och folk kan få en ursäkt att printa massa delar.

Särskilt bra är den inte, och den är ännu mindre rimlig att bygga här i Europa där vi inte använder 1" stålrör för att dra kablar i och det därför finns att köpa svinbilligt på närmaste byggvaruhus.

Ryan som har V1Engineering har tappat typ all respekt i mina ögon efter hans twitter-gräl med Thomas Sanladerer där Ryan gjorde klart att projektet är hans, bara hans, och att han tycker sig ha rätt i att sitta och bestämma vad alla andra får respektive inte får göra relaterat till MPCNC, oavsett om det stämmer med licenserna han släppt projektet under eller inte

PrintNC är en långt mycket bättre maskin om man kan tänka sig att lägga typ det dubbla mot en MPCNC, men då får man en högst kompetent maskin i stället för en leksak, dessutom som standard med större arbetsyta: https://threedesign.store/printnc/
sb-mxYfdUZhLsKyvxVCm1x0hPEMEM-ALXjUJ30FzxiM.jpg
Om nu PrintNC känns som ett för stort projekt, eller du verkligen vill printa mer delar, då finns det i mina ögon bättre huvudsakligen printade maskiner än MPCNC:
Root 3 CNC: https://rootcnc.com/machines/root-3/
RS-CNC32: https://www.makerfr.com/en/cnc/rs-cnc32 ... -rs-cnc32/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Uppgradera min CNC 3018 Pro

Inlägg av cazz »

wow intressant, super intressant tack.
Ska läsa igenom det och visst det finns till 25mm rör och det till MPCNC men var osäker på designen.
Jag är en sådan person som planerar, ritar och planerar igen.
Känner jag mig nöjd då kör jag på. Jag göra det inte så skrotar jag allt och planerar längre fram så det kanske ser lite konstigt ut att man svänger fram och tillbaka men det
är för detta är ett relativ nytt område och vill inte göra något fel.

Jag har exempelvis fortfarande inte kastat iden att uppgradera min 3018 och fick igår en ide som jag ska titta lite närmare på-
Kollar man på den jag har den svarta så är främre och bakre delen gjort i trä (Plywood) och det jag skulle kunna göra att såga ut en längre som passar en 500mm kulskruv (hela skruven är ju 500mm så arbetsytan blir inte 500 men nästan)
Så det som behövs investera då är 2x2040 profilrör för Y delen. 2x2020 för X delen. 4x10mm rör och 4x8mm gängstång att trä igenom röret och sedan muttrar på var sin sida.
Vet inte om man behöver två ledstänger till men det kan man ju lägga till senare.

Sedan byter man ut arbetsytan mot en träskiva eller ny aluminiumplatta med spår men det har jag ingen aning om vad de heter så svårt att veta priset när man inte kan söka.

Men ska läsa dina länkar då de var intressanta.


/Update
Såg att de som sitter på maskinen är inga vanliga ledskruv utan någon blandning mellan ledskruv och gängstång.
Fanns som sålde reservdelar i 500mm sådana från england så jag beställde två stycken för ett lågt pris så får vi se om det passar eller inte.
--JawZ--
Inlägg: 10
Blev medlem: 25 oktober 2020, 10:55:04
Ort: Torsby

Re: Uppgradera min CNC 3018 Pro

Inlägg av --JawZ-- »

Hallå där,

Om du nu skulle bygga om ramen, så kan du gå en annan väg med en mindre maskin. Om du bygger stommen som en "box" med alu profiler infäst i dem. Så kommer du få en mycket mer stabil maskin stomme, samt ett skydd för eventuell material spån och damm.

Ungefär så här, men denna killen gjorde bara en box fristående från maskin stommen, så ingen strukturell funktion.

https://www.instructables.com/Upgrade-Your-CNC/
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Uppgradera min CNC 3018 Pro

Inlägg av cazz »

Snyggt
Har dock en box redan men måste bygga ut den då resultatet blev riktigt stort :)
Väntar bara in lite delar då det blev fel på en beställning men när den kommer då ska jag testa lite mer på allvar.

Men kan visa lite hur den nya ser ut
IMG_20201019_184903.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
--JawZ--
Inlägg: 10
Blev medlem: 25 oktober 2020, 10:55:04
Ort: Torsby

Re: Uppgradera min CNC 3018 Pro

Inlägg av --JawZ-- »

Se där ja, den har muterat lite grann :)

Om jag var du så skulle jag slänga på en plåt bakom profilerna och "benen", för att öka styvheten lite grann.
Men om "benen" är det som rör sig nu, kan det bli lite jobbig för den lilla NEMA 17 motorn som ska dra fram å tillbaks massan.
Det ska gå, så vitt jag vet iaf, att parallel koppla ihop två NEMA 17/axel. Viss ändring av strömpoten/drivenhet behövs och sen testa värmebildningen, så den är under kontroll. Men detta är bara ifall du får problem med vikten.

Och sen skulle jag nog montera styrkortet på gummikuddar lr vid sidan av. För att ta bort så mycket vibrations möjligheter som möjligt. Glöm inte å kolla kontinuitet av jorden efter en sån ändring dock!

Men med allt sagt, lycka till. och roligt och se nån annan ta sig an och bygga om denna lilla hobbymaskinen :)

En simpel illustrations bild, sitter sj och ska bygga om min MX-3, som jag ska ha som test bänk för implementring av nya system och ideér.
Test 3018 Support.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Uppgradera min CNC 3018 Pro

Inlägg av cazz »

Tack.
Förhoppningsvis kommer jag snart få hem mina sista delar snart och det ska fungera bättre.
Skriv svar