A traktor bygge, ecu programmering.
A traktor bygge, ecu programmering.
Tänkte bygga A-trakor till grabben, 15 Juli i år så blir det mycket lättare då man slipper max 10km/h på ettans växel. Underlättar enormt då man slipper söka dispens för automatlåda eller sätta dubbla lådor på en manuell bil. Tanken va att köpa en volvo v70 år 2000+ att bygga på. Finns massa firmor som programmerar om styrboxen till max 30km/h men hur kul är det?! . Köper hellre grejer för 5000:- och gör det själv , för 5000:- kommer man inte långt har jag märkt om man inte vänder blickarna österut till kina och slår till på nån kinesisk kopia. Nån som har erfarenhet av kinesiska kloner för ecu programmering? Youtube säger att de fungerar iaf. Finns ju lösa boxar att köpa koppla in som bryter tändspolen men då blir ju inte spärren så "mjuk" som om man kan ändra i ecun. Borde funka på de flesta bilar som har drive by wire. Men nu är halva stan fylld med v70s så det är en sån han vill ha.
Re: A traktor bygge, ecu programmering.
Jag vet att det inte svar på frågan men kan inte låta bli ändå.
En SAAB har ju ett väldokumenterat motorstyrsystem och det kanske går att ändra toppfartsspärren till något lägre med mjukvara alternativt låta
nordic tuning lägga in sitt LGF-program.
Med en AERO blir han en av de snabbare upp till 30km/h i alla fall
En SAAB har ju ett väldokumenterat motorstyrsystem och det kanske går att ändra toppfartsspärren till något lägre med mjukvara alternativt låta
nordic tuning lägga in sitt LGF-program.
Med en AERO blir han en av de snabbare upp till 30km/h i alla fall
Re: A traktor bygge, ecu programmering.
Såg faktiskt på youtube en som spärrade en saab till 30, jo man kan ju alltid köpa sig ur krisen, men vore lite kul o lära sig nåt nytt som man aldrig pillat på förrut. Fanns kina kit för 3000:- med bdm frame o hela baletten. Ett original kostar 75000 så viss skillnad är det ju, men det kanske duger till en gammal bil.
Re: A traktor bygge, ecu programmering.
Lär dig Trionic (styrsystemet i SAAB) och ladda hem programvaran och pilla själv i styrboxen
Det finns ju en toppfartspärr i mjukvaran redan och den kanske kan sänkas till 30km/h.
Att köpa 30km/h spärr hos Nordic kostar enligt deras hemsida under 3500kr och då ingår intyg för registrering.
Det finns ju en toppfartspärr i mjukvaran redan och den kanske kan sänkas till 30km/h.
Att köpa 30km/h spärr hos Nordic kostar enligt deras hemsida under 3500kr och då ingår intyg för registrering.
Re: A traktor bygge, ecu programmering.
Om du skaffar en "Dice" programmeringskabel från kina kan du använda programvaran "Vdash" för att ändra fartspärr i bilen. Då betalar du några hundralappar i engångsavgift för programmeringen. Allt sker via OBD utan att man behöver öppna några styrenheter.
https://d5t5.com/article/volvo-change-configuration
Kolla gärna med deras support först exakt vad som gäller din motorkod.
https://d5t5.com/article/volvo-change-configuration
Kolla gärna med deras support först exakt vad som gäller din motorkod.
Re: A traktor bygge, ecu programmering.
Den var spännande, vet du något om hur seriöst det är?
Re: A traktor bygge, ecu programmering.
Det är mycket seriöst, jag har använt det för att programmera om olika funktioner i flera bilar, och även trimmat motorn, "justerat" egr, dpf etc.
Re: A traktor bygge, ecu programmering.
Har du någon länk till "din" dice för endast några hundralappar (hittar bara lite dyrare enheter)
Re: A traktor bygge, ecu programmering.
Runt 700kr verkar dom kosta idag ja, var ju många år sen jag köpte
Men kolla som sagt gärna med supporten först, jag har aldrig provat sätta fartspärr så lågt, bara sett att det går att ändra i programmet.
I värsta fall får dom göra en "trimning" av motorstyrenheten och lägga in spärren direkt i den men det blir lite dyrare.
Men kolla som sagt gärna med supporten först, jag har aldrig provat sätta fartspärr så lågt, bara sett att det går att ändra i programmet.
I värsta fall får dom göra en "trimning" av motorstyrenheten och lägga in spärren direkt i den men det blir lite dyrare.
Re: A traktor bygge, ecu programmering.
Beställde en ktag + kess från kina, blev även ett bdm stativ o lite adapters. Återkommer med resultat om nån månad när det dyker upp.
- Anahka1975
- Inlägg: 1277
- Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
- Ort: Säffle
Re: A traktor bygge, ecu programmering.
Har nyligen reggat en BMW X3 åt dottern. Jag nyttjade en firma som annonserar på blocket från Finnspång. De hjälpte till med både dispens och fartspärr. Men nu mer räcker ju fartspärr så kolla med C-parts i Falköping om du går bet. Det var de som gjorde själva ecu programmeringen.
Sen tänk på 30km i timmen, vissa tolererar +10% men den nitiske vi har i Säffle menar att det är 30 som gäller. Löste det genom mindre däck vid besiktningstillfället. Jag mätte upp den till 31,3 på plan väg. Besiktningsmannen menade att den gick 32,5, detta kommer han fram till genom att klocka mellan 2 stolpar. Undra hur exakt han kan trycka av egentligen. Tror han sa min tog 17,någonting sekunder och det skulle ta 19 sek mellan stolparna.
Lite roligt dock, han glömde notera storleken på "besiktningsdäcken" så den är 100% laglig enligt pappren med originalhjul
Vet inte om du behöver tips ang. försängningen av baksäte/bagage men jag byggde i plyfa, klädde med högtalarfilt. Skruvade allt framifrån och bakåt, sista skivan som monterades liksom spärrar allt och där borrades skruvarna runda. Det räckte som "plombering".
Sen tänk på 30km i timmen, vissa tolererar +10% men den nitiske vi har i Säffle menar att det är 30 som gäller. Löste det genom mindre däck vid besiktningstillfället. Jag mätte upp den till 31,3 på plan väg. Besiktningsmannen menade att den gick 32,5, detta kommer han fram till genom att klocka mellan 2 stolpar. Undra hur exakt han kan trycka av egentligen. Tror han sa min tog 17,någonting sekunder och det skulle ta 19 sek mellan stolparna.
Lite roligt dock, han glömde notera storleken på "besiktningsdäcken" så den är 100% laglig enligt pappren med originalhjul
Vet inte om du behöver tips ang. försängningen av baksäte/bagage men jag byggde i plyfa, klädde med högtalarfilt. Skruvade allt framifrån och bakåt, sista skivan som monterades liksom spärrar allt och där borrades skruvarna runda. Det räckte som "plombering".
Re: A traktor bygge, ecu programmering.
Update, köpte en v70 2.4t, gick fint o läsa in boxen i datorn, problemet kom när man skulle spärra till 30km. Kunde mappa om trubon, tändningen o insprutet i programmet som va med. Tyvärr inte spärra hastigheten, och ingen på google ville visa i nån hex editor vart farten är satt i minnet, slutade med att jag fick lämna in boxen. Gallret är i och lite småfix kvar sen är det bes.
Re: A traktor bygge, ecu programmering.
Läs ut igen när du fått tillbaka boxen och jämför så vet du sen var fartspärren sitter.
Re: A traktor bygge, ecu programmering.
Håller på med samma försök åt en kompis, men hittar heller inte spärren som är satt till 250km/tim i originalfilen... men jag letar vidare
Läs gärna ur boxen igen och jämför
Läs gärna ur boxen igen och jämför
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11338
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: A traktor bygge, ecu programmering.
På adress 0x1BDF4 finns ju 0xFA000000, skulle kunna tänkas vara talet 250..
Om det är så eller ej är ju inte så lätt att veta, men.
Och vem vet om det finns någon checksumma som också måste stämma.
Om det är så eller ej är ju inte så lätt att veta, men.
Och vem vet om det finns någon checksumma som också måste stämma.