A traktor bygge, ecu programmering.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: A traktor bygge, ecu programmering.

Inlägg av säter »

Om jag har fattat rätt, har han inte B-kort heller?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: A traktor bygge, ecu programmering.

Inlägg av Mizzarrogh »

Nej, inte vad jag vet iaf. :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: A traktor bygge, ecu programmering.

Inlägg av mrfrenzy »

Moped Klass 2 och elcykel är väl de enda motorfordon man kan köra utan körkort idag?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: A traktor bygge, ecu programmering.

Inlägg av danei »

Om man är tillräckligt gammal. Det är mer och mer begränsningar för de yngre.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: A traktor bygge, ecu programmering.

Inlägg av säter »

Nu vet vi inte anledningen till att han saknar B-kort, men traktorkort verkar ju ganska enkelt att få.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: A traktor bygge, ecu programmering.

Inlägg av Mizzarrogh »

Personen har numera traktorkort och erfarenhet av jordbrukstraktorer med släp.
(Vi har torrkört (på lagligt vis) litet i en gammal buss tidigare för att lära reglagen på denna typ av fordon på den jämfört med traktorn, annars är det väl mest dubbeltramp och annat men det går att träna på i inhägnat område i låg hastighet tänkte jag.).

45 räcker gott sedan, behöver inte gå snabbare.
Däremot finns inte pengar här att köpa in dyra objekt med äldre klassningar, tyvärr.

Editr, jag vill inte gå in på varför personen inte har B kort, men h*n har fixat både teorin samt fått godkänt för samtliga lägre behörigheter av doktorns intyg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: A traktor bygge, ecu programmering.

Inlägg av Glenn »

Mizzarrogh skrev: 17 januari 2021, 14:28:51 Nå, men för att återgå till ämnet, det var ju intressant om man numera alltså kan få fordonet klassat enbart genom att montera elektronikbox, jag har stört mig länge på de gamla reglerna som innebar att man måste kapa sönder karossen och göra om drivlinan, det verkar litet lättare nu.
Absolut lättare, men det räcker inte att programmera om boxen på en "vanlig" bil.

Isåfall måste du välja en 4wd-bil som enbart har plats för max 2 passagerare, finns det plats för fler passagerare måste man bygga om, och är bilen 2wd finns det regler om hur mycket av vikten som ska finnas på drivande hjul, uppfylls inte det måste du bygga barlastflak.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: A traktor bygge, ecu programmering.

Inlägg av danei »

Kravet är 60% på drivande axel. Det har man nog på framhjulsdrivna bilar. Att blockera baksätet och lastutrymme är ingen avancerad ombyggnad. Det är bra mycket lättare är att korta chassi och montera extra växellåda.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: A traktor bygge, ecu programmering.

Inlägg av säter »

Mizzarrogh skrev: 18 januari 2021, 15:15:13 jag vill inte gå in på varför personen inte har B kort
Ok, jag trodde att det var du själv det handlade om.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: A traktor bygge, ecu programmering.

Inlägg av Mizzarrogh »

Det är det väl också då det är jag som skall ha själva fordonet, men ville slippa krav på allt som är högre än traktorn av praktiska skäl... Jag skulle vilja låta person X få körträna med tunga fordon (i max 30) också tänkte jag, så att denne lär sig ordentligt. :)
(Själv har jag gjort C testerna för långe sedan, men jag har inte löst ut det)
Användarvisningsbild
GoldenChamp
Inlägg: 120
Blev medlem: 20 november 2010, 23:51:31
Ort: Kungälv

Re: A traktor bygge, ecu programmering.

Inlägg av GoldenChamp »

Förhoppningsvis så går motionen igenom att höja hastighetsbegränsningen på A-traktorer till 45km/h.
Då är det likvärdigt med mopedbilarna. Fast mycket säkrare att sitta i en A-traktor byggd av en riktig bil typ Volvo V70.
En höjd hastighet skulle ge mycket bättre flyt i trafiken och stressade personer slipper kanske att göra några vansinnesomkörningar.

I USA får man ju som 16-åring köra riktiga bilar så 45 km/h för våra ungdomar är väl inte helt orimligt.

Sedan ska de såklart inte börna runt och störa folk eller medvetet hindra trafiken.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: A traktor bygge, ecu programmering.

Inlägg av danei »

Sådana motioner har varit uppe många gånger.
Det skulle göra A-traktorer klart mer populära och då öka rejält i antal. Så jag är långt ifrån säker på att det skulle höra något bättre. Bara de senaste förenklingarna i ombyggnadskraven har ökat antalet märkbart.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: A traktor bygge, ecu programmering.

Inlägg av AndLi »

Men en atraktor väger mycket mer än en mopedbil oftast. Så när mopedbilen krockar in i någon så är det inte lika mycket krafter inblandade som när 2.5 tons pickupen brakar in i något i 44 km/h.

Men visst flytet hade blivit bättre och dödsfallen fler i icke singelolyckor...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: A traktor bygge, ecu programmering.

Inlägg av Glenn »

Danei: det är ju det jag säger, det är enklare :) ..men det är ändå en del meck, oftats godkänns väl inte spärrade lås heller så du måste bygga fysiska spärrar typ galler.

Angående 45km/h på a-traktor så är väl problemet just vikten, det blir för mycket vikt/rörelseenergi. Mopedbilar är ju mycket lättare, vilket också avspeglas i den obefintliga krocksäkerheten.


Sen är det ju en sanning med modifikation att ,man kan ha "fullt" körkort som 16åring i USA, det får man afaik inte i någon delstat, däremot fungerar ju deras övningskörningssystem ofta så att du tar kortet först som 16åring och sen "övningskör" du tills du får det på riktigt, men under den perioden brukar det vara begränsningar, i vissa delstater vet jag tex att man måste ha med sig någon med "riktigt" körkort, ungefär som övningskörning var här förr alltså.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: A traktor bygge, ecu programmering.

Inlägg av danei »

Har de inte begränsningar för passagerare och mörkerkörning tex?
Skriv svar