Rätt ljus för att invertera negativ färgfilm...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Rätt ljus för att invertera negativ färgfilm...

Inlägg av Jolles »

Blir ännu en tråd om negativ scanning om än förhoppningsvis lite annorlunda :P

Efter mycket huvudbry om hur jag skulle digitalisera (främst just) småbildsfilm har jag landat ganska bra i att använda ett mörkrumshuvud monterat på en platta enligt bilden nedan. Detta funkar helt fantastiskt för svartvitt - kunde inte vara nöjdare!
DSC_0969 (1).JPG
Men till saken hör att huvudet är ett färghuvud och min tanke var att eventuellt även digitalisera färgneg på det här viset. Med dyr (och generellt adobe-krävande) mjukvara kan man oftast vända de flesta färgneg men jag skulle väldigt gärna få till det med betydligt enklare medel vilket jag tycker borde gå om jag bara får rätt färgton på huvudet!!
Om jag plåtar in ett färgneg rakt av så blir det generellt för varmt eller för kallt när det är inverterat således behövs massa jobbiga algoritmer för att lägga allt till rätta - men om jag förstår det hela rätt så letar jag efter en bakbelysningsfärg som är omvänt negativets bas-kulör men det står helt still i huvudet hur jag ska hitta (och sätta) denna utan att prova en miljon inställningar...

För det första; om jag fotograferar basen på negativet - hur kan jag få fram basens färgdata på något smidigt vis? Ett bildediteringsprogram kan väl få fram nån hex-kod på färgen men hjälper den mig?

För det andra; Hur kan jag analysera och se/veta vilken färg (och justera den rätt) på mitt färghuvud?

Hoppas jag vart hyffsat tydlig...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Rätt ljus för att invertera negativ färgfilm...

Inlägg av Icecap »

Har du testat att invertera i t.ex. GIMP? Kostar gratis och kan en hel del.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Rätt ljus för att invertera negativ färgfilm...

Inlägg av Jolles »

Yepp, jag använder mig av gimp och rawtherapee (avplåtar neggen till raw) men problemet består.

Jag har fått "hyffsat" snygga negg ibland men det behövs ganska mycket jobb med dem - det skulle reduceras ordentligt (tror jag) om färgtemperaturen när bilden är inverterad är balanserad vilket är vad jag vill uppnå.
Jag kan förstås inte säga rakt upp o ner att allt blir perfekt ändå, men det är vad jag vill prova för att se hur resultatet blir.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rätt ljus för att invertera negativ färgfilm...

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag lurar på ett 1000-kronorsprogram men väntar tills jag fått tummen ur och bytt moderkort. Tror det finns i länk i nån digitaliseringstråd jag öppnat.

Annars för riktigt nörderi - skulle man kunna lägga till tre lampor (RGB) och styra intensiteten på dessa och se om det fanns en kombination som funkade?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Rätt ljus för att invertera negativ färgfilm...

Inlägg av Glenn »

Borde man inte kunna ha en kompenseringsprofil för det i mjukvaran lika gärna ? ..måste väl vara enklare ?

Det ör inte helt lätt det där dock, jag började scanna lite gamla negativ innan med min nikon coolscan II, bildkvaliteten blev bra men färgerna och "djupet" var off, jag försökte lkompensera på en jäkla massa sätt i diverse program och fick aldrig till det bra.

Sen skickade jag bilden till en kompis som sysslar mycket med foto som fixade till den så den blev nästintill perfekt på nolltid på fri hand.

Jag kände ju lite, "jag vill ha en mjukvara som gör samma sak på alla mina bilder" :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rätt ljus för att invertera negativ färgfilm...

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag testade nyligen med min ljusplatta och Lomographys mask men det jag inte gjorde var att följa ett råd från Plutt, som, en en dåres envishet säger INGET STRÖLJUS.
Jag ska när jag har fått till något sorts stativ försöka göra om bravaden men maska bort allt ljus som kan störa, dvs ljus från de delar av ljusbordet där negativet inte ligger och lite annat med.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Rätt ljus för att invertera negativ färgfilm...

Inlägg av TomasL »

Jag använder mig av Vuescan, hanterar både S/V och Färg-neg utan problem, scannar med en vanlig scanner, eller snarare min digitdia.
Väljer Färg eller S/W neg som källformat, och ut får jag korrekt skannade bilder.
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Rätt ljus för att invertera negativ färgfilm...

Inlägg av Nerre »

Det är väl till sånt där man använder en färgprofil?
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Rätt ljus för att invertera negativ färgfilm...

Inlägg av Jolles »

Hur jag än har försökt att sätta vitbalans på rawfiler scannade eller plåtade så blir det aldrig den kvalitet jag vill ha eller skulle få i ett mörkrum med ra4-kemi på färgpapper - jag kan bara inte komma ifrån att när bilden av min dslr tas av negativet så blir bakgrundsbelysningen en del av bilden - och helt klart när jag provar att färgkorrigera dessa bilder så blir det hysteriskt mycket mindre jobb destu neutralare bakgrundsljus jag får. Sämre bakgrundsbelysning skapar sedan inte bara fel färger i bilden - de saknar djup också. Det är som att man får rätt färg på några delar av bilden men färgstick i någon form består ändå och MER färgstick destu sämre bakgrundsbelysning.

När jag tänker efter så inser jag att jag nog har en form av färgmätare som kom med apparaten som är tänkt för användning med färgpapper i mörkrummet, kan vara värt att prova här också!!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Rätt ljus för att invertera negativ färgfilm...

Inlägg av TomasL »

Varför skannar du inte in dit negativ direkt?
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Rätt ljus för att invertera negativ färgfilm...

Inlägg av Jolles »

Flatbädd på småbild ger inget tillfredställande resultat för det första, med tanke på hur mycket skarpare det är att plåta med dslr, dessutom är filmhållarna fruktansvärda och omöjliga att hålla platta - därtill är jag inte nöjd med färgen efteråt ändå.
Användarvisningsbild
ahlsten
Inlägg: 659
Blev medlem: 12 november 2005, 00:24:14
Ort: Uppsala

Re: Rätt ljus för att invertera negativ färgfilm...

Inlägg av ahlsten »

Vad är det för utrustning då? Finns det något bibliotek för att styra kameran och få bild direkt till dator? Vad kör du för OS och vad har du för vana att programmera/scripta? Det skulle möjligtvis gå att få ett arbetsflöde där du får bilden på en skärm och den är inverterad men inga andra profiler är lagda. Då skulle du kunna trimma in färghuvudet så gott det går och sen ta en rulle i taget?
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Rätt ljus för att invertera negativ färgfilm...

Inlägg av Jolles »

Oj.. Fann en bas-inställning som nån jeppe använder på sin färgmaskin Y=0 R=60 M=40 så jag petade in det och sköt en bild, vände bilden rakt upponer i min raw-hanterare och auto-wb och blev tämligen förvånad av resultatet! Nej perfekt är det ju inte men med marginal det klart bästa resultatet jag fått så snabbt utan att dra i någon spak!

Känns som att man är nära nånting ändå :-)

En liten del av negget:
Untitled.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Rätt ljus för att invertera negativ färgfilm...

Inlägg av TomasL »

Jag har skannat in runt 8k negativa färgbilder och runt 4k S/V negativ, monterade dem i dia-ramar, laddade dem i magasin och laddade magasinen i min DigiDia, använder som sagt Vuescan för att skanna in det hela.
Sparade ned färgskanningen i 64bitars RGBI rå-format, S/V i 16 bitars rå-format (ingen IR-kanal, då det inte funkar på S/V negativ).

Vuescan verkar kunna hantera den bruna/oranga masken på färg-neg utan problem.
Iom att jag använt RGBI-format, kan jag senare spara ned dem till vanligt TIF-format med olika mycket "IR-tvättning" och även laborera med de i Vuescan inbyggda filmprofilerna.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Rätt ljus för att invertera negativ färgfilm...

Inlägg av Jolles »

ahlsten skrev:Vad är det för utrustning då? Finns det något bibliotek för att styra kameran och få bild direkt till dator? Vad kör du för OS och vad har du för vana att programmera/scripta? Det skulle möjligtvis gå att få ett arbetsflöde där du får bilden på en skärm och den är inverterad men inga andra profiler är lagda. Då skulle du kunna trimma in färghuvudet så gott det går och sen ta en rulle i taget?
Ptja.. Jag har en Nikon D600, det ska ju gå att fjärra den i linux tror jag provat det vid något tillfälle förrut faktiskt. Ja det är väl möjligt att genomföra men jag var lite sugen på att se som enligt första inlägget om man på något vis kunde balansera färgen på något sätt i förhållande till neggets färg.

Jag är bara så otroligt kass på färghantering överhuvudtaget så det är mycket vad jag frågade om här om det finns någon form av basregel eller vad vet jag som man kan utgå ifrån....

Kanske om man letar reda på färgkoden till 50% grå (?) och sen skjuter och korrigerar tills basen inverterad är samma färgkod. Nää jag vet inte :lol:

ThomasL: Jag kör också Vuescan för scannern och den funkar vanligen, men jag får inte färgbilder att bli bra. Jag följde en procedur tidigare där man skulle scanna basen på negget först med vuescan --> låsa exponeringen och sedan peta in raw-filerna i colorperfect (genom P$) och på såvis få ut en vettig bild men jag gillar verkligen inte den metoden.
Skriv svar