Rätt ljus för att invertera negativ färgfilm...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Rätt ljus för att invertera negativ färgfilm...

Inlägg av TomasL »

Jag har inte gjort något speciellt i Vuescan, bara laddat, satt profilen till KodakColor eller nått sånt, och skannat in allt.

Nu iofs, i stort sett allt som ligger på negativ är taget med fixfokuskameror, tidigt 70-tal eller sent 60-tal, dessutom illa misshandlade genom åren.
Ett exempel hittar du här: Färgmässigt är den ok, trots sin ålder, troligen plåtad -72 kameran bör ha varit en Regula IIIB, med lite si och så avseende slutartidernas noggrannhet (en del tider funkade inte alls)

Negativet har tyvärr blivit skadat i förvaringen. Pergamynbaserade negativ-fickor, vilka inte var så bra i långa loppet, visade det sig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Rätt ljus för att invertera negativ färgfilm...

Inlägg av grym »

kan ju vara så att man behöver bra ra index på ljuset prova ute med solljus och se om det hjälper
Användarvisningsbild
ahlsten
Inlägg: 659
Blev medlem: 12 november 2005, 00:24:14
Ort: Uppsala

Re: Rätt ljus för att invertera negativ färgfilm...

Inlägg av ahlsten »

Om det handlar om att arkivera och kunna titta på bilder som annars bara ligger i en låda är väl din exempelbild mer än tillräckligt bra? Man ser precis vad det är utan problem :)

Sen kan du säkert lära dig trimma lampan för olika filmbaser, även om det egentligen inte verkar behövas. När autovitbalansen gör så lite som möjligt så räddar du flest nivåer av färger, men det är ju småsaker i jämförelse med att kunna se bilden och dela den till släkt/vänner.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Rätt ljus för att invertera negativ färgfilm...

Inlägg av Jolles »

I mitt fall handlar det inte om arkivering av familjebilder.

En färganalysator har jag aldrig använt förut, jag undrar om man med en sådan kanske kan urskilja hur mycket rött respektive grönt och blått det är i en ljuskälla - för att på såvis lättare kunna finna eller skapa en färgprofil alternativt återskapa eller invertera ljuset?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Rätt ljus för att invertera negativ färgfilm...

Inlägg av TomasL »

Vad jag lärt mig är att icm inte funkar med färg-neg.
Föreslår att du lånar en vettig scanner, skannar med Vuescan, och laborerar med de olika inställningarna.
Jag skannade alltid in Första/sista oexponerade rutan, så får jag en "baseline" för filmen i fråga, om jag vill göra lite mer avancerad bildbehandling.
Sen beror det ju på hur mycket du skall skanna in, det avgör lämplig skanner.
Jag köpte IT8-targets för både diascannern och för min flatbäddare, på det sättet kan jag även kalibrera skrivaren, samt att jag har en kalibrator för skärmen
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Rätt ljus för att invertera negativ färgfilm...

Inlägg av Jolles »

Scanners har jag så det räcker, har epson v700 för stora neg, nikon coolscan IV för småbild (tänkt att säljas inom kort) och har även använt/delägare i en coolscan 8000, därtill använt både silverfast och vuescan men det är inte det jag oroar mig för nu. Jag är tämligen säker på att rawfilerna från en bra kamera gör jobbet om jag bara får rätt bakbelysning och en vettig färgprofil.

Det är fortfarande sättningen av ljuset enligt mitt första inlägg jag eftersträvar just nu, jag har scannat och meckat med sånt här i många år nu men aldrig blivit nöjd med just färg annat än genom nått "magiskt" program.

Kan man göra grymma färgbilder i ett mörkrum så ska det bara inte krävas dyra algoritmer för att uppnå det digitalt.

Jag säger inte att det ska lösa allt men just nu vill jag uppnå att få rätt ljus bara så får vi se vart det bär.
Senast redigerad av Jolles 16 juni 2020, 08:07:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ahlsten
Inlägg: 659
Blev medlem: 12 november 2005, 00:24:14
Ort: Uppsala

Re: Rätt ljus för att invertera negativ färgfilm...

Inlägg av ahlsten »

Mest relevanta "färganalysatorn" har du i kameran som du ändå använder för att digitalisera? Min procedur skulle vara att hitta den bild som är lättast att sätta rätt vitbalans på i rullen och sen sätta färgvreden någorlunda med hjälp av separata färgkanalernas histogram (fast vitbalans, histogrammen högt utan att det clippar). Då får man minimalt med färgbandning och brus sen. Sedan tar man den bilden och sätter vitbalans så gott det går och batchprocessar resten av rullen. Minsta möjliga jobb för bästa resultat?
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Rätt ljus för att invertera negativ färgfilm...

Inlägg av Jolles »

Just precis så har jag provat en massa gånger och är väl tanken även i fortsättningen, men att få balansen att stämma är ändå problematiskt när det ska pushas till andra bilder.

Programmet DarkTable har en intressant finess där man kan speca färgbasen för negativa bilder och på såvis underlätta inverteringen:

Bild

Men trots det så underlättar det klart tydligt när bakgrundsbelysningen förbättras. Jag tänker att det teoretiskt borde finnas ett sätt att sikta på. Antar att jag behöver få över en live-ström från kameran till datorn i slutändan ändå - jag försöker ännu att minimera live-viewandet eftersom det ger upphov till damm på sensorn.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Rätt ljus för att invertera negativ färgfilm...

Inlägg av Gizmo »

Jolles skrev:Kan man göra grymma färgbilder i ett mörkrum så ska det bara inte krävas dyra algoritmer för att uppnå det digitalt.
Absolut, håller med.
När jag skaffat ny scanner (lutar väl mot en Epson V850 pga den kan ta många filmremsor åt gången) ska jag ta itu med det digra jobbet att digitalisera mina bilder. Förra omgången när jag började scanna så var det ett väldigt mödosamt manuellt arbete och med många hundra filmer inte riktigt görbart för hand.

Men. En sak. När jag kikar på bilderna som postats här så känns det som om det största problemet är att hitta vitpunkten. Jag vet inte vad funktionen heter i GIMP men i photoshop är det adjustments----->curves----> och pipett/sample-verktyget för att hitta en punkt där det är vitt.
Jag förmodar att det där går att göra med automatisering eller ett script men det lyfter snabbt bilden åt rätt håll (oavsett hur filmens bas ser ut).

Gjorde med en av bilderna här som exempel, enda justeringen som är gjord är vitpunkten, inget annat:
bild-bara2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Rätt ljus för att invertera negativ färgfilm...

Inlägg av Jonyverse »

Det är inte i första hand bakgrundsbelysningen man är ute efter, även om den kan flytta tonomfånget till en lite bekvämare nivå.
Det oranga i neget är redan i sig en sådan filtrering.
Omfånget från färgneg är inte helt linjärt heller.

Grundinställning innebär att du behöver ställa en kurva baserad på tre grundpunkter och sätta en gråbalans och max/min i varje punkt. Altså förutom att det mörkaste (genomskinligt orange) ska hamna i den allra nedersta delen i bildomfånget så skall R, G och B vara ungefär lika. På samma sätt skall det vita hamna högt upp och vara lika mycket R, G och B.
Samma gäller i princip för mitten, men det är där man har möjlighet att ställa färgton och exponeringkompensera.

Kurvan kommer inte vara rak och den ser olika ut för olika filmsorter och exponeringar.

Gizmo var snabbare men jag mätte också på bilden men i tre punkter, svart och vitpunkt samt gråbalans.
Ett vettigt bildprogram har pipetter för att ställa det på två sekunder.
Untitled.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Jonyverse 16 juni 2020, 09:43:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Rätt ljus för att invertera negativ färgfilm...

Inlägg av Jolles »

Ellerhur...

Just "white point" har jag inte använt nämnvärt, jag försöker generellt hitta vitbalasen med pipett eller allra hälst genom auto-wb, men vad jag förstått så letar man då efter en grå yta. Ska undersöka white point ytterligare.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Rätt ljus för att invertera negativ färgfilm...

Inlägg av Jolles »

Jonyverse skrev:Det är inte i första hand bakgrundsbelysningen du är ute efter, även om den kan flytta tonomfånget till en lite bekvämare nivå.
Det oranga i neget är redan i sig en sådan filtrering.
Omfånget från färgneg är inte helt linjärt heller.

Grundinställning innebär att du behöver ställa en kurva baserad på tre grundpunkter och sätta en gråbalans och max/min i varje punkt. Altså förutom att det mörkaste (genomskinligt orange) ska hamna i den allra nedersta delen i bildomfånget så skall R, G och B vara ungefär lika. På samma sätt skall det vita hamna högt upp och vara lika mycket R, G och B.
Samma gäller i princip för mitten, men det är där man har möjlighet att ställa färgton och exponeringkompensera.

Kurvan kommer inte vara rak och den ser olika ut för olika filmsorter och exponeringar.

Gizmo var snabbare men jag mätte också på bilden men i tre punkter, svart och vitpunkt samt gråbalans.
Ett vettigt bildprogram har pipetter för att ställa det på två sekunder.
Untitled.jpg
Se där - massa bra info som jag letade efter! :tumupp:
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Rätt ljus för att invertera negativ färgfilm...

Inlägg av Jonyverse »

Man bör ha satt svart och vitpunkt innan man sätter gråpunkten, white balance eller vad det kan heta, annars blir det bara att man sätter en nästan bra vitbalans på en blaskig bild.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Rätt ljus för att invertera negativ färgfilm...

Inlägg av Gizmo »

Jolles skrev:Ellerhur...
Just "white point" har jag inte använt nämnvärt, jag försöker generellt hitta vitbalasen med pipett eller allra hälst genom auto-wb, men vad jag förstått så letar man då efter en grå yta.
Ska man göra det rätt så ska man börja med att sätta vitpunkt och svartpunkt.
Vitpunkten är ju ett ställe i bilden där det ska vara helt vitt, och tvärtom för svartpunkten då.
Ofta när man scannar tycker jag att det räcker med att enbart sätta vitpunkten, sätter man svartpunkten med så får man ofta lite för hög kontrast i bilden.

Man kan få väldigt märkliga resultat om man inte sätter vitpunkt gör det innan man sätter färgbalans, vet inte varför men gissar att man hamnar lite "utanför skalan" och går i botten på vad färginformation som finns i bilden.

Själva färgbalanseringen efteråt gör jag alltid manuellt, det går rätt fort och det behöver inte vara perfekt.

Men. Mitt tips om du vill ha bättre slutresultat är att börja kolla lite mer på just att sätta vitpunkten först av allt, om det kanske rent utav går att göra automatiskt?
Kan tänka mig att t. ex. Vuescan (som är ett mycket kompetent program, och inte så farligt dyrt) har funktioner för det.
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Rätt ljus för att invertera negativ färgfilm...

Inlägg av Nerre »

Jolles skrev: Kanske om man letar reda på färgkoden till 50% grå (?) och sen skjuter och korrigerar tills basen inverterad är samma färgkod. Nää jag vet inte :lol:
Om du "scannar" nåt som är grått så ska R , G och B vara lika. Exakt vilket värde har har är inte så noga, men de ska ha samma värde alla tre.
Skriv svar